aankoop advies delta

Discussie en vraagbaak over Delta 3
lucb
Posts: 207
Joined: 14 Jul 2009, 21:43

aankoop advies delta

Unread post by lucb »

De kriebels om weer een 2de lancia aan te schaffen groeien per dag.
dus heb ik jullie advies nodig:
welk type moet ik links laten liggen, welke problemen zijn er bekend waar je op moet letten
oh ja wat zoek ik; bouwjaar min 2010 euro's net onder de 10.000, km niet te hoog dus max 100.000 km, benzine uitvoering
-cruise controle, trekhaak,xenon verlichting evt navigatie, blijkt dat je relatief eenvoudig een ombouwset kan kopen of mss van de sloop een navi aankopen suggesties hier voor?
luxere model dus van oro of platino

verder wat is de impact van de verschillende pk 120-140-150, is de 120 pk/88 kw goed rijdbaar of is deze aan de lichte kant, wil in de toekomst ook een aanhangwagen kunnen gebruiken

hoor jullie graag

gr luc

ex kappa's
ypsilon's
lybra
nieboer
Posts: 47
Joined: 22 Dec 2008, 19:16

Re: aankoop advies delta

Unread post by nieboer »

benzine of diesel? Ik heb sinds 2010 een 1.8 executive en heb er inmiddels 130.000 km ,mee gereden zonder problemen. Kom alleen voor het jaarlijkse onderhoud bij de dealer en heb geen rare zaken gehad , die kapot waren. Soms laat ik de banden door mijn plaatselijke garage wisselen als ik geen zelf geen zin in heb en verder voor nieuwe banden. Ik ben erg tevreden over mijn Delta en hij voldoet zo goed dat ik er voorlopig mee blijf doorrijden..Ook over de andere types hoor ik geen problemen., en hoe luxer hoe prettiger.
Delta 1.8 executive/HF turbo \Fulvia 1.3S coupe3
gr Robin
ex delta1600GT/delta HF turbo/Dedra 2.0lx/Lybra 2.0 LX/Lybra 2.0 emblema
lucb
Posts: 207
Joined: 14 Jul 2009, 21:43

Re: aankoop advies delta

Unread post by lucb »

benzine sorry was vergeten bij te zetten du
s als iemand iets leuks weet te staan
japie
Posts: 62
Joined: 01 Jan 2018, 12:46

Re: aankoop advies delta

Unread post by japie »

Danny van 't Hoog in Zwammerdam heeft een paar hele mooie staan .
lucb
Posts: 207
Joined: 14 Jul 2009, 21:43

Re: aankoop advies delta

Unread post by lucb »

thx had ik al gezien de ene is betaalbaar maar zijn geen foto's bij
japie
Posts: 62
Joined: 01 Jan 2018, 12:46

Re: aankoop advies delta

Unread post by japie »

Klopt , maar ik heb hem wel in het echt gezien .
Hij ziet er goed uit en met alles er op en eraan .
Alleen voor mij net iets te veel kilometers .
malussa4
Posts: 30
Joined: 31 Jan 2011, 05:38

Re: aankoop advies delta

Unread post by malussa4 »

Voor zover bekend zijn er geen dingen die bij alle Delta's voor komen. Het zijn allemaal dingen die de een wel heeft, maar de meerderheid geen last van heeft. Dat kan natuurlijk wat oorzaken hebben. Zo is Aldi-olie niet best voor de multi-air, maar meningen verschillen nu eenmaal. Wat als enigste het meest voorkomt is dat in de winter de verwarming onvoldoende is bij de benen. Mensen klagen van koude benen, tocht etc. Maar er is uitvoerig onderzoek naar gedaan en er is nooit een oorzaak gevonden. Ook hier geld dat het exemplarisch is. Zelf heb ik een uit 2009 gehad, en die had er inderdaad last van. Nu rijd ik een van 2013 en daar is het niet bij. De Delta heeft in 2010/2011 een face-lift ondergaan. Toen is de 150pk motor vervangen door de 140pk multi-air. Er is ook een USB en ipod aansluiting toen gekomen.Als je beide ziet zitten heb je een geface-lift model. Ook is er toen een start/stop ingekomen en een schakelindicator. Het uiterlijke verschil is de grille. Na de face-lift met horizontale spijlen. Veel lancisti hebben de oude grill (verticale) echter terug gezet, men vond die mooier. Ik heb voorheen de 150pk gereden, heerlijke en pittige motor. De 140 multi-air is zowat gelijkwaardig, iets minder venijn, maar bijna niet merkbaar. Hele fijne motor, pittig en krachtig. Goed te merken als je wilt inhalen of in de heuvels. De 120pk heb ik proefgereden, is ook heel goed voor het vlakke Nederland, maar je mist wel net dat beetje extra. Voor Xenon moet je echt zoeken, dat zit alleen op de 200pk modellen, net als de automaat. Deze heeft ook geen verschuifbare achterbank. Je herkent de platino meteen aan de gepolsterde verhoging in het midden van de achterbank. De termen Silver, Argento, Gold, lounge, platino of executive word te pas en te onpas gebruikt in de advertenties. Je kunt daar niet altijd op af gaan. Het Gran lucce dak (glazen schuifdak) is standaard op de platino, bij andere een optie. Op het Duitse forum is veel te lezen dat het dak windgeruis maakt bij hoge snelheden. Dat zal hier wel meevallen. Wat wel is, zonder dat dak is de Delta stiller omdat je een beter geisoleerd dak hebt. Verder is als optie automatisch inparkeren. Het werkt echt goed, maar ikzelf gebruik het zelden. In Duitsland, en vaak hier geimporteerd, zit er vaak RSS op, dat zijn instelbare schokdempers. Zo kun je sportief of comfortabel rijden. Of het er op zit zie je aan de knoppen naast de navigatie, de linker bovenste. Anders zie je daar een stuurtje staan, en dat is city drive. Heel licht sturen in de stad en snelheids afhankelijk. Er zijn ook uitvoeringen met lane departure, knopje rechtsonder op de navigatie. Maar zie je bijna nooit. Dan is er nog het met Frau leder bekleedt dashboard, te zien aan de dubbele stiknaden. Anders zit er Benova leer op, ook heel mooi. Geen plastic! en ook niet met spul behandelen! Gewoon met water en drogen. Verder bestaat er nog stoelverwarming, knopjes bij de handrem, en Electrische stoelverstelling. Maar de standaard Gold of Lounge is al behoorlijk uitgerust. 17 inch lichtmetaal, autom. dimmende binnenspiegel, regen en licht sensor. Blue en Me navigatie of nog mooier het instant Navi. (grote scherm dat ook nog veel andere info kan tonen).
Maar je schrijft dat je ook een aanhanger wilt gaan trekken. Dat is even een dingetje. De 140pk MA mag ongeremd maar 500 trekken en geremd 600kg. De 120pk geloof ik iets meer, maar niet veel. Het is een onduidelijk gegeven waarom dit zo is. En ook onbegrijpelijk. Maar er zijn veel inspanningen gedaan om te achterhalen wat de reden is, maar het blijft onduidelijk. Het meest voor de hand liggend zouden de remmen zijn...Heel vreemd maar het staat wel op je kenteken. Dus dit moet je even goed overwegen.
Heel veel succes met je zoektocht, hopelijk heb ik je wat meer info gegeven zo. Welke Delta je ook kiest, het is een heerlijke en onderschatte auto. Nog steeds een apart model om te zien en rijden doen ze geweldig en betrouwbaar. Zitten ook fijn op lange afstanden. Geen tot weinig problemen, ik heb in die zeven jaar niks gehad, en geniet er heel veel van. Zie geen andere auto's die in deze klasse zo bijzonder en mooi zijn. Laat wat horen als je er een gevonden hebt.
Lancia Delta 1.8. - 1993

Lancia Delta 1.8. - 1996

Lancia Lybra 2.0. - 2001

Lancia Delta 1.4 T-jet. - 2009

Lancia Delta 1.4 MA - 2013.
lucb
Posts: 207
Joined: 14 Jul 2009, 21:43

Re: aankoop advies delta

Unread post by lucb »

thx voor je goede uitleg daar kan ik zeker iets mee thx a lot
Joep
Posts: 37
Joined: 24 May 2016, 12:51

Re: aankoop advies delta

Unread post by Joep »

Ik heb zelf voor een 150pk T-jet gekozen, omdat het de sterkste benzinemotor is die er met handbak leverbaar was. 140pk Multi-air had ik ook prima gevonden, verschil is niet zo groot. De 120pk ken ik uit de Alfa Giulietta en is prima voor gewoon gebruik, maar niet meer dan dat. De 200pk is altijd een automaat en ik wilde per se een handbak. Qua zwakke plekken per motorversie:

- De T-jet (120 of 150pk) heeft een M32 bak van GM, daar kan het lager van de uitgaande as van de 5 en 6 nog wel eens erg snel kapot zijn gegaan. Pak dus even een stukje snelweg mee tijdens de proefrit en luister of je geen rare geluiden hoort in de V en VI.

- De Multi-Air 140pk heeft volgen mij een andere bak, maar het Multi-air systeem is zoals gezegd erg gevoelig voor de juiste olie. Als de auto altijd bij een dealer onderhouden is kun je er vanuit gaan dat die de goede olie er in heeft gedaan, zo niet, dan even kijken of je in de boekjes iets terug kunt vinden. Met de juiste olie zijn deze motoren net zo goed als de T-jet, zo niet dan moet op een gegeven moment de hele Multi-air module vervangen worden.

- De TBi 200pk is in NL weinig geleverd, maar deze motor zat ook in de Alfa 159. Daar ging de turbo bij de eerste bouwjaren bovengemiddeld vaak kapot en bovendien is het geen zuinigheidswonder (1:10).

Laat je niet teveel afschrikken door bovenstaande, in het algemeen zijn het gewoon erg goed gebouwde auto's. Er is alleen geen versie die positief of negatief uitspringt qua betrouwbaarheid. Die van mij is van 2009 en heeft ruim 125k km op de teller, en er is geen rammeltje of kraakje te horen.
lucb
Posts: 207
Joined: 14 Jul 2009, 21:43

Re: aankoop advies delta

Unread post by lucb »

thx je brengt me weer een stapje verder in het aankoop proces.
Post Reply

Return to “NL25 Delta 3 (vanaf 2008)”