Kilometerheffing

Discussie en vraagbaak over Thesis
Devers
Posts: 100
Joined: 21 Dec 2008, 23:05

Kilometerheffing

Unread post by Devers »

Dat wordt nog leuk: 50.000 km per jaar met mijn JTD van 1.850 kilo en het milieulabel G...
Is al aangekondigd dat zware auto's, diesels en alles hoger dan label B extra belast zal gaan worden.
Rino
Posts: 1025
Joined: 30 Dec 2008, 10:20

Re: Kilometerheffing

Unread post by Rino »

Derk, ik heb begrepen dat je je Thesis beter inruilt voor een vrachtauto want die betalen straks minder dan jij !
De regeling gaat voor buitenlandse wagens pas over 9 jaar in. Dus misschien enkel je kenteken ruilen ;-)
Rino
Rainmaker
Posts: 65
Joined: 21 Dec 2008, 20:18

Re: Kilometerheffing

Unread post by Rainmaker »

De nieuwe regeling bevordert echter wel het bezit van meerdere auto's. Geen BPM en geen belasting voor 't bezit.
Wellicht ruil ik mijn Thesis over een paar jaar niet in bij het kopen van een andere auto, maar houd ik 'm gewoon aan.
Een Thesis, een leuke cabrio en een kilometervreter met een A-label.

Groet, Auke
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Kilometerheffing

Unread post by de Wit »

Zit met onze Lybra 2.0 SW uit 2002 in zelfde schuitje ;-) . Who cares, loop nu ook al leeg op wegenbelasting en zal er geen centimeter minder om rijden..
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Devers
Posts: 100
Joined: 21 Dec 2008, 23:05

Re: Kilometerheffing

Unread post by Devers »

Kijk maar eens op http://www.qwer234.nl, dan zie je dat voor een BMW 525D en een Mercedes S Diesel ,beiden volgens onze overheid auto´s uit de ´´Topklasse´´ waar overigens alleen Duitse merken in genoemd worden...' ongeveer 16,6 cent per kilometer betaald zal moeten gaan worden. Daar komen dan apart de Proviciale Opcenten bij, die in de berekeningstabel gemakshalve op 0 gesteld zijn, maar in de praktijk apart berekend gaan worden.
In mijn geval betekent dit 50.000 x 0,166 cent is 8.300 euro per jaar. Daar komen dan nog 12 x 150 euro is 1.800 euro aan opcenten bij, dus in totaal 9.800 euro. Nu betaal ik al een volstrekt absurde ,vergeleken met het buitenland, 1.850 euro per jaar. Na de invoering van de kilometerheffing betekent dit een verhoging van de kosten met maar liefst 8.250 euro per jaar!
En dan zit Eurlings eerst nog glashard te beweren dat ´´niemand´´ er op achteruit gaat, een paar maanden later ´´blijft 60% gelijk´´ en nu wordt er al helemaal niet meer over gesproken en gaat iedereen er op achteruit. Naturlijk zien n u ook de Provicies hun kans schoon en kunnen we rekenen op een forse verhoging van de Opcenten. Bovendien werden die eerst alleen door de automobilisten opgehoest, nu mag iedereen een aanslag verwachten, dus een vette meevaller in de belastingopbrengsten.
Hoezo´´ een eerlijke manier´´ van belasting innen.
Reken verder op jaarlijkse verhogingen, invoering van volledig automatische boetes bij snelheidsovertredingen, automatische boetes bij handfree bellen e.d., daar komt geen mens meer aan te pas, volledig computer gestuurd, en het volledig ontrbreken van enige privacy. Denk maar bij de invoering van de mobiele telefoon, toen justitie bij nog bij hoog en laag beweerde dat deze niet getraceerd kon worden, we weten nu wel beter. Het is duidelijk, we moeten allemaal in een Prius, C1 of Honda Hybrid gaan rijden van onze overheid, die uiteraard zelf hun Volvo S80 en BMW 7 series niet inleveren. Nog beter± jaag ze de trein in, dat je werk volstrekt onbereikbaar wordt is jouw probleem.
En wanneer je denkt dat wij het slecht hebben, voor een Range Rover zal de kilometerprijs richting 35 cent per kilometer gaan. Ga toch eens kijken naar een klassieker of ik ga nog meer motorrijden.
Pieter
Posts: 316
Joined: 11 Jan 2009, 18:42

Re: Kilometerheffing

Unread post by Pieter »

Hoezo voor buitenlandse wagens over 9 jaar? Hoe zit dat dan?
Rino
Posts: 1025
Joined: 30 Dec 2008, 10:20

Re: Kilometerheffing

Unread post by Rino »

Pieter, dat kan je beter aan jullie minister van verkeer en waterstaat vragen. Pas in 2018 moet het hele automatische tolsysteem in Nederland zijn ingevoerd, als ik goed kan tellen is dat op vandaag nog 9 jaar.

Citaat uit de Volkskrant van 14 nov. '09 "In het Nederlandse plan staat dat Belgische wagens pas in 2018 hoeven te betalen als ze over Nederlandse wegen rijden. Dat is zes jaar later dan wagens met Nederlandse kentekens. Buitenlandse wagens moeten met een ander systeem afrekenen dan het gps-systeem voor Nederlandse auto's."

Alle andere vast belastingen voor het voeren van een Nederlands kenteken zouden verdwijnen terwijl die kosten voor het voeren van een Belgische kenteken - nu wel beduidend lager dan in Nederland - blijven. Dit betekent dus dat ik mijn Belgisch kenteken inruil voor een Nederlands, dan ben ik van die vaste kosten af. Nederlandse auto's rijden dan beter met een Belgisch kenteken want zo worden ze vrijgesteld van de dure variabele kosten die rekeningrijden heet.
Leuk toch zo'n hybride systeem - genieten van de voordelen van twee systemen :P En nu maar hopen dat NL en VL politici elkaar niet al te goed gaan begrijpen want er zijn plannen om het systeem in de Benenlux in te voeren.

Rino
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”