Aankoop advies

Discussie en vraagbaak over Delta 3
Edward
Posts: 63
Joined: 21 Jan 2009, 21:16

Aankoop advies

Unread post by Edward »

Beste Delta-rijders,

Op dit moment kijk ik rond voor een eventuele vervanger van mijn Lybra 2.0 SW en kijk daarbij ook naar de Delta. Hebben jullie tips of aandachtspunten die jullie in het dagelijks gebruik zijn opgevallen. Hoe bevalt het rijden met de Delta en de praktische bruikbaarheid (bijvoorbeeld de ruimte van de kofferbak).

Alvast dank voor jullie reacties,

Edward
Rembrandt
Posts: 45
Joined: 11 Aug 2009, 17:05

Re: Aankoop advies

Unread post by Rembrandt »

Hallo Edward,

Allereerst: een lybra is niet te vervangen, op zijn best koop je wat moderners... Ik ben zeer uitgebreid op zoek geweest, maar hoe langer je zoekt, hoe meer je weet dat het dan toch een Delta moet gaan worden.

Belangrijkste verschillen met de lybra: het interieur van de Delta is groooter en het verbruik (1.4 T-jet) is veeeel aangenamer. De kofferbak heeft minder oppervlak, maar wel weer meer hoogte, waardoor je in de praktijk niet vaak de achterbank naar voren zult hoeven te schuiven (dat kan bij de Delta, kofferruimte wordt dan in volume net zo groot als de Lybra SW). Ik heb het zelf nog niet nodig gehad...
Wat ik het meeste mis in Delta is snelheidsafhankelijke volume (zie mijn eerdere vraag op dit forum) en een trip-meter die reset bij contact (zodat je b.v. eenvoudig kan zien hoe lang je al aan het rijden bent). Ook het hang- en sluitwerk voelt wat minder solide. Positieve punten zijn de eerder genoemde interieurruimte, rustiger (ik had hiervoor weliswaar een 1.8SW die veel rumoeriger is dan jouw 2.0), algehele kwaliteit indruk is beter en dus een beter verbruik (1op14,5 in mijn geval, de 1.8di-automaat schijnt vergelijkbaar dorstig met de lybra te zijn). De elektrische stuurbekrachtiging is ook wennen, maar op termijn wen je er dus aan.

Al met al heb ik er nog geen echte spijt van deze aankoop gehad. Als lybra-rijder zou ik een versie met beige interieur nemen (zeldzaam in de standaard trim, vaker in een leer-uitvoering), en een navigatie zodat je je schermpje uit de lybra niet zo mist.

Succes met je zoektocht, en kijk gerust eens bij eentje en/of maak een proefrit, ik denk niet dat je er spijt van krijgt.

Rembrandt
akodelta
Posts: 8
Joined: 01 Apr 2014, 22:13

Re: Aankoop advies

Unread post by akodelta »

Ben het met Rembrant eens, maar ook voelt de Delta groter en lichtvoetiger aan. Indien je een Platino uitvoering hebt met Panorama dak, dan heb ik met mijn 195cm genoeg hoofd ruimte, achterin heb ik wel voldoende beenruimte maar is de hoofdruimte krap. Platino heeft wel een snelheidsafhankelijk volume regeling voor de radio, het blue and me systeem werkt in combinatie met een I-phone prima. Mijn navigatie is van het simpele type en heeft het scherm tussen de tellers, maar is lastig om in te stellen dus gebruik ik de TomTom, is alleen niet op je voorruit te plakken met je gordel aan.(en dan heb ik nog lange armen) Qua vermogen ontlopen de 2.0 Lybra en de 1.4T elkaar niet veel. Maar het koppel ligt veel hoger 190 om 240 nm, uit vermogens metingen bij de goed tunnings bedrijven is aan het licht gekomen dat bij de 150 pk versie er nog wel minimaal 5-8 pk bij mag tellen en het koppel eerder bij de 250 nm ligt.
Wat mij wel opvalt is dat vrij snel door moet schakelen, zeker van zijn 1 naar 2, maar dat is weer prettig voor de caravan bezitters. Al met al een heel plezierige auto, ook al mis ik wel het brute vermogen van mijn ex Thema 2.0 16 v turbo van 200 pk en 310 nm koppel. Alhoewel er met chip tunning door Bv. savali wel ruim 170 pk en 300nm behaalt kan worden, alleen
nog even sparen.
nieboer
Posts: 47
Joined: 22 Dec 2008, 19:16

Re: Aankoop advies

Unread post by nieboer »

na 10 jaar Lybra 2.0 een, uit 2000 en daarna de laatste 2.0 uit 2005, heb ik sinds juni 2010 een delta executive 1.8dI.
Auto is een stuk sneller dan de Lybra terwijl het verbruik ongeveer gelijk ligt. Nadeel van de executive is dat alleen de rugleuning van de achterbank kan klappen
en verder is de bagageruimte een stukje kleiner dan de Lybra. Voordeel van de executive is dat de achterbank veel beter zit dan de standaardbank.
Hoofdruimte achterin is redelijk goed tot 185 cm lengte, de beenruimte is veel beter dan de Lybra.. Verder is het schuifdak een aanrader.
Wat kosten aangaat: auto geeft eigenlijk nooit problemen, enkel gaat bij mij weleens het motormanagement lampje branden , maar is dan na 2x starten weer uit.
Oorzaak is onduidelijk, kan aan de euro 95 liggen, verder alleen normaal onderhoud gehad en een keer nieuwe remblokken en schijven voor.
meestal koop ik om de 5 jaar een nieuwe auto, maar op dit moment is er geen goede vervanger op de markt die zoveel biedt als mijn Delta voor een redelijke prijs.
Rembrandt
Posts: 45
Joined: 11 Aug 2009, 17:05

Re: Aankoop advies

Unread post by Rembrandt »

Ik heb een 1.4-120pk, maar die blijken in de praktijk (tuners metingen) 130pk te hebben - ik heb redelijk bewust voor de 120pk gekozen omdat ik een hekel heb aan 'turbo-motorgedrag' (eerst niks doen, dan ineens als een idioot er van door), bij de 120pk variant merk je hier vrijwel niets van. Door die 130pk en een iets lager gewicht zit deze qua prestatie een beetje tussen lybra 1.8 en 2.0 in; voor betere prestaties dan de 2.0 zou dus een 150pk T-Jet of 140pk multi-air kunnen proberen. De 1.8di heb ik niet gereden, maar deze zal inderdaad fors sneller en comfortabeler zijn dan de 1.4, maar dan ligt ook het verbruik dus een stuk hoger (= gelijk aan de lybra) - omdat ik van LPG naar benzine ben gegaan heb ik toch maar voor de veel zuinigere 1.4 gekozen. Overigens met de 1.4 nog geen enkele problemen of oplichtende lampjes gehad (ik heb hem ook nog maar kort natuurlijk...), maar de 1.4 T-Jets staan bekend als redelijk probleemloze motoren.

Het panorama-dak leek ons ook heel fijn, maar na eens achterin gezeten te hebben, schrokken wij ook van de hoeveelheid hoofdruimte die dit kost doordat het frame van het dak nogal het interieur in komt (het dak is dus eigenlijk net niet lang genoeg). Zonder panorama-dak is de hoofdruimte dik in orde. Met de schuivende bank ervaar ik de bagageruimte van de Delta eerlijk gezegd nog een fraktie groter dan de Lybra SW (bank in voorste positie), in de achterste positie een fraktie kleiner.

Akodelta, ik ben wel benieuwd waar jij dan het snelheidsafhankelijk volume in kan stellen, ik ben hier nog steeds naar op zoek. Ik heb weliswaar de Navi met scherm, maar in de basis zou het audiosysteem (heb ik ook met Blue&Me) niet veel moeten verschillen.

Rembrandt
malussa4
Posts: 30
Joined: 31 Jan 2011, 05:38

Re: Aankoop advies

Unread post by malussa4 »

Hallo, ook ik heb na een Lybra2.0 een Delta gekocht. Eerst een van 2009, met een 150pk t-jet en zwart interieur. Sinds een jaar heb ik de 140pk M-air met een beige interieur. De overstap van de Lybra naar de Delta is me goed bevallen. De Delta vind ik wat lichtvoetiger aanvoelen. Tussen de motoren heb ik weinig verschil gemerkt. De heerlijke vijf cilinder van de Lybra mis ik eigenlijk niet. Zowel de T-jet als de M-air zijn fijne snelle, krachtige en probleemloze motoren. Wel zijn er andere verschillen. Zo heeft de nieuwere de horizontale gril, dat maakt de auto wat breder tov de verticale gril. Maar de verticale vind ik eigenlijk mooier. Ook is er een start/stop systeem gekomen en misschien wel het belangrijkste, een andere versnellingsbak. Met de vorige zijn er nog wel eens problemen lees ik. ( zie fiat forum of Duits forum ). Verder zou ik zeker voor de uitvoering met groot display kiezen, dat maakt het mooier maar is ook zeer handig. Je kunt er veel mee en op instellen. Navigatie updaten is duur. Ik heb de Oro uitvoering met parkeersensoren. Ook die zou ik zeker kiezen. Is echt wel handig en je hebt dan tevens het automatisch inparkeer systeem. De keren dat ik het gebruikt heb, meestal bij krappe parkeerplek, werkte het prima. De snelheidsafhankelijke volume regeling zit vlgs. mij in elke Delta behalve de Bose uitvoering. Zie bladzijde 25 van het radio instruktieboekje. Ik kan het gewoon op mijn display instellen, maar weet niet hoe dat werkt als je dat niet hebt.
Het is een mooie aparte auto om te zien, rijdt heerlijk, al moet je even aan de stoelen wennen. Maar ook op lange afstand prima!. Met de t-jet had ik meestal een verbruik van gemiddeld 7,5ltr. , met MA is dat rond de 7. Verder geen enkel probleem gehad op een kapot voorlicht na, bij de eerste Delta. Lampen kun je goed zelf vervangen al is de konstruktie knullig. Ik heb een set mooie alu winterwielen van fiat bravo en de dealer heeft daar lancia dopjes opgezet. Die waren los te bestellen.
Connectiviteit met zowel een samsung als de i-phone is probleemloos en de MA heeft naast de usb ook een minijack aansluiting voor ipod of telefoonmuziek. Veel sukses en plezier met het vinden van een mooie bella.
Lancia Delta 1.8. - 1993

Lancia Delta 1.8. - 1996

Lancia Lybra 2.0. - 2001

Lancia Delta 1.4 T-jet. - 2009

Lancia Delta 1.4 MA - 2013.
Rembrandt
Posts: 45
Joined: 11 Aug 2009, 17:05

Re: Aankoop advies

Unread post by Rembrandt »

Tja, ik heb dus dat Boze systeem...
Ook nog even de kofferbak volumes van LybraSW en Delta na gezocht: voor de Lybra 420L, voor de Delta 380 tot 465L, afhankelijk van de positie/stand van de achterbank (380 is met de rugleuning in een soort slaapstand, dus in de praktijk minimaal 400L); met de bank neergeklapt is het 1300L voor de Lybra en 1190L voor de Delta.
Edward
Posts: 63
Joined: 21 Jan 2009, 21:16

Re: Aankoop advies

Unread post by Edward »

Hartelijk dank voor al jullie uitgebreide reacties en goede berichten over de Delta. Klinkt allemaal positief en dat maakt de zoektocht naar een Delta wel aantrekkelijk.

Mocht ik de overstap maken dan laat ik jullie dat weten op dit forum. Veel rijplezier toegewenst en met groet, Edward
Post Reply

Return to “NL25 Delta 3 (vanaf 2008)”