Motor houdt in onder 2500RPM

Discussie en vraagbaak over Thesis
Igno
Posts: 12
Joined: 11 Feb 2009, 12:00

Motor houdt in onder 2500RPM

Unread post by Igno »

Hallo allemaal,

Nog steeds een trots Thesis bezitter, maar sinds de winter is begonnen is mijn Thesis helaas regelmatig niet aanspreekbaar/ op vakantie... Na het vervangen van mijn aandrijfas rechts heb ik te maken gekregen met een opeenstapeling van "kleine" ongemakken. De meeste zijn alweer verholpen dus zal ik jullie besparen alleen heb nu weer een nieuw probleem en alvorens me weer bij de dealer te melden (ik hoef ze maar aan te kijken en het kost me al geld:-) zou ik graag jullie adviezen willen horen:

Sinds een maand houdt mijn motor (150pk JTD) in onder de 2500toeren. Vanaf 2500RPM werkt alles weer naar behoren. 's ochtends bij koude start is hij bijna niet vooruit te krijgen maar zodra hij de eerste keer de 2500 is gepasseerd is hij weer rijdbaar. Inhouden blijft (onder 2500 dus), en nog steeds vervelend, maar niet onoverkomelijk. Aangezien dit mijn 11e Lancia is met Bosch luchtmassameter ben ik inmiddels aardig op de hoogte van de mankementen met dit kreng dus dit was mijn eerste conclusie.

Op diverse fora gelezen dat de 2.4 JTD 150pk een van de weinige motoren is die niet in noodloop schiet wanner ik de LMM loskoppel en derhalve een goede methode om de werking te controleren. Dus 's avonds na thuiskomst van mijn werk LMM losgekoppeld en starten maar. Geen foutmelding iig dus dat is positief, en idd hij reed bijna weer als vanouds, althans iig een stuk beter! Besloten om hem dus maar losgekoppeld te laten totdat mijn nieuwe LMM binnenwas.

ECHTER.... De volgende ochtend bij het starten, motormanagement lampje ging branden, en indrukwekkende Trabant walmen maakten mijn woonhuis onzichtbaar... Tot 2500RPM weer geen pit. Maar daarna (ondanks dat het lampje bleef branden) ging hij weer prima zoals de avond ervoor, walmen waren ook weg. 's middags op mijn werk even gaan lunchen, motor was dus alweer afgekoeld en een herhaling van die ochtend, alleen werd nu mijn kantoor weggewalmd. Besloten om de LMM maar weer aan te sluiten en het continu inhouden onder de 2500RPM maar even voor lief te nemen. Motormanagement lampje was bij start die avond ook weer weg.

Vervolgens naar de dealer: Prijs LMM: EUR. 330,- . Aangezien ik daar niet blij van werd en ik het bovendien zelf makkelijk kan vervangen heb ik hem online besteld voor 111 euro (een originele Bosch, dus geen namaak).

Gisteravond bij thuiskomst was hij binnen en 10min. later zat mijn nieuwe LMM bevestigd! Ritje gemaakt en alles was perfect! Geen gewalm, geen inhouden, mijn Thesis was weer in topvorm!

ECHTER... Vanochtend.. Koude start, zelfde verhaal. Weer erg moeilijk op 2500RPM te krijgen en vervolgens wel inhouden tot 2500 maar minder dan bij 1e start. M.a.w. bijna hetzelfde als met de vorige LMM. Ik heb wel het gevoel dat hij iets beter is geworden eenmaal onderweg, maar absoluut nog niet zoals het hoort. Halverwege Sneek - Appingedam even bij het tankstation gestopt voor een Red Bull (het was vroeg) en bij vertrek was hij opeens weer helemaal als vanouds!?!? Dus ook onder de 2500RPM volle kracht vooruit. Vlakbij aankomst in Appingedam was het echter alweer het oude verhaal...

Mensen, ik snap hier niks van!! Dan is het goed, dan weer niet. Na de afgelopen 2 maanden met kleine en wat grotere mankementen begin zelfs ik als verstokte Lancia-fanaat een beetje gefrustreerd te raken. (En ja, ik weet dat dit bij andere merken auto's ook gebeurd...)

Wie heeft een idee?? En houdt dus rekening met de wisselende symptomen wanneer LMM is losgekoppeld en wanneer aangesloten, het extreme inhouden bij koude start tot 1e keer dat 2500RPM is bereikt, de marginale verbetering sinds de vervanging en even het momentje bij het tankstation waar hij weer precies reed zoals zou moeten.

Hoor het graag!

mvg,
Igno
gergely
Posts: 828
Joined: 23 Dec 2008, 19:15

Re: Motor houdt in onder 2500RPM

Unread post by gergely »

ik kijk voor de aardigheid wel eens op ATM.nl en andere fora: veel van dergelijke problemen komen ook voor bij een defecte krukassensor.... is die al eens tegen het licht gehouden (wat nog door je walmen kan schijnen....)?
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
Rino
Posts: 1025
Joined: 30 Dec 2008, 10:20

Re: Motor houdt in onder 2500RPM

Unread post by Rino »

Igno,

inderdaad een frustrerend verhaal, je zou van minder aan de Red Bull geraken.

Het feit dat je onder 2.500 omwentingen geen power hebt zou wel eens met de turbo te maken kunnen hebben. Wordt die wel goed aangestuurd ? Een tweede zaak die me opvalt is dat het probleem zich manifesteert na een koude start. Het motormanagement geeft blijkbaar op dat moment niet de juiste output, wellicht omdat het niet de juiste input binnenkrijgt.
De combinatie van mijn opmerking over de turbo en de koudstart zou ook waar kunnen zijn.
Is het zo dat de dealer je enkel een nieuwe luchtdebietmeter voorstelt ? Heb je ze inmiddels geconfronteerd met het feit dat hun advies niet klopte ? Geef ze de kans te helpen nadenken mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Ik hoop dat je de oplossing snel hebt en dat je dit aan het forum rapporteert. In ieder geval boeiend.
Igno
Posts: 12
Joined: 11 Feb 2009, 12:00

Re: Motor houdt in onder 2500RPM

Unread post by Igno »

Brr, bij het horen van het woord Turbo lopen de koude rillingen over mijn rug ;-)

De LMM was mijn eigen bevinding. Dit heeft het probleem niet opgelost.

Wat ik niet begrijp is dat toen de vorige LMM er nog inzat en ik de stekker lostrok hij nagenoeg perfect reed (de motor was nog warm), maar de volgende ochtend niet meer. In dezelfde lijn past het verhaal dat na vervanging van de LMM gisteravond (wederom bij warme motor) de auto helemaal perfect reed, dus zonder inhouden. Maar vanochtend weer terug bij af....

Het enige wat ik hieruit kan concluderen is dat er wel iets gebeurt agv een verandering met de LMM (loskoppelen of nieuwe plaatsen) maar dat dit weer teniet gedaan wordt zodra de motor is afgekoeld en opnieuw gestart wordt.

De logica ontgaat me ervan, zeker denkend aan vanochtend halverwege mijn rit na een stop bij het tankstation toen hij weer even helemaal perfect was, maar vlak voor aankomst in Appingedam alweer terug bij af.

Ook dat extreme inhouden bij koude start wat slechts 20sec. duurt totdat ik voor het eerst de 2500rpm heb bereikt.

Misschien heb je gelijk en wordt de turbo niet goed aangestuurd (onderdeel van het gehele motormanagement?) en moet ik de computer uit laten lezen...

Gergely en Rino, in ieder geval alvast bedankt voor de input. Indien er nog meer ideeen zijn laat het horen! En uiteraard zal ik van mijn kant laten weten hoe het afloopt..
gergely
Posts: 828
Joined: 23 Dec 2008, 19:15

Re: Motor houdt in onder 2500RPM

Unread post by gergely »

en hoop daarbij jouw kennis en ervaring natuurlijk niet nodig te hebben...
Succes met zoeken en vinden...
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
Alessandro.Monni
Posts: 18
Joined: 22 Dec 2008, 01:40

Re: Motor houdt in onder 2500RPM

Unread post by Alessandro.Monni »

ik zou de egr klep vervangen want die blijft open hangen, heb er al 4 vervangen van de week met precis dezelfde klacht als die van jou

Cordiali saluti Groetjes Alessandro monni
Cordiali saluti/groetjes Alessandro Monni
Igno
Posts: 12
Joined: 11 Feb 2009, 12:00

Re: Motor houdt in onder 2500RPM

Unread post by Igno »

Alessandro,

Bedankt voor de tip! Ga er meteen achteraan!
Rino
Posts: 1025
Joined: 30 Dec 2008, 10:20

Re: Motor houdt in onder 2500RPM

Unread post by Rino »

EGR of uitlaatgashercirculatie
De verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. Je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken.
Dit zou dus inderdaad bij jou het geval kunnen zijn. Je zou het EGR kunnen demonteren om te poetsen, of een nieuwe zetten.
Rino
Igno
Posts: 12
Joined: 11 Feb 2009, 12:00

Nu weer het vliegwiel.. AAAARRRRGHHH!!!

Unread post by Igno »

Hoi allemaal,

Evn een update betreffende mijn Thesis. Na het onnodig vervangen van mijn LMM en het lezen van een stukje over de LMM en de EGR klep op squadra tuning (tip!) en op advies van diversen heb ik de EGR klep laten schoonmaken. Bleek idd smerig te zijn!

Maar helaas.... Het maakte geen verschil. De auto trekt nog altijd niet onder de 2500rpm. Afspraak gemaakt met de dealer voor donderdag 12 maart om het op te lossen.

Maar helaas (2)... Gisteren op weg naar mijn werk enkele km voor aankomst gestopt om te tanken. Na voltanken maakte de auto opeens een vreselijk schrapend geluid bij het optrekken (in elke versnelling). Nog tot mijn werk gekomen en 's middags 300m verder gereden naar de Fiat dealer. Ondertussen was het niet alleen schrapen, bij het omhoogkomen van de koppeling nu ook een angstaanjagende ratel. Ik had het al door, dat moet het vliegwiel zijn. Volgens mij had iemand hier op het forum (Patrick Lantin?) al eerder eens last van gehad.

Maar goed, de diagnose van de dealer, vernsllingsbak erachter weg en vliegwiel vervangen. Kostenraming: 1,5 dag werk + peperduur (ik meende 700 euro te horen??) vliegwiel.


Begin een klein beetje moedeloos te worden. Zo rij je 40000km probleemloos, zijn beurten keurig netjes gehad en bovenal keurig rustig mee gereden op vrijwel uitsluitend snelweg (220km per dag) en opeens gaat het ene na het andere onderdeel kapot.


Dus, heeft toevallig iemand nog een vliegwiel liggen voor mijn 150pk JTD 10v handgeschakeld?

Iemand interesse in een perfecte LMM? ;-)

Ben nog net niet zover mijn Thesis helemaal aan te bieden, maar ben er nu wel eventjes klaar mee. Rijd nu in de Fiat Doblo bestelauto van mijn werk. Niks mis mee, maar ik wordt er ook niet echt warm van....
Devers
Posts: 100
Joined: 21 Dec 2008, 23:05

Re: Nu weer het vliegwiel.. AAAARRRRGHHH!!!

Unread post by Devers »

Niet fijn Igno... Uit mijn Alfa 166 periode (zelfde blok) weet ik dat het vliegwiel en koppeling van de handgeschakelde bakken eigenlijk onderbemeten is. Is eerder hier over geschreven, het vliegwiel kan bijvoorbeeld chiptunen echt niet aan. Portello in Renkum (zijn wisselende meningen over) vraagt voor een goed gebruikt vliegwiel inderdaad ca. 700 euro, daar komen dan nog de montagekosten bij. 1 1/2 dag lijkt me echter rijkelijk veel. Zou ze zeker om een offerte vragen, kunnen ze meteen dat rare inhouden oplossen.
Op hun site geven ze aan dat een koppeling wisselen van 285 (incl BTW) euro kan, nieuwe distributieriem van een 2.4 JTD voor 240 euro incl. Daar komt de Lancia dealer niet eens zijn bed voor uit!
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”