Huiverig...

Discussie en vraagbaak over Thesis
Francoupé
Posts: 22
Joined: 26 Aug 2009, 19:23

Huiverig...

Unread post by Francoupé »

Na ruim 13 jaar in mijn Kappa coupé te hebben rondgereden zou ik een Thesis aan willen schaffen.
Niet dat ik mijn KC beu ben, maar na ruim 13 jaar wil ik - eventueel - wat anders.
Heel af en toe zie ik een Thesis rijden en telkens denk ik "die is mooi, die wil ik!!".
Maar als ik hier op het forum rondneus dan kom ik nogal wat horrorverhalen tegen.
Als ik dan aan mijn Kappa coupé denk dan is dat een oerdegelijke, probleemloze auto.
Ik ben bang dat ik spijt zal krijgen als ik van mijn KC over zou stappen naar een Thesis.
Of ben ik nu véél te huiverig???
Lancia historie Francoupé:
1977 Lancia Beta coupé
1980 Lancia Beta Spider
1983 Lancia Gamma coupé ie
en vanaf 1997 Lancia Kappa coupé 2.4
gergely
Posts: 828
Joined: 23 Dec 2008, 19:15

Re: Huiverig...

Unread post by gergely »

Bij twijfel: NIET doen!!
Een thesis rijd je om de auto, inclusief haar gehele karakter! Dat karakter moet je aanspreken.
En...ik kan je ook heel veel Franse en Duitse horrorverhalen laten zien...
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
Francoupé
Posts: 22
Joined: 26 Aug 2009, 19:23

Re: Huiverig...

Unread post by Francoupé »

Beste Gergely,

"dat karakter moet je aanspreken".

Tsja toch altijd moeilijk... ik rij nu zo'n 33 jaar Lancia en ik dacht toch wel allemaal auto's met "karakter".
Auto's die mij zéker aanspraken, auto's die ik ook meer met mijn hart dan met mijn verstand kocht.

Bijv. mijn Lancia Gamma coupé had ook volop karakter, maar stond meer in de garage dan dat ik er kon van genieten.
Jaar in jaar uit maakte ik kilometers in mijn geliefde Gamma met constant het gevoel "hij kan het weer begeven".
Geloof me, dat is niet fijn en soms kwam het heel slecht uit wanneer er weer iets mis was.
Dit wil ik niet nog een keer. Vandaar mijn "huivering".

En de horrorverhalen over de Duitse en Franse producten...
Die zitten er ongetwijfeld tussen.
Maar deze auto's worden in een gigantische hoeveelheid geproduceerd, dan zit er altijd wel een miskleun tussen.
Van de andere kant heeft een onevenredig hoog percentage van de kleine hoeveelheid geproduceerde Thesissen problemen. Wat dat betreft is dit forum geen goede reclame voor de Thesis lijkt mij.

Daar staat natuurlijk tegenover dat de Thesis een schitterende, niet alledaagse, auto is.
Met een klein schare fans, waar ik er ook een van ben.
Lancia historie Francoupé:
1977 Lancia Beta coupé
1980 Lancia Beta Spider
1983 Lancia Gamma coupé ie
en vanaf 1997 Lancia Kappa coupé 2.4
Jan Hoornstra
Posts: 417
Joined: 22 Dec 2008, 16:21

Re: Huiverig...

Unread post by Jan Hoornstra »

En de horrorverhalen over de Duitse en Franse producten...
Die zitten er ongetwijfeld tussen.
Maar deze auto's worden in een gigantische hoeveelheid geproduceerd, dan zit er altijd wel een miskleun tussen.
Van de andere kant heeft een onevenredig hoog percentage van de kleine hoeveelheid geproduceerde Thesissen problemen. Wat dat betreft is dit forum geen goede reclame voor de Thesis lijkt mij.

Toch even reageren, de meeste problemen die ik hier op het forum tegenkom zijn relatief klein, een electronische storing of een handrem probleempje. Echt grote problemen zie ik hier niet, tenminste niet meer dan bij andere merken.
Motoren zijn betrouwbaar gebleken, ook de v6 en de diesel. Onderstel is geavanceerd en het kan zijn dat daar eens een rammeltje in zit of stangetje stuk is. Logisch toch. Blijft over wat roest op vreemde plaatsen en kleine ongemakken die ,denk ik, ook nog van het wat langere stilstaan komen.
Rij nu Kappa SW 3.0 omdat ik die ruimte nodig heb voor mijn Labradors maar als zo niet meer mee moeten zou de Thesis zeker mijn keuze kunnen zijn. Twijfel niet langer koop zo'n auto en ontsteig de grijze massa.

Jan
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
gergely
Posts: 828
Joined: 23 Dec 2008, 19:15

Re: Huiverig...

Unread post by gergely »

Ik had het niet beter kunnen zeggen...(tu)
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
Space
Posts: 308
Joined: 06 Jan 2009, 18:03

Re: Huiverig...

Unread post by Space »

gergely Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik had het niet beter kunnen zeggen...(tu)


Ja, mooi verteld!
850 Coupe en Special, 128, 124 Special T1600, Ritmo 85S, 131 Racing, Kappa 2.0 LS, Tipo DGT en SX, Croma 1.8, Thesis 2.4 since 2022
R.Ostendorf
Posts: 28
Joined: 21 Dec 2010, 11:38

Re: Huiverig...

Unread post by R.Ostendorf »

Beste Francoupé,

Als je het je kunt veroorloven gewoon doen.
Nog even en ze zijn er niet meer immers.
Nu kun je nog mooie exemplaren vinden!
Als je angst hebt, koop hem dan bij de dealer en vraag 1/2 of 1 jaar garantie dan weet je in ieder geval dat je die periode pleziervol rijd.

En ja, het zijn allemaal kleine dingetjes die 9 van de 10 keer komen door of achtergesteld onderhoud of extreem gebruik.

Eigenlijk is het of de el handrem of de boardcomp
Het eerste is onderhouds kwestie en de tweede 9 van de 10 keer een lege accu ergens in de auto
Koop er dus gewoon één via de dealer of een heel erg goedkope en laat hem 100% nalopen voor 5000 euro :-) dan heb je immers ook weer een topper

In ieder geval zou ik zeggen DOEN anders krijg je later spijt :-)
GerritH
Posts: 54
Joined: 31 Jan 2009, 21:48

Re: Huiverig...

Unread post by GerritH »

Het lijkt dat een Thesis een probleemauto is. Mijn ervaring is daat het een prima auto is voor alledaags gebruik. Ik heb een JTD uit 2002 en nog nooit problemen mee gehad. Inmiddels 2 jaar in bezit en ca. 50.000 km per jaar. Boordcomputer hapert soms wel, maar na een tijdje doet alles het weer. De auto heeft wel een hekel aan koud weer, dan duiken wat elektronische foutmeldingen op, maar die verdwijnen weer. De auto is gechipt en rijdt 1 op 17 (veel snelweg). Wel belangrijk: zorg voor een competente garage, bezuinig niet op regulier onderhoud en zet de auto 's nachts binnen.
Voor een Thesis hoef je niet huiveriger te zijn dan voor een willekeurig andere auto (incl. de bekende Duitse merken die zeker niet probleemloos zijn).

Succes met je beslissing.

GerritH
GammaKappa
Posts: 29
Joined: 31 Dec 2010, 12:22

Re: Huiverig...

Unread post by GammaKappa »

sluit ik me bij aan. Heb er twee weken geleden één bij Halan gekocht. Alle (achterstallige) onderhoudszaken zijn keurig onder garantie verricht, topdealer. De navi heeft inderdaad niet altijd meteen zin 's ochtends, maar da theb ik zelf ook niet. Kan nog niet objectief oordelen (zal over Lancia nooit echt objectief worden ben ik bang), maar ik denk dat er een paar kleine manco's kunnen voorkomen die hier al genoemd zijn en dat de Thesis verder een uitstekende auto is. De bouwkwaliteit van het interieur is in ieder geval geweldig, wat een solide geheel en een prachtige materialen. Heb zelf ook een Gamma (Berlina) en weet dat deze auto's niet de meest betrouwbare zijn. Maar wat een karakter!!!! Naar mijn idee is Lancia kwalitatief nauwelijks minder dan andere merken, maar laten we de discussie over Toyota's en zo maar achterwege, zonde van de forumruimte... Succes met de aanschaf en daarna heel veel rijplezier!
Robbert
Posts: 16
Joined: 25 Jan 2009, 17:43

Re: Huiverig...

Unread post by Robbert »

Als ik de problemen lees en hoor van Thesis-rijders (kijk voor de aardigheid eens op het Duitse forum) dan sta ik perplex. Soms lijkt het wel over een Alfa uit de jaren '80 te gaan. Waarschuwingslampjes als feestverlichting en zelfs roestproblemen - tamelijk ontmoedigend voor een auto uit de duurdere klasse waarvan de oudste nog geen tien jaar is.
De Thesis is wat mij betreft een (te) ingewikkelde auto bomvol elektronica, waarvan storingen vaak lastig te vinden en daarmee ook moeilijk uit te bannen zijn. Dat en het feit dat het een enorm zware auto is (met oude motoren uit de 300 kilo lichtere Kappa) maakt de Thesis voor mij weinig onaantrekkelijk. Koester die Kappa - een betere Lancia is er nooit meer gemaakt.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”