delta als caravan trekker

Discussie en vraagbaak over Delta 3
frans
Posts: 103
Joined: 06 Jan 2009, 20:52

delta als caravan trekker

Unread post by frans »

Hallo daar...heeft iemand ervaring met een caravan achter de Delta III?
Heb 1 recensie bij autovisie kunnen vinden, aleen er ontbreken daar de gegevens mbt de afmeting en gewicht van de gebruikte caravan, dus aan zo'n recensie heb je niks....

Groeten, frans.
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200.
akodelta
Posts: 8
Joined: 01 Apr 2014, 22:13

Re: delta als caravan trekker

Unread post by akodelta »

Een caravan trekken gaat prima, onze caravan weegt beladen 1300 kg. De versnellingen liggen wat korter op elkaar dan bij mijn vorige auto, en dat rijd goed, wel is het zaak om zeker de zesde maar ook vaak de vijfde verselling niet te gebruiken.( te laag in toeren) Mijn vorige auto was trouwens een Thema 2.0 turbo met 200 pk, heb nu 150 pk ter beschikking. Ik overweeg hem te laten chippen, waardoor het koppel nog wat stijgt. ( +/- 45nm)
Tevens is het onderstel veel stugger dan dat van een Thema (comfort), daardoor ligt de combinatie beter op de weg.

Nieuw hier, Arjan
frans
Posts: 103
Joined: 06 Jan 2009, 20:52

Re: delta als caravan trekker

Unread post by frans »

Das mooi; genoeg vermogen dus.
Zowel de 120 en 150 pk benzine en diesel uitvoeringen beschikken over een hoog koppel bij lage toeren en dat zorgt ervoor dat je goed meekomt in het verkeer.

Maar hoe gedraagt de combinatie zich als je een vrachtwagen of bus passeert of als je achter zo'n dubbeldekker met auto's erop rijdt?

Heb 2 jaar geleden voor een Thesis gekozen en die heeft met zijn 1800kg nergens problemen mee, maar de Beta's, Thema's, Kappa en Lybra die ik ervoor had waren erg gevoelig in dit soort situaties....(onze caravan 1300kg en 4.5 mtr. opbouw lengte).
Mede omdat de afstand achteras/trekhaak van de Delta korter is dan bij alle voorgaande auto's, heb ik het volste vertrouwen dat eea stabiel en veilig op de weg moet liggen!

In ieder geval; die nieuwe Delta gaat er binnenkort komen; wordt waarschijnlijk mijn Laatste Lancia na 35 jaar....(ik ga niet in een amerikaan met lancia stikker erop rijden)

Groeten, frans.
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200.
User avatar
Koen
Posts: 849
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: delta als caravan trekker

Unread post by Koen »

die nieuwe Delta gaat er binnenkort komen
Haast je dan maar voor een nieuwe : de productie is niet meer opgestart na augustus :(
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
frans
Posts: 103
Joined: 06 Jan 2009, 20:52

Re: delta als caravan trekker

Unread post by frans »

Mijn Delta 1.4 150Pk blijkt dus een uitstekende caravan trekker!
Gegevens van onze caravan: Opbouwlengte 5.5mtr, totaal 6.30 mtr lang. max gewicht 1300kg. Een middenklasse dus en zeker geen kleintje!

We zijn er mee naar Spanje gereden via route luik-nancy-bourg en bresse-lyon-clermont-ferrand-millau-perpignan.
Een route met behoorlijk wat helling werk en daar heeft Delta dus geen moeite mee.

Zijwind gevoeligheid (met name bij passeren vrachtwagens en bussen) is ruim binnen de grenzen wat als veilig ervaren wordt, er wordt nauwelijks aan de combinatie getrokken, weinig slingereffect voelbaar dus.

En dan een benzine verbruik over de hele route van 1:9 is eigenlijk ongeloofwaardig maar waar....
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200.
Post Reply

Return to “NL25 Delta 3 (vanaf 2008)”