pekelschade velgen

Discussie en vraagbaak over Thesis
André
Posts: 26
Joined: 24 Jan 2009, 20:19

pekelschade velgen

Unread post by André »

Zodra het een keer ophoudt met regenen, ga ik nog eens met mijn hoofd onder de motorkap de randen nog eens goed inspecteren. Ik heb eerder nooit roest kunnen constateren, maar het is weer even geleden dat ik gericht gezocht heb. Wel pekel/zoutschade aan de velgen deze winter; gelukkig was het spul op een gegeven moment op... Heeft iemand ervaring met zgn. velgendokters of alternatieve genezers, specifiek voor de Thesisvelgen?
PS Robert, nee, helaas hij is niet te koop..
Grt. André
André
Posts: 26
Joined: 24 Jan 2009, 20:19

Re: pekelschade velgen

Unread post by André »

Ben vandaag maar eens langs een velgenreparateur geweest. Er zijn twee opties; origineel houden, door velgen te laten polijsten en daarna opnieuw te lakken. Of het wordt poedercoaten; dit laatste is duurzamer en goedkoper ( 135Euro tegenover 185Euro), maar het ziet er natuurlijk toch anders uit. Het worden dan "geverfde" velgen. Echter het in de originele toestand houden levert een resultaat dan staat of valt met de kwetsbare laklaag. Deze zal notabene van mindere kwaliteit zijn dan origineel. Zodra de laklaag beschadigd raakt, heb je binnen de kortste keren de ellende opnieuw. En dat het dan hard kan gaan, ben ik deze winter wel achter gekomen. Twijfel dus; heeft iemand een beter idee of aanbod?
Grt. André
edsnabel
Posts: 63
Joined: 03 Feb 2009, 21:49

Re: pekelschade velgen

Unread post by edsnabel »

Ik ben een kapparijder en heb een vriend die auto's spuit. De behandeling die jij uitlegt is op zich goed. Wat die vriend van mij na zo'n behandeling nog doet is een transperante lak erop spuiten geeft dan wel meer duurzaamheid en is minder afhankelijk van de invloeden op de velg.
Rino
Posts: 1025
Joined: 30 Dec 2008, 10:20

Re: pekelschade velgen

Unread post by Rino »

André, ik heb onlangs iemand zijn Thesis sportiva velgen gezien die hij heeft laten herlakken volgens het goedkopere principe zoals jij hier schrijft. Ik vond het resultaat verrassend goed. Je hebt gelijk ze hebben niet dezelfde originele glans.
Rino
André
Posts: 26
Joined: 24 Jan 2009, 20:19

Re: pekelschade velgen

Unread post by André »

Rino,
daar had ik wel een fotootje van willen zien. Ik heb bij die reparatiewerkplaats wel andere gepoedercoate/ poedergecoate (?)voorbeeldvelgen gezien, maar het is toch altijd lastig ze echt onder de Thesis voor te stellen. Ik ben nog wel verder aan het googelen, misschien kan het polijsten sowieso elders goedkoper. Voor 185 Euro per velg zou je trouwens een nette gebruikte set op de kop moeten kunnen tikken lijkt me.
Grt. André
GerritH
Posts: 54
Joined: 31 Jan 2009, 21:48

Re: pekelschade velgen

Unread post by GerritH »

André,
Ik heb hetzelfde probleem. Mag ik vragen bij welke velgendokter je geweest bent?
Groeten, Gerrit.
André
Posts: 26
Joined: 24 Jan 2009, 20:19

Re: pekelschade velgen

Unread post by André »

Gerrit,
ik heb mijn licht opgestoken bij Wheeltrim in Nijkerk, voor mij het dichtstbijzijnde adres. Zoals ze zelf adverteren; niet de goedkoopste maar wel goed. Nu ik er geweest ben, geloof ik beide. Ben benieuwd welke optie ( polijsten of poedercoaten) jou het meest aanspreekt. Een niet onbelangrijk bijkomend probleem bij velgenreparaties is, dat je ongeveer een week geen wielen onder je auto hebt. Sterker nog: ze willen helemaal geen banden, laat staan auto aan die velgen zien, je moet die velgen dus apart en kaal afleveren. Je moet dus op heel goede voet staan met je dealer, dan kan die er misschien tijdelijk andere velgen met banden onder zetten. Ik ga dus binnenkort maar eens even kijken wat er op dat gebied te regelen valt. Als je zelf creatieve oplossingen weet, hoor ik het graag. Ik zie mijn Thesis vooralsnog niet een week op vier ( stevige!) bierkratjes naast het huis staan.
Hoor graag van jouw belevenissen,
Grt. André
GerritH
Posts: 54
Joined: 31 Jan 2009, 21:48

Re: pekelschade velgen

Unread post by GerritH »

Hallo André

Ik heb goede ervaringen met Wheeltrim, niet voor de Thesis, maar voor een Volvo. Twee keer een set velgen laten poedercoaten en ik moet zeggen, dat hebben ze erg netjes gedaan. Voor de Thesis ben ik er nog niet uit, maar op dit moment zou ik voor polijsten kiezen. Ik zet de zomerwielen er eerst nog wel een keer onder, kijken hoe de schade is. Een andere mogelijkheid die ik wil onderzoeken is naar een spuiterij in de buurt gaan. Kijken of die er iets mee kunnen.

Gerrit
André
Posts: 26
Joined: 24 Jan 2009, 20:19

Re: pekelschade velgen

Unread post by André »

Uiteindelijk heb ik als oplossing voor de pekelschade ervoor gekozen mijn velgen over te laten spuiten. Zie de bijlage voor het resultaat. Het oogt uiteraard anders dan de oorspronkelijk gepolijste uitvoering, maar misstaat volgens mij niet Het opnieuw laten polijsten en met blanke lak afwerken van de velgen werd mij eigenlijk overal ontraden. Denk dat Mike ermee kan leven, zeker nadat hij de Kim H. versie heeft gezien.
Heel even off topic : ik heb ook geen roestproblemen bij de buitenspiegels, Thesis is ook van 2002; qua lak geen slecht bouwjaar...
Grt. André
Attachments
p5251232.jpg
p5251232.jpg (144.97 KiB) Viewed 471 times
p5251224b.jpg
p5251224b.jpg (169.24 KiB) Viewed 471 times
gergely
Posts: 828
Joined: 23 Dec 2008, 19:15

Re: pekelschade velgen

Unread post by gergely »

Heel fraai..... misstaat deze prachtige thesis zeker niet!!
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”