Stotterende navigatie

Discussie en vraagbaak over Thesis
Lucas
Posts: 6
Joined: 01 Mar 2009, 13:13

Stotterende navigatie

Unread post by Lucas »

Dag Thesisvrienden,

Ik rijd al jaren met veel plezier in mijn Thesis 3.0 Comfortronic Emblema uit 2003. Sinds een aantal maanden weigert de navigatie stelselmatig. Er lijkt een verband te bestaan met het (voor het eerst in jaren) wisselen van navigatie-CD's. Ik lees veel soortgelijke klachten op dit forum en heb naar aanleiding daarvan o.a. de CD-lens gereinigd met een borstel-CD. Geen verbetering. Ook rebooten werkt niet. Soms is er GPS-verbinding maar geen navigatie (meldingen: CD is upside down / Error in reading navigation CD) en soms is er ook sprake van een GPS-antenna fault. Er lijkt ook een verband met de temperatuur van de auto. Na een half uurtje komt de navigatie vaak wel op gang maar erop vertrouwen kan ik niet meer.

Heeft iemand suggesties voor oplossingen? Voorbeelden van werkende schoonmaak-CD's (met vloeistof?).

Ik begin het knap irritant te vinden en weiger een zuignap op het raam te plakken...dat is niet Thesiswaardig...

Groet,

Lucas
Rino
Posts: 1025
Joined: 30 Dec 2008, 10:20

Re: Stotterende navigatie

Unread post by Rino »

Dag Lucas,

Ik ben het volledig met je eens dat een TomTommetje tegen de voorruit van de Thesis plakken niet kan, echt niet.

Jouw probleem met de navi lijkt me een gekend probleem. Het reinigen met een reinigings-cd met borsteltjes is voor wat mij betreft de oplossing. Echter je moet wel de goeie reinigings-cd te pakken krijgen. Voor mij was en is nog steeds de goeie reinigings-cd die van Fellowes, te koop bij Dynabite voor 9,99€.
Een eerste poging lukte mij ook niet meteen, dus er is voor jou hoop. Ik vermoed dat je nooit eerder de lens gereinigd hebt. Fout, je moet dit preventief doen. Inmiddels heb ik een reminder in mijn agenda om maandelijks preventief de reinigings-cd zijn werk te laten doen. Wacht niet tot je weer in de knoei zit, wat overigens dan toch zonder probleem weer met de reinigings-cd verholpen wordt.

Wat de temperatuur betreft het volgende. Tijdens de winter heb je condensvorming op de navi-cd. Dat blijkt bij copy-cd's veel minder -werd ook op het Duitse forum beschreven- daarom rij je beter met een copy. De originele gaat thuis in de kluis. Met de copy-cd sluit ik vanzelfsprekend dit euvel niet uit, wellicht is er kwaliteitsverschil in cd's op de markt. Ik heb goed resultaat met Philips, Sony en Verbatim waarbij deze laatste de beste blijkt te zijn.

Nog een belangrijke opmerking, en dat geldt voor iedere Thesis-rijder. Je kan maar beter een goed werkende navigatie in je Thesis hebben om volgende redenen. Deze morgen werd die van mij gestolen nadat ze de autosleutel hadden gejat. Het navigatie-systeem was een goede hulp om de auto terug te vinden. Dit verhaal wordt elders op dit forum beschreven.

Ik hoop Lucas, en misschien opnieuw anderen, dat ik je hiermee kon van dienst zijn. Voor meer toelichtingen steeds bereid. Beste groeten, Rino
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”