Vorstschade = kromme velg

Discussie en vraagbaak over Thesis
Devers
Posts: 100
Joined: 21 Dec 2008, 23:05

Vorstschade = kromme velg

Unread post by Devers »

Gisteravond bij de A28, iets onder Zwolle, plotseling kort achter elkaar twee werkelijk enorme klappen onder het rechter voorwiel. Later bleek de oorzaak vorstschade aan de weg te zijn: een hele rij gaten achter elkaar van zo'n 15 tot 25 (!) centimeter diep. Zag ze in de regen nooit aankomen. Kreeg het gevoel alsof de hele voortrein eronderuit zou breken. Thesis begin direct te trillen bij alle snelheden. Volgende dag stond de Lancia scheef omdat de rechter voorband leeg stond. Niets aan de velg te zien, totdat ik het wiel gedemonteerd had en er een deuk van zo'n drie centimeter diep aan de achterkant in de velg geslagen bleek te zijn. Direct naar de bandenboer gebracht en nu maar afwachten of de 17 inch Sportiva velg nog gericht kan worden. Ben wel bang dat de vrijwel nieuwe (10.000 km slechts) ER300 Turanza 225/50 x 17 band van een kleine 200 euro het niet overleefd heeft. Meteen een claim ingediend bij Rijkswaterstaat (handig claimformulier op hun site overigens) omdat de volgende dag al spoedreparaties werden uitgevoerd en dat zal niet voor niets zijn gebeurd. Het zal toch gebeuren dat we geld terugkrijgen van onze overheid?
Maar goed, iemand ervaring met de kosten die het richten van een velg (als dat nog mogelijk is) met zich mee brengt? Ik hoor het graag!
gergely
Posts: 828
Joined: 23 Dec 2008, 19:15

Re: Vorstschade = kromme velg

Unread post by gergely »

Dat is wel vreselijk balen... ik had iets dergelijks, echter met beperktere impact: gisteren tussen Utrecht en Brugge 2x een knal van stenen (stukgevroren alfalt???) op de voorruit , met als gevolg 2 forse sterren en een dikke pit...
De ruit zal waarschijnlijk vervangen moeten worden.

Weet iemand toevallig of je ook echt warmtewerende ruiten voor de thesis kunt krijgen (de standaard ruiten zijn niet echt warmtewerend en missen sinds enige tijd de fraaie zonneband - Lancia, waarom toch - )?
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
Rainmaker
Posts: 65
Joined: 21 Dec 2008, 20:18

Re: Vorstschade = kromme velg

Unread post by Rainmaker »

Hallo Gergely,

Over de warmtewerende ruiten kan ik je niets vertellen.

Mijn ruit is een paar maanden geleden ook vervangen, bij Carglass.
Bij Auto Halan wist men mij te vertellen dat de ruit volgens de standaard Carglass methode is "geplakt" op de carrosserie en dat ze de bijgeleverde blokjes (deze horen tussen de ruit en carosserie) niet hebben gebruikt. Daardoor zit de ruit nu direct op de constructie wat de kans op breuk in de toekomst groter maakt. Frictie wordt minder goed opgevangen. Ook vertelden ze mij dat de ruit niet helemaal recht zat. Had na de vervanging eerst ook last van gekraak. Is nu verdwenen.

Mocht ik in de toekomst weer met ruitvervanging te maken krijgen, dan gaat de auto rechtstreeks naar de dealer. Carglass is prima voor sterretjes, maar kennelijk niet voor 't echte werk.

Groet,

Auke
Devers
Posts: 100
Joined: 21 Dec 2008, 23:05

Re: Vorstschade = kromme velg

Unread post by Devers »

Hi Gergely,

Ik zou toch zeker de ruit ook claimen, steenslag is destijd bij de brug bij Almere (toen sneuvelden de ruiten achter elkaar) ook door Rijkswaterstaat vergoed. Niet geschoten is altijd mis. Je vindt het formulier hier:

http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/t ... index.aspx
p.a.
Posts: 17
Joined: 25 Oct 2009, 08:46

Re: Vorstschade = kromme velg

Unread post by p.a. »

Sorry voor mijn negativiteit, maar Carglas is nergens goed voor! Gaat om volume, niet om kwaliteit. Als ze bijvoorbeeld tijdens demontage de stijlen beschadigen, plakken ze daar gewoon de nieuwe ruit over heen i.p.v. dit te behandelen. Gevolg is dat achter een paar jaar roestvorming om je voorruit ontstaat! Bedankt Carglas. Auto's waar je dit duidelijk bij ziet zijn bijvoorbeeld de Alfa 156. Moet je maar eens kijken aan de boven zijde van de ruit. Vaak hebben ze daar roest. Kijk je dan naar de ruit, zie je dat er geen originele meer in zit.

Mensen gaan vaak naar Carglas i.v.m. eigen risico korting. Meldt dit bij je dealer. Ik zeg je dat ze jou dezelfde korting kunnen en willen geven als bij Carglas.
Devers
Posts: 100
Joined: 21 Dec 2008, 23:05

Re: Vorstschade = kromme velg

Unread post by Devers »

Vandaag de velg opgehaald en gelukkig kon die nog gericht worden, kosten ca € 75,- Is vakkundig gedaan want er bleek slechts 4 gram onbalans in de velg te zitten en dat is echt erg weinig. Normaal gesproken is een minimum van 5 gram de grens van voelbare onbalans. Hoogte- en zijslag zelfs niet meetbaar aanwezig. Banden zijn er minder goed vanaf gekomen, veiligheidshalve beide vervangen. Tja. Vandaag ook per post een brief van Rijkswaterstaat dat ze mijn claim over de schade in behandeling hebben genomen. Wordt vervolgd!
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”