aankoop advies delta

Discussie en vraagbaak over Delta 3
Joep
Posts: 37
Joined: 24 May 2016, 12:51

Re: aankoop advies delta

Unread post by Joep »

De MultiAir is in de basis een T-jet. Eigenlijk is het enige verschil aan het blok zelf dat de inlaatkleppen worden bediend door hydraulische actuatoren. De oliedruk die hier voor nodig is, is afkomstig van een pompje dat op de plek zit van de inlaatnokkenas, en ook gewoon door de distributieriem wordt aangedreven. Daarom zijn deze MultiAit motoren nog iets gevoeliger voor het gebruik van de voorgeschreven olie en vervangingstermijn: te dikke of vervuilde olie zorgt voor verstopte kanalen in de MultiAir unit.

Het trekvermogen van veel auto's wordt tegenwoordig beperkt door de capaciteit van het koelsysteem, niet zo zeer door de trekkracht van de motor. Om aan de emissie-eisen te voldoen moet een motor zo snel mogelijk op temperatuur komen, dit gaat sneller als de hoeveelheid koelvloeistof minder is. Het gevolg hiervan is, dat op een hete dag een caravan bergop sleuren nadat je net in de file bumper aan bumper zonder rijwind hebt gestaan, niet meer mogelijk is. Elke fabrikant kiest hierin zijn eigen compromis, vaak afhankelijk van het model en de lokale markt. Het zou dus best kunnen dat bij de omschakeling van Euro 4 naar Euro 5 hier bij de Delta iets veranderd is, maar dat weet ik niet. Een 150pk T-jet is altijd Euro 4, een 140pk MultiAir Euro 5.

Ook over de 150pk wordt vaak gezegd dat hij meer vermogen levert dan opgegeven (volgens Squadra bijvoorbeeld 162PK/233NM tegen 132PK/225NM voor de 120pk). Wat het op papier is maakt mij eerlijk gezegd niet uit, ik heb een (milde) voorkeur voor de 150pk. Door de grotere turbo komt ie net wat later op gang, maar gaat ook veel verder door. Hij heeft ook een klein turbogat, bij de 120pk en ook de 140pk MultiAir is dat minder merkbaar.
Rembrandt
Posts: 45
Joined: 11 Aug 2009, 17:05

Re: aankoop advies delta

Unread post by Rembrandt »

Mooie opsomming die het allemaal wel zo'n beetje samenvat. Hulde!
lucb
Posts: 207
Joined: 14 Jul 2009, 21:43

Re: aankoop advies delta

Unread post by lucb »

thx
japie
Posts: 62
Joined: 01 Jan 2018, 12:46

Re: aankoop advies delta

Unread post by japie »

Heb je al iets op het oog ?
lucb
Posts: 207
Joined: 14 Jul 2009, 21:43

Re: aankoop advies delta

Unread post by lucb »

tja op gaspedaal staan er al redelijk veel te koop'
voorkeur gaat naar een 150 pk versie plantino of oro maar wel met climaat controle en cruise controle minimaal, budget rond de 10.000 is er redelijk veel op de markt van bouwjaar 2009 tot 2011 km schommelen tussen de 95 duiz en de 115 duiz.Denk dat de prijzen pas bigestekd worden door de handelaars medio februari. 120 pk is afgevallen maar de 140 pk iwellicht nog te overwegen, zoals eerdere berichten wil ik wel af en toe een aanhangwagen er achter kunnen hangen dus trekgewicht moet ik ook rekening mee houden. kleur grijs donker grijs wit zwart prefereert.

dus als iemand een mooie goeie weet te staan hoor ik het graag

gr luc
Rembrandt
Posts: 45
Joined: 11 Aug 2009, 17:05

Re: aankoop advies delta

Unread post by Rembrandt »

Welke regio ongeveer?
Koos
Posts: 635
Joined: 21 Dec 2008, 23:32

Re: aankoop advies delta

Unread post by Koos »

Trekkracht 120 pk is goed ,rij regelmatig met caravan van 950 kg.
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
japie
Posts: 62
Joined: 01 Jan 2018, 12:46

Re: aankoop advies delta

Unread post by japie »

En dan heb je veel meer keus .
Willem11
Posts: 1
Joined: 13 Apr 2023, 12:52

Re: aankoop advies delta

Unread post by Willem11 »

Koos wrote: 10 Jan 2018, 21:27 De mijne komt uit duitsland ,120 pk ORO uitvoering met lpg geimporteerd.bj 2009
bij apk een ruime fusee kogel dus afkeur ,bijde draagarmen vervangen ,daarna de achteras rubbers verv.omdat de wegligging hard achteruit ging .
climatcontrol bedienings paneel vervangen,werkte vaak niet .
xenon achteraf set gemonteerd,bevalt zeer goed.
cruse control hendel van een alfa 147 ingebouwd.
km stand nu 250k maar bevalt nog steeds.
Hallo Koos,
Ik ben nieuw hier en heb recent ook een Delta gekocht.
Fijne auto en dik tevreden,echter mis ik een pauze stand op de Cruise Control,is dat op te lossen met de hendel van een Alfa 147?
Gr Willem
Post Reply

Return to “NL25 Delta 3 (vanaf 2008)”