Beslagen achter ruiten bij temperaturen lager dan 3 graden en vocht/regen buiten

Discussie en vraagbaak over Delta 3
Jasper _O
Posts: 16
Joined: 19 Mar 2017, 09:34

Beslagen achter ruiten bij temperaturen lager dan 3 graden en vocht/regen buiten

Unread post by Jasper _O »

Afgelopen dagen was het dicht tegen het vriespunt en het valt me op dat mn Delta moeilijk totaal te ontwasemen is in deze situatie. Voorruit en voorste zijruiten gaan prima, maar de zijruiten van de passagiers niet. Hebben jullie eenzelfde ervaring of heb ik overmatig veel vocht in de auto om een of andere reden?
User avatar
Koen
Posts: 848
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: Beslagen achter ruiten bij temperaturen lager dan 3 graden en vocht/regen buiten

Unread post by Koen »

Bij onze wagens was dit ook het geval.
Vandaag geen last meer gehad.

Ik denk dat het aan de weersomstandigheden lag.

Pas na ruim een half uur - met de chauffage op meer dan halve kracht + de zijruiten een deel open (niet de hele tijd ;) ) - was de damp van de achterste zijruiten verdwenen.
Het zijn wel "kleine" auto's in vergelijking met een Delta.

Ik denk dat het belangrijkste is, dat je de warme - met vocht verzadigde lucht - af en toe laat "ontsnappen" naar buiten.

Airco zou ook kunnen helpen, naar het schijnt (= "gedroogde" lucht).
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
malussa4
Posts: 30
Joined: 31 Jan 2011, 05:38

Re: Beslagen achter ruiten bij temperaturen lager dan 3 graden en vocht/regen buiten

Unread post by malussa4 »

Gisteren 2 graden en bij het instappen beslaat dan alles. Heb op de knop voorruit ontwaseming gedrukt, waarbij de blower vol aangaat, evenals de achteruitverwarming en spiegels. Even gewacht totdat het vanonder bij de voorruit begon te ontwasemen en toen weggereden. Na enkele minuten stopt de ontwaseming vanzelf en gaat de reguliere verwarming werken. De auto was toen na ongeveer 5minuten geheel schoon, geen beslagen ramen ook niet achter. Overigens werkt de airco niet onder de drie graden, dat is jammer want dat zou wel helpen. Verderop staat op deze site een topic over lekkage’s, mogelijk is er ergens een vochtprobleem. En is je interieurfilter schoon? Als dat er al te lang inzit, krijg je mogelijk te weinig lucht via de blower. En misschien helpt het ook als je het luchtrooster voor de achterbank (tussen de voorstoelen) open zet, bij mij is het open. Sukses!
Lancia Delta 1.8. - 1993

Lancia Delta 1.8. - 1996

Lancia Lybra 2.0. - 2001

Lancia Delta 1.4 T-jet. - 2009

Lancia Delta 1.4 MA - 2013.
Joep
Posts: 37
Joined: 24 May 2016, 12:51

Re: Beslagen achter ruiten bij temperaturen lager dan 3 graden en vocht/regen buiten

Unread post by Joep »

De airco schakelt zichzelf uit om te voorkomen dat de condesator niet kapot vriest. Dat is anders een duur geintje.

Ik heb nog nooit een auto gehad waarbij de ruiten zo snel droog waren als bij mijn Delta. Maar ik zit nooit op de achterbank, dus geen idee hoe het bij die zijruitjes gaat, maar het was me anders wel opgevallen denk ik. Als aanvulling op de ideeën van malussa4 kan het ook best zijn dat de paravan nog vol licht met blaadjes en andere rotzooi.
Post Reply

Return to “NL25 Delta 3 (vanaf 2008)”