LED van achterlicht kapot

Discussie en vraagbaak over Delta 3
tomton
Posts: 4
Joined: 15 Apr 2010, 20:25

LED van achterlicht kapot

Unread post by tomton »

Hallo allen,

Sinds enige tijd vallen 3 aaneensluitende LED's van mijn achterlicht uit, als deze warm is. Bij een temperatuur onder 15 graden, geen probleem.
Op het dashboard komt dat terug als foutmelding. De bedrading is goed, want als ik de andere aansluit is alles oké.

Nu kan ik wel een nieuwe bestellen, maar heeft er iemand ervaring met het openmaken van zo'n achterlicht?
Is een reparatie mogelijk?

Grt. Ton.
Attachments
img_2277.jpg
img_2277.jpg (33.91 KiB) Viewed 378 times
img_2276.jpg
img_2276.jpg (36.55 KiB) Viewed 378 times
malussa4
Posts: 30
Joined: 31 Jan 2011, 05:38

Re: LED van achterlicht kapot

Unread post by malussa4 »

In het Duitse Forum heb ik gelezen dat openen geen optie is. Iemand opperde om het geheel in de oven te leggen:), maar daar is geen reactie meer op geweest. Het probleem zou door slechte soldeer verbindingen komen. Er zal niet veel anders opzitten dan een nieuwe te kopen, maar dat is niet goedkoop. Sukses!
Lancia Delta 1.8. - 1993

Lancia Delta 1.8. - 1996

Lancia Lybra 2.0. - 2001

Lancia Delta 1.4 T-jet. - 2009

Lancia Delta 1.4 MA - 2013.
frans
Posts: 102
Joined: 06 Jan 2009, 20:52

Re: LED van achterlicht kapot

Unread post by frans »

Bij mij waren van de eerste strook op 4 na alle leds uit.
Het achterlicht is gemakkelijk open te maken, door met een dremel, voorzien van filterdun zaagblaadje, ter plaatse van de betreffende ledstrook, een langwerpig luikje uit de zijkant van de binnenzijde te slijpen. Na een eventuele reparatie kan eea weer simpel met een soldeerbout dichtgemaakt worden.

Na de betreffende print met contactspray ingespoten te hebben, deed de hele strook het weer, maar vooralsnog zal dit niet blijvend zijn denk ik.

Binnenkort wordt de printplaat op een z.g. heatplate gelegd,( waar printplaten mee gesoldeerd worden) in de hoop dat een eventuele slechte soldering zich hersteld. Succes zal ik zeker melden hier.

En, tja, anders een nieuwe bestellen...er zijn inmiddels 3 fabrikanten op de markt. De goedkoopste heb ik in Duitsland gevonden; 140 euro incl BTW.
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200.
Post Reply

Return to “NL25 Delta 3 (vanaf 2008)”