IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Discussie en vraagbaak over Delta 3
frans
Posts: 102
Joined: 06 Jan 2009, 20:52

IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Unread post by frans »

Voor degene die de instant Nav wil vervangen door een (Chinese of zo) universeel android systeem:

De instellingen van het submenu, (bij overige modellen in het infopaneel), zitten n.l. in de instant Nav, en die ben je door het verwijderen van de unit kwijt (o.a. daglichten, autoclose, tijd instellen) en tevens gaat de km totaalteller knipperen. (error melding)

Dat alles omdat de body computer de instant navigatie mist. Dit is doodsimpel op te lossen voor degenen die een ELM 327 met Multiecuscan diagnose software hebben; en er mee om kunnen gaan.

Het radionavigatie systeem opzoeken, het oude marelli instantNav deactiveren, en het Blue & me systeem activeren.
Daarna een CAN Setup / PROXI Alignment Procedure uitvoeren, et voila, het submenu zit nu in het infopaneel en de km teller is tot rust gekomen.

Succes, frans.
delta 9 inch nav..jpg
Last edited by frans on 30 Jul 2020, 19:59, edited 1 time in total.
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200.
ej156sw
Posts: 2
Joined: 16 Jul 2020, 00:37

Re: IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Unread post by ej156sw »

Dag Frans, ik wil je bedanken voor je tip een uitleg. Heb sinds een week een 1.9 tt multijet met een aftermarket Pioneer met knipperende shizzle. Heb je procedure uitgevoerd en het klopt weer. Nogmaals dank!
frans
Posts: 102
Joined: 06 Jan 2009, 20:52

Re: IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Unread post by frans »

Hallo; fijn om te horen dat mijn omschrijving duidelijk is, en dank voor berichtje! Wat een opluchting he, dat alles weer werkt! Groeten, frans.
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200.
Stig Lennart
Posts: 1
Joined: 28 Feb 2021, 09:29

Re: IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Unread post by Stig Lennart »

Dag Frans,

Sinds vandaag mag ik mij ook de gelukkige eigenaar noemen van een Delta met het originele InstantNav systeem.

Deze wil ik nu ook vervangen door een meer hedendaags systeem en ik ben nu aan het uitzoeken waar ik rekening mee moet houden, zodoende kwam ik bij deze post terecht.

Naast het aanpassen van de instellingen via MES zoals je hier aangeeft, zou je wellicht ook kunnen vertellen hoe je het met de kabelboom en stuurbediening hebt geregeld?

Alvast bedankt!
frans
Posts: 102
Joined: 06 Jan 2009, 20:52

Re: IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Unread post by frans »

Hallo Stig,
Heb een complete set gekocht voor fiat bravo II inclusief stuurwiel interface, dat werkte direct.
Kijk even bij "standaard radio vervangen door instant nav" heb vandaag uitgebreid bericht geplaatst betreft hierover.
(wat laat maar ik krijg geen melding per mail meer dat er nieuwe berichten zijn)

grt, frans.
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200.
User avatar
Erick86
Posts: 6
Joined: 26 Jul 2022, 15:49

Re: IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Unread post by Erick86 »

Hallo Frans,

ik ben sinds enkele weken eigenaar van een Oro 1.4 16V met InstantNav en ook ik wil dit systeem vervangen door een universeel Androidsysteem. Het liefst met stuurbediening. Natuurlijk heb ik eerst de berichten op dit forum gelezen, maar er blijven wel enkele vragen over:

1. Is het echt nodig om een systeem voor de Bravo II aan te schaffen, zoals u heeft gedaan? De keuze hierin lijkt namelijk beperkt.
Ik ben van plan zo'n nieuw zwart frontje te bestellen, plus een universeel Androidsysteem met stuurbediening.
2. Instellingen auto: ik zag dat de meeste van deze instellingen ook via het SET-menu kunnen worden geregeld (buiten Instantnav om), dus dan zullen deze instellingen toch gewoon behouden blijven?
3. Kilometerteller/softwarewijziging: dit zegt me niets, is het nog steeds nodig?
4. Stekker: als ik een universeel systeem koop, past de stekker van de auto dan op zo'n apparaat?

Twee algemene vragen:
5. Is er een manier om het frontje op het middenconsole (bij u zwart) te vervangen?
6. Er lijkt een camera midden op de achterbumper te zitten, maar geen beeld ervan in het systeem. Is dit cameraatje wellicht aan te sluiten op een nieuw systeem?

Alvast bedankt!
frans
Posts: 102
Joined: 06 Jan 2009, 20:52

Re: IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Unread post by frans »

Hallo Erik,
1: het is niet nodig om een compleet systeem te bestellen, op ali kun je ook (voor weinig!) alleen de z.g. powercable met interface voor bravo 2 bestellen, dat volstaat, mits natuurlijk een unit koopt met de china stekker aansluiting. wel moet de stekker voor auto aansluiting veranderd worden, Als je in nederland zo'n peperdure set wilt bestellen, daar kan ik je geen info over geven. Zwart frontje: let op: die hier te koop zijn zijn gebaseerd op vervangen radio/cd speler; de 4 toetsen onderaan van de instant nav passen daar niet in! Ik heb uiteindelijk besloten om het paneel van de Instant nav te gebruiken, moet wel groot gat in komen, dus niet meer bruikbaar voor evt terug zetten instant nav.
2: Zoals ik aangaf; de instellingen die vanuit de instant nav komen zijn in het set menu niet meer bereikbaar na verwijderen instant nav, en worden pas terug in set gezet na verwijderen instant nav uit de boord computer.
3: zie boven.
4: zie boven, en foto. In denk dat alle aangeboden navi's voorzien zijn van stekker voor radio/cd vervangen en zullen dus aangepast moeten worden.
5: ik heb alles matzwart gespoten en daarna met dikke, harde "piano" hoogglans blanke lak afgewerkt.(crop, spuitbussen)
6: Camera zal mislukte poging van vorige eigenaar zijn geweest. ;) Mijn systeem vraagt iedere keer bij achteruit rijden naar die camera.
Op de foto rechts de stekker die in de Delta en Bravo met radio/cd zit. Links de stekker in de Delta met Instant nav. Is heel eenvoudig om te bouwen,
de contact pinnen passen in beide. Maar je hebt wel ff schema's voor nodig.
stekkers1.jpg
IGO 2019.jpg
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200.
User avatar
Erick86
Posts: 6
Joined: 26 Jul 2022, 15:49

Re: IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Unread post by Erick86 »

Bedankt voor uw reactie!

Zelf inbouwen klinkt me toch wat ingewikkeld. Hoe moet ik de stekker veranderen om hem passend te krijgen? Moet ik nog iets met software doen?Enzovoort. Ik wil zeker wel wat moeite doen om het zelf in te bouwen, maar dan heb ik wel gedetailleerdere instructies nodig.

Ik zou graag willen weten wat u verder heeft moeten kopen om het compleet te krijgen; ik heb eerlijk gezegd het overzicht niet echt:)

En verder: Hoe bevalt uw Chinese systeem? Ik ben namelijk langsgeweest bij een bedrijf dat systemen met en zonder Android Auto verkoopt van alleen A-merken. Volgens de verkoper zouden de Chinese apparaten "alleen maar ellende" opleveren en niet goed werken enz. Daarom ben ik benieuwd naar uw ervaringen!

Vanwege het verschil in kosten vind ik het wel de moeite waard om zelf inbouwen te overwegen.

Alvast bedankt!
frans
Posts: 102
Joined: 06 Jan 2009, 20:52

Re: IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Unread post by frans »

Hallo Erick,
Natuurlijk raad die verkoper je af om "chinese" apparaten te kopen, maar die hij aanbiedt komen daar natuurlijk ook vandaan! Heb je goed geïnformeerd of ze ook leveren en kennis hebben (de niet passende 4 druktoetsen en de verdwenen functies in Setup) voor het vervangen van een InstantNav? Ik geloof er niks van! Moet in ieder geval een heel ander pakket zijn dan van de radio/cd versie.
In china kun je perfecte complete plug and play sets kopen voor b.v. diverse alfa"s en fiats, dus ook de "moeder" van de Delta, de Bravo II, die technisch hetzelfde is maar helaas een ander inbouw frame nodig heeft, en wat aanpassingen aan de boord stekker. Stuurwiel functies werken trouwens probleemloos met de Bravo interface de ze meeleveren.
Omdat voor de Delta geen compleet pakket uit china beschikbaar is, moet je voldoende technisch inzicht, handigheid hebben en kunnen improviseren.
Als alle info over dit onderwerp op deze site je nu nog niet voldoende info biedt raad ik je toch aan: niet aan beginnen, neem zo'n duur pakket maar houdt er rekening mee dat je de bovengenoemde problemen toch zelf zal moeten oplossen!!
Ik gebruik al jaren chinese systemen, met veel plezier, mede vanwege de schitterende IGO Luna navigatie software die ik heb kunnen bemachtigen.
En af en toe een even resetten vanwege een klein probleempje met opstart of geluid ofzo? wat maakt het uit, mag van mij gezien de aanschafprijs!
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200.
User avatar
Erick86
Posts: 6
Joined: 26 Jul 2022, 15:49

Re: IInstant Nav vervangen door een universeel android systeem.

Unread post by Erick86 »

Hallo Frans,

Het bedrijf dat ik sprak monteert inderdaad alles zoals het hoort, inclusief geschikt frontje. Het heeft uiteraard wel een flink prijskaartje, hoeveel weet ik nog niet.

Goed om te horen dat uw systeem goed bevalt. Zo te horen kan ik dus een compleet pakket voor de Bravo II bestellen, maar wel nog een geschikt frontje erbij kopen en daarnaast de stekker aanpassen.

Wat betreft die stekker + evt. software aanpassen: zou u mij kunnen verwijzen naar instructies hoe ik dit moet doen?

Dan probeer ik daarmee aan de slag te gaan!

Alvast bedankt!
Post Reply

Return to “NL25 Delta 3 (vanaf 2008)”