Thesis geoptimaliseerd

Discussie en vraagbaak over Thesis
GerritH
Posts: 54
Joined: 31 Jan 2009, 21:48

Thesis geoptimaliseerd

Unread post by GerritH »

Hallo lancia liefhebbers,

Vandaag heb ik mijn 2.4. jtd 10v laten optimaliseren bij Squadra-Tuning in Nunspeet. Het is gewoon chiptunen, maar voor mij komt het neer op het optimaliseren van de auto. Voor de behandeling zat er een zogenoemde "powerbox" op de auto. Dit zat er bij aankoop van de auto al op. Dit gaf al meer pk's dan normaal.
De powerbox is er af gehaald en na enkele controles is er nieuwe software geladen in het motormanagementsysteem. Deze software is gewijzigd ten op zichte van de orginele software.
Het resultaat is nu een auto die véél lekkerder rijdt. Het reed natuurlijk voorheen al niet verkeerd, maar het verschil is erg groot. De auto rijdt veel soepeler dan voorheen. Eerst reageerde de auto vrij log, je voelde als het ware dat het een zware auto is. Bij gas geven duurde het even voor ze op gang kwam. Ook het schakelen ging niet echt soepel en de motor liep vrij rauw. Nu voelt het alsof de auto gekrompen is en dat ze alles veel vlotter doet. De motor "zoemt" veel meer en er zit veel meer pit in. De Thesis is nu echt een feest om in te rijden.
Ik zal er geen reclameverhaal van maken, want ik heb totaal geen belangen bij het bedrijf, maar ik ben er gewoon erg tevreden over. Mocht je meer info willen, stuur me maar een privébericht of zo. Wat mij betreft is het een aanrader.

GerritH
Attachments
image_083_klein.jpg
image_083_klein.jpg (86.91 KiB) Viewed 351 times
image_082_klein.jpg
image_082_klein.jpg (83.51 KiB) Viewed 351 times
image_081_klein.jpg
image_081_klein.jpg (86.77 KiB) Viewed 351 times
Jan Hoornstra
Posts: 417
Joined: 22 Dec 2008, 16:21

Re: Thesis geoptimaliseerd

Unread post by Jan Hoornstra »

Is de GTV BI-Motor al klaar?
Ik heb zelf mijn Kappa ook bij Stefan laten laten tunen, zeer tevreden.
Mooie Thesis heb je daar.

Jan Hoornstra
Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
GerritH
Posts: 54
Joined: 31 Jan 2009, 21:48

Re: Thesis geoptimaliseerd

Unread post by GerritH »

Bedankt voor het compliment. Ben er zeer tevreden mee, zeker nu. Stil, zuinig en voldoende pit.

De GTV bi-motore is nog niet klaar. De achterste motor plus subframe stond los onder de auto (die op de brug stond). Bizar project, twee 3 liter V6-sen in een GTV! Ik heb er vol verbazing naar staan kijken, vooral ook de professionele aanpak van het geheel.
gergely
Posts: 828
Joined: 23 Dec 2008, 19:15

Re: Thesis geoptimaliseerd

Unread post by gergely »

Dag Gerrit,

Een positief verhaal over tuning....
ik heb er voor mijn jtd20v ook al eens over gedacht met het doel om de automaat wat sneller te laten schakelen.... nu gaat de jtd soms ver in de toeren, vóórdat er geschakeld wordt... Heb jij ook een automaat en is het schakelgedrag veranderd?

Er blijken bij SquadraTuning 2 tuningmethoden te zijn, met verschillende prijzen. Welke heb jij en mag ik weten wat de kosten waren? Hoeveel heeft jouw thesis gelopen? (ik zit nu op 155K)

Ben benieuwd naar je reactie...
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
Jan Hoornstra
Posts: 417
Joined: 22 Dec 2008, 16:21

Re: Thesis geoptimaliseerd

Unread post by Jan Hoornstra »

Het grote terugvallen in toerental was ook het probleem met mijn Kappa, doordat het nu allemaal veel vloeiender verloopt
is de terugval een stuk minder geworden.
Zeker bij een diesel waarbij het koppel nog een stuk groter is een aanrader.

Jan Hoornstra
Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
GerritH
Posts: 54
Joined: 31 Jan 2009, 21:48

Re: Thesis geoptimaliseerd

Unread post by GerritH »

Ik heb geen automaat, dus daar kan ik niks over zeggen. Wel is het schakelgedrag veranderd. In de orginele situatie is het zo dat zodra je het gas loslaat om over te schakelen, de motor direct in toeren terugvalt. Als je goed schakelt hoef je hier geen last van te hebben, maar dan moet je tijdens het schakelen alles precies goed doen (stand gaspedaal bij het loslaten, intrappen koppeling en schakelen). Vaak lukt dat niet (in mijn geval ;)). Dan krijg je dat je te laat bent met schakelen en de koppeling weer laten opkomen. Gevolg: motor valt te sterk in toeren terug, auto remt even af op de motor bij het laten opkomen van de koppeling en dan geef je weer gas. Dit geeft een stoterig weggedrag en vooral voor meerijders is dat vervelend.
De nieuwe software laat de motor minder snel in toeren terug vallen. De auto houdt als het ware zelf het gas er even wat langer op. Dit heeft tot gevolg dat het schakelen veel soepeler gaat, als het bekende mes door de boter. Gevoelsmatig is het echt een groot verschil. Dit heeft niks met vermogenstijging te maken, maar is puur een software aanpassing die de driveability van de auto verbetert. Ik weet niet of dit het schakelgedrag bij een autmaat ook verbetert, maar ik zou zeggen stuur hem een mailtje met dezelfde vraag.

Er zijn inderdaad twee mogelijkheden: medio en massimo. Ik heb de massimo, en ik dacht dat dat 180 pk en 370 Nm is. Kosten: € 500,-. Mijn Thesis heeft 32000 km gelopen. Kijk anders op de website, daar kun je alles vinden (gewoon even een alfa zoeken met de corresponderende motor).
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”