Instrumenten cluster

Discussie en vraagbaak over Delta 3
cursief
Posts: 18
Joined: 21 Jun 2018, 19:51

Instrumenten cluster

Unread post by cursief »

Hallo liefhebbers, weet iemand hoe je het instrumenten paneel kunt verwijderen ? Ik vond aan de bovenkant twee schroeven maar het zit nog ergens vast. De bedoeling is om de verlichting lampjes te vervangen door led lampjes omdat de verlichting slecht te zien is..
cursief
Posts: 18
Joined: 21 Jun 2018, 19:51

Re: Instrumenten cluster

Unread post by cursief »

Inmiddels paneel los gekregen maar lampjes zitten op de printplaat gesoldeerd en zijn niet te vervangen. Vinden jullie ook niet dat de verlichting van de meters ondermaats is ?? Het display is overdag bijna onleesbaar en de rest van de verlichting is veel minder als de verlichting van bv. de radio en airco.
Joep
Posts: 37
Joined: 24 May 2016, 12:51

Re: Instrumenten cluster

Unread post by Joep »

Ik heb geen klachten; prima afleesbaar en ik rijd bik goed zicht altijd zonder de verlichting aan. Dashboardverlichting niet gedimd toevallig?
cursief
Posts: 18
Joined: 21 Jun 2018, 19:51

Re: Instrumenten cluster

Unread post by cursief »

Nee Joep, verlichting staat op maximum. Weet verder niet wat ik er mee aan moet maar ga binnenkort even naar de dealer want ik heb nog garantie !
Tolino
Posts: 3
Joined: 26 Nov 2018, 20:26

Re: Instrumenten cluster

Unread post by Tolino »

cursief, Je bent beslist niet de enige weet ik uit ervaring die het zicht op de instrumenten onder de maat vindt. Je hoeft dus echt niet naar de opticien. Het zicht op de Alfa 147. Fiat Bravo en Lancia Delta hebben deze kwaal allemaal. Bij de Alfa 147 is 't zicht onvoldoende, bij de Fiat Bravo slecht (Autoweek schreef belabberd) en bij Lancia nog slechter. Ik ben al heel lang bezig om een verbetering aan te kunnen aanbrengen. Tevergeefs. Dealers en de Alfaclub konden ook geen oplossing geven. Het lampje is inderdaad niet te vervangen. Voorheen was dat 'n fluitje van een cent. De printplaat kan je ook niet vervangen want die hoort specifiek bij jouw auto. Omzetten van plaats met de toerenteller is ook geen optie. Storend vind ik ook dat op de wijzerplaat de 60, de 80,de 100 en de 120km niet is aangegeven evenals de weerspiegeling van het glas(plastic) van 't instrumentenpaneel. (A.W. testredacteur viel dat ook al op) Ik ben overigens best tevreden met de Lancia na ruim 20 jaar Alfa gereden te hebben. Hou me op de hoogte van jouw ervaringen. Ik ga nog één poging wagen door de A.W. elektronica-expert te raadplegen.
Joep
Posts: 37
Joined: 24 May 2016, 12:51

Re: Instrumenten cluster

Unread post by Joep »

Ik heb geen probleem met de afleesbaarheid. Ik heb zwarte tellerplaten, er zijn er ook met blauwe volgens mij. Misschien ligt het daar aan. Ook bij mijn 147 (ik had het oude dashboard met die diepe kokers) niet, maar ik reed altijd met de verlichting aan en had ook hier de zwarte tellers. Bij de Bravo Sport is het wel echt verschrikkelijk. Zeker ook omdat de dashboardverlichting daarbij op een lichtsensor zit aangesloten, en die compleet onafhankelijk van de buitenverlichting is. Je hebt dus geen enkele keus tussen op zich al twee kwaden (donker of oranje verlicht op een grijze achtergrond). Wat ik bij mij niet snap is de turbo-druk meter. Die kan ik oproepen via de boordcomputer, maar als ik de Delta opnieuw start laat ie de actieradius zien. Terwijl hij normaal gesproken juist wel de laatste functie van de boordcomputer laat zien. Ik heb er een paar weken geleden een nieuwe accu in gezet omdat hij met die kou erg moeilijk startte. Toen liet ie even de laatst gebruikte functie zien (boordcomputer of turbodrukmeter) zoals het volgens het boekje hoort, totdat mijn vriendin er even in reed, en ook door de boordcomputer bladerde. Sindsdien is het weer als vanouds. Het is allemaal niet zo belangrijk, maar wel een tikkie maf.
Tolino
Posts: 3
Joined: 26 Nov 2018, 20:26

Re: Instrumenten cluster

Unread post by Tolino »

Joep, heb jij misschien een open (panorama)dak waardoor je een beter zicht op de klokken hebt? Vooral in een straat met hoge bomen kijk je in een zwart gat. Met de beste wil van de wereld kan ik er geen chocala van maken.
cursief
Posts: 18
Joined: 21 Jun 2018, 19:51

Re: Instrumenten cluster

Unread post by cursief »

Zelf heb ik het instrumentenblok kunnen demonteren maar er is niets aan te veranderen of verbeteren ! De verlichting hiervan is ondermaats, zeker in vergelijking met de airco en radio. Volgens mij is dit bij latere modellen toch verbeterd en aangepast. Nu we toch aan het zeuren zijn valt mij op dat het geluid van de richtingaanwijzer minimaal is zodat je vaak met vergeet om hem uit te zetten. Valt allemaal wel onder de schoonheidsfoutjes !!!
Tolino
Posts: 3
Joined: 26 Nov 2018, 20:26

Re: Instrumenten cluster

Unread post by Tolino »

Ook over de (matige) hoorbaarheid van de richtingaanwijzers zijn we het eens. Wat een zeikerds zijn we eigenlijk hé, maar het zijn manco's die eigenlijk gemakkelijk te voorkomen waren geweest. Wat mij betreft hadden er op de rijkelijk uitgeruste auto's minder (gemaks)gadgets behoeven te zitten zoals b.v.regensensor, lichtsensor , park-assistance. Een knop omdraaien of inparkeren kan ik zelf wel. Bovendien kan het ook nog stuk gaan. Goede zichtbaarheid van de tellers en goede hoorbaarheid van de knipperlichtautomaat hebben direct met veiligheid te maken. Inmiddels heb ik onze vraag bij A.W. neergelegd. Ik vrees dat er niets aan te doen is. De mogelijkheid om de printplaat als die inderdaad verbeterd zijn van latere modellen in te bouwen, zal waarschijnlijk ook niet mogelijk zijn want de oorspronkelijke printplaat hoort specifiek bij de auto.
frans
Posts: 103
Joined: 06 Jan 2009, 20:52

Re: Instrumenten cluster

Unread post by frans »

Ook ik heb dezelfde problemen, slecht leesbaar paneel en niet hoorbare richting aanwijzers.
Ik heb wel het spiegelen van het glas kunnen verminderen door de aluminium kleur lijst die voor de tellergroep zit, mat zwart te spuiten.
Post Reply

Return to “NL25 Delta 3 (vanaf 2008)”