ATF automaat en EPB storingen

Discussie en vraagbaak over Thesis
krammer
Posts: 218
Joined: 27 Dec 2008, 17:19

ATF automaat en EPB storingen

Unread post by krammer »

3 weken geleden mijn Thesis (2002 3.0 conf 160.000km) gebracht bij Halan Adam met diagnose ' storingen op CAN, het centrale 'netwerk' in de auto waarop zo'n beetje alle elektronische componenten zijn aangesloten. Examiner Diagnose gaf veelvuldig storingen EPB, ABS, ESP en na enige tijd ook de Confortronic, die hiervan in de stress ging en op het noodprogramma overschakelde. Met veel 'vrezen' voor de kosten bracht ik de Thesis weg. Werd tusentijds door Halan gebeld dat de relais/computer van de EPB defect was en gaven de prijs door (800 euro, oeps). De elektronica/computer is vervangen en ze hebben de CAN op enkele plekken doorgesoldeerd op de (voor hun) bekende plekken. Halan heeft ook nog even de auto gewassen en gezogen. Mensen, de Thesis is nu storingsvrij, en dat rijdt heel anders kan ik jullie zeggen. Heerlijk. Kreeg vanmorgen ook nog eens een mailtje van Halan of alles nog OK is. Dat heb ik nog NOOIT meegemaakt. Echt top! Een van die prijs schrikken een hoop Thesis rijders allang niet meer.

Dan de bak zelf. Deze werd erg bokkerig, vooral als deze warm was. De discussies over de zin/onzin van (preventief) vervangen van de ATF heb ik uiteraard gevolgd op dit forum. Ik heb besloten de ATF te laten vervangen. Bij mij is dat een maand geleden gebeurd bij ATR in Linschoten (220 euro, tip Gergely).
Oude AFT bleek 'verzeept', wat duid op slijtage (niks geks bij dit km'trage). Ik rij nu 3 weken met de nieuwe ATF rond en heb geprobeerd het 'tussen de oren' effect uit te sluiten. Conclusie: het helpt, maar het resultaat is niet zodanig dat de bak nu boterzacht schakelt. Filerijden is nu OK (vrijloop was voorheen wat onrustig: lees stukje Rino) en bij warme bak zijn de schakelacties rustiger (maar niet zo onmerkbaar als bij koude bak). Je heft met nieuwe ATF de slijtage natuurlijk niet meer op, maar stelt hiermee el een dure reparatie uit. Voor mensen die geen problemen hebben met de bak valt het echt te overwegen de ATF preventief te vervangen.
Rino
Posts: 1025
Joined: 30 Dec 2008, 10:20

Re: ATF automaat en EPB storingen

Unread post by Rino »

Fijn Hugo dat je zoiets meldt, hoeft niet altijd gemor te zijn. Halan onderscheidt zich duidelijk van andere dealers. Ze snappen het gewoon. Ik heb nou ook een nieuwe dealer in Gent die volgens mij van aanpakken weet. Wat ze voor me ondertussen gedaan hebben was opvallend goed. Wel boter bij de vis en meteen pinnen, maar op het einde van de rit ben je goedkoper af.

Een kleine opmerking over de bak : mocht je voor één of andere reden de bak eruit hebben dan gelijk het kleppenblok laten wisselen met een nieuw (ong. 800 euro). Je krijgt er wel een nieuwe auto voor !

Rino
krammer
Posts: 218
Joined: 27 Dec 2008, 17:19

Re: ATF automaat en EPB storingen

Unread post by krammer »

Halan gaf ook aan dat vervangen van het kleppenblok wellicht kan helpen..
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”