IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Discussie en vraagbaak over Delta 3
frans
Posts: 102
Joined: 06 Jan 2009, 20:52

Re: IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Unread post by frans »

Beste Erik;
Beginnen bij het begin: wil je trouwens een 7 Inch 2Din of 9 inch? (2 Din is gemakkelijker inbouwen)
1. schaf een OBDII ELM327 Bluetooth V1.5 aan,(paar Euro bij ali) download de Multieuscan software, neem een licentie (ca 50 euro) en ga er mee aan de gang met je Delta. Want: na verwijderen Nav ben je een rits instellingen kwijt, zie verder eerder bericht hierover.
2. koop een inbouw paneeltje en zorg dat je een printje met de 4 toetsen van de radio uitvoering hebt (Tuynder of uit een Delta radio/cd halen)
Of, eenvoudiger: gebruik net als ik het paneel met de 4 toetsen van je Nav hiervoor (zie foto 1) Moet wel aangepast worden dus niet meer bruikbaar
voor je Nav. (maar daar heeft toch niemand meer iets aan) Het grote voordeel is dat, mits je een 9 Inch "platte" unit koopt, je dit paneel klemvast
in het dashboard past, dus geen verdere montage voorzieningen nodig.
nav1.jpg
3. zoals je ziet heb ik het gat in het Nav paneel flink groter moeten maken, en de 9 inch unit erop vastgezet met wat mini parkertjes en revetten.
4. zoals eerder omschreven moet de stekker van de Bravo unit vervangen worden, zie volgende foto's. Juiste stekker en verloopkabeltjes voor radio en GPS antenne op de Delta connectors aan te sluiten ook op ali bestellen. Pennetjes uit Bravo stekker gemakkelijk uit te halen en passen in de nieuwe stekker.
nav2.jpg
nav4.jpg
nav5.jpg
nav6.jpg
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200.
User avatar
Erick86
Posts: 6
Joined: 26 Jul 2022, 15:49

Re: IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Unread post by Erick86 »

Beste Frans,

Bedankt voor uw reactie.

Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat ik iets anders zoek dan wat dat inbouwbedrijf mij bood. Zij bouwen alleen systemen in met ofwel Android Auto (waar je je telefoon altijd moet koppelen om de functies te gebruiken) of apparaten zonder navigatie. Het lijkt mij handiger om zo'n systeem met Android besturingssysteem te kopen, waar je niet altijd afhankelijk bent van je telefoon. Maar dat kost kennelijk wel wat meer moeite.

Ik had bij Amazon een Chinees apparaat voor de Bravo (9inch, merk MIVPD) gekocht. Dacht ik er net uit te zijn, kreeg ik van de klantenservice de melding dat het niet zou passen in de Delta, want geen standaard 2-DIN formaat. Op hun aanraden dan maar afbesteld. Op zich wel alert natuurlijk.
Het apparaat leek overigens erg veel op dat van u, aan de knoppen te zien. Maar u heeft dus het Deltapaneel zodanig aangepast, dat deze wel past. Moet ik zo'n melding dan maar negeren en gewoon bestellen?

Het blijkt dus dat dit soort apparaten niet worden ingebouwd met de 2-din frames. Die met de kleinere schermen wel, begrijp ik. 2-DIN lijkt me inderdaad makkelijker; er zijn ook inbouwframes te bestellen met een grijs of zwart paneel speciaal voor de Delta en dan lijkt het me niet moeilijk.

Het liefst zou ik echter een 9 inch willen. Dan zal ik dus mijn huidige paneel moeten gebruiken, of een nieuwe moeten kopen. Maar dan alleen het voorpaneel toch?
User avatar
Erick86
Posts: 6
Joined: 26 Jul 2022, 15:49

Re: IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Unread post by Erick86 »

Beste Frans,

ik denk dat ik eruit ben, maar de laatste vraag die nog overblijft is hoe je het gat in het paneel groter maakt?

Ik ben benieuwd hoe je dat hebt gedaan, want verder lijkt het mij een goede oplossing.

Alvast bedankt!

Erik
frans
Posts: 102
Joined: 06 Jan 2009, 20:52

Re: IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Unread post by frans »

...met een dremel.... :P
Al eens gemeld: Je kunt ook een paneeltje bestellen en bij Tuynder een schakelaar printje voor radio cd speler bestellen. (blijft je Nav compleet....)
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200.
frans
Posts: 102
Joined: 06 Jan 2009, 20:52

Re: IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Unread post by frans »

Hallo Erik,
Ik kan op dit forum nog steeds geen prive berichten beantwoorden, die blijven in "postvak uit staan". Geen idee waar dit aan ligt...

Maar goed: betreft het op internet aangeschafte paneel: ook ik kwam er pas achter dat die knoppen niet pasten nadat ik de player erop gemonteerd had. Balen dus.

Het antwoord op je vraag staat ook al in mijn teksten: als je je Lancia NAV unit heel wilt houden kan je
op zoek gaan naar een Delta radio cd unit, en de 4 toetsenprint daar uithalen (de delta's zijn steeds vaker op de sloperijen te vinden)
Maar je kunt dat 4 knoppen printje ook bij Tuynder bestellen, althans een paar jaar geleden in de catalogus zien staan, ik meen iets van 80 Euries.

Maar, nogmaals: het Instant NAV paneel heeft de voorkeur, zeker als je een "platte" 9 inch navi gekocht hebt: dat paneel klemt n.l. mooi vast in het front paneel van de Delta. Het instant Nav paneel is overigens niet bruikbaar voor 7inch units, die dekken diverse gaten niet af.

Succes, Frans.
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200.
Stevenvansoest
Posts: 7
Joined: 15 Dec 2022, 23:04

Re: IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Unread post by Stevenvansoest »

Goedeavond all,

Ik ben ook een delta bezitter en heb een Instant Nav.

Hiervoor heb ik een speciale adroid navigatie gekocht met kit voor stuurwielbediening en speciale zwarte delta voorkant.

Alleen ik kwam ook tot een aantal conclusies:

- De onderste vier knoppen van de delta zijn anders in de radio cd speler versie dan de instant nav. Die van de instant nav passen inderdaad niet in het aftermarket paneel. Hiervoor heb ik een defecte radio / cd speler gekocht om de knoppen hier uit te halen.

- Nu heb ik nog een probleem. De Android navigatie die ik gekocht heb, heeft twee iso aansluiten (2 blokken). Alleen mijn delta heeft een Quadlock aansluiting, net zoals hierboven vermeld. Deze zal ik moeten omlussne qua bedrading. Maar heb geen schema' of iets dergelijks.

Kan iemand deze schema's die met me delen? Heb gegoogled, maar niets gevonden.

Kan iemand mij (tegen betaling evt) helpen met het resetten zodat mijn teller niet meer knippert straks? Ik heb hier niet de tooling voor.

Nog een laatste vraag: is het handig / mogelijk om de bestaande gps ontvanger te gebruiken met mijn nieuwe radio?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Groeten van een delta liefhebber :)
frans
Posts: 102
Joined: 06 Jan 2009, 20:52

Re: IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Unread post by frans »

Hallo Steven,
Zie mijn post van 29 februari.
Behalve de knipperende km teller kun je de volgende instellingen niet meer aan: dagrij verlichting, taal, auto close, klok en datum, schemer sensor,
B-route.
De gps en radio antenne van de delta kun je gewoon gebruiken, zoals je op een van foto 21 aug ziet, (blauw en beige connectors) met een overgangs kabeltje, werkt prima.
Betreft software matig verwijderen Instant NAV zie 29 feb en 21 aug.

De workshop manual van de Delta is op Ebay te vinden, ik heb hem daarvan.
Maar ik kan je dus wel aan schema's helpen.

Verder, ik heb meerdere verzoeken gekregen voor uitlezen/verwijderen/vervangen Instant Nav door blue et me. Maar ben geen garagist, ik ben Lancia hobyist (1960-heden), en sorry, ik ga ik niet werken aan auto's van anderen.
Groeten, Frans.
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200.
Stevenvansoest
Posts: 7
Joined: 15 Dec 2022, 23:04

Re: IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Unread post by Stevenvansoest »

Goedeavond Frans,

Dank voor je bericht. Hiermee en met je eerdere diagrammen kom ik inderdaad al een heel eind denk ik.

Ik ga het de komende week proberen af te ronden met dit schema en zal het resultaat delen.

Dank nogmaals, ook voor je eerdere posts, heel concreet en tastbaar.

Met vriendelijke groet steven
Stevenvansoest
Posts: 7
Joined: 15 Dec 2022, 23:04

Re: IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Unread post by Stevenvansoest »

Goedeavond allen,

Ik heb goed nieuws. Het is me allemaal gelukt.

En dat zonder opnieuw te hoeven bedraden, ik heb hulp gekregen van Audiovolt. Het bedrijf waar ik de 2 din Android radio / navigatie had gekocht.

https://www.audiovolt.nl/product/stuurw ... t-pioneer/

Deze stuurwielbediening set werkt direct met de Quadlock aansluiting van de Delta's die standaard de Lancia Connect radio / navigatie hebben.

Plug and play.

Alleen als je standaard radio / gps draden wilt gebruiken van de Lancia. Zul je de verloopkabels moeten kopen, waar Frans ook al eerder over sprak.

Met vriendelijke groet,

Steven
frans
Posts: 102
Joined: 06 Jan 2009, 20:52

Re: IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Unread post by frans »

Klopt helemaal, die sets zijn op meer plaatsen in NL te koop, die in de link is voor een Pioneer unit..(made in china?), maar dus niet geschikt voor de chinees geleverde systemen, stekker aansluiting unit past niet. Ze kunnen wel ook voor chinese units leveren.
Deze discussie gaat hoofdzakelijk over vervangen door een chinees systeem, en het is dan een stuk voordeliger om daar de aansluitset bij te bestellen.
Je hoeft alleen een paar pennen in de juiste plug over te zetten (bij vervangen Instant NAV.)
(Bij vervangen van de standaard Radio CD alleen 3 draden verzetten, de geleverde Bravo II plug past op de delta)

GPS antenne van de auto heeft voorkeur, ik heb slechte ervaring met die ruit opplak antennes, de verbinding met satellieten valt regelmatig weg.
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200.
Post Reply

Return to “NL25 Delta 3 (vanaf 2008)”