Moderne muziekdragers in een Thesis

Discussie en vraagbaak over Thesis
peter de groot
Posts: 3
Joined: 03 Feb 2009, 08:41

Moderne muziekdragers in een Thesis

Unread post by peter de groot »

Heren,


Ik lees van alles over het aansluiten van moderne muziekdrager in een Thesis en dat dit niet zou gaan zonder veel gesleutel. Dat gesleutel valt echt mee, de cassette speler heeft een uitgang welke gelijk is met een aux ingang. Zie hier een moderne I-mac verzameldoos heeft over het algemeen een uitgang gelijk aan een aux ingang. Cassete speler verwijderen stekkers omsteken en klaar.
Heb dit uitgevoerd bij mijn eigen auto uit 2004 /JTD 20V


Groeten,
Anton
Posts: 16
Joined: 07 Feb 2009, 00:06

Re: Moderne muziekdragers in een Thesis

Unread post by Anton »

Heb op het duitse forum iets onuitvoerbaars gezien om een ipod aan te sluiten. Heb je er een plaatje van en is de casettespeler makkelijk eruit te halen (en blijft er dan een gat zitten waar de ipod ingelegd kan worden?
Groet Anton
peter de groot
Posts: 3
Joined: 03 Feb 2009, 08:41

Re: Moderne muziekdragers in een Thesis

Unread post by peter de groot »

Er is op zich weinig te zien de I-pod ligt in het midden console, en de cassette speler heb ik weer terug gezet. Het vervangen van de cd-speler is nog simpeler, iedereen vergeet dat de gehele audio opgebouwd is uit losse componenten die met elkaar informatie uitwisselen met bekende signalen. In een normale auto radio kun je ook van alles aansluiten, de radio in een lancia zijn niet veel anders alleen noemen we het ding siemens en bose. Er rijden ook veel mensen rond met een parret voor de telefoon. De autoradio is dan telefoon voorbereid, ja ja het is gewoon een universele ingang (aux) die hiervoor wordt gebruikt. Je zou dus zelfs de I-pod op de telefoon aansluiting van de radio kunnen zetten.

Het leukste om te doen is een module kopen die zich gedraagt als een CD-speler en intern is voorzien een I-pod of wat voor ding dan ook, in Amerika heb ik wel van dat spul gezien. Dan zijn de controles op het stuur ook nog te gebruiken voor de I-pod.

Ga er nou gewoon van uit de Lancia niks heeft uitgevonden op radio gebied, en dat gewoon alle standaards worden gevolgd.



Groeten,
eric
Posts: 57
Joined: 21 Dec 2008, 20:30

Re: Moderne muziekdragers in een Thesis

Unread post by eric »

Hoi Peter,
Na het lezen van je verhaal over onze Radio ( Connect ) dat dit uit verschillende bouwstenen is op gebouwd en dat het allemaal
niet zo bijzonder is leid ik af dat jij er meer kijk op hebt als de gemiddelde Thesis rijder.
Wat mij ertoe beweegt om nogmaals een poging de doen om Mijn probleem met het Connect op te lossen.
Wat ik kan vertellen over het probleem kan ik kort omschrijven:

Vaker bij de start gaat het Connect niet gelijk aan ,alles blijft uit ook airco display.
Laat ik het uit springt het na een onbepaalde tijd vanzelf weer aan.Laatst bij vacantie rit over 900 km gehele weg alles ok.
Omdat ik dan bij de start geen connect in aktie heb geeft hij een fout melding EOL ERROR in de display waar normaal
de km stand staat vermeld.wat volgens lancia een algemene storing weer geeft.
Nu kan ik het connect ook handmatig aanzetten door druk op de vollumeknop die men ook kan gebruiken om het Connect
aan te zetten als je de auto niet op Kontakt zet,Maar dan gaat de navi niet(Blijft staan)en kan ik geen stuurbediening uitvoeren
(heeft geen Kontact met Connect?)VERDER gaat alles CD-CD Wisselaar cassete en ook muziek cd ipv navi.

Vaker gaat het ook goed bij de start Connect gaat gelijk aan en alles werkt zoals het moet,maar dan kan het ook weer na
Onbepaalde tijd spontaan uitgaan en na een tijdje spingt het weer aan Nu geen melding van eol error want hij had kontact bij
de start?

Bij mij gaat het al een jaar zo en bij Lancia kunnen ze niets anders dan een ander connect plaatsen.Wat dan ook gelijk stevig in
de papieren loopt,Daar weten ze ook niet zeker waardoor het komt!
Ben met dit probleem al stevig in de weer geweest,Connect is al 2x uit elkaar geweest om de stekkers allen vast aan tedrukken
en met kontaktspay te behandelen dit heeft Reiner van het Duitse forum voor mij gedaan en na de eerste keer had ik zeker 6 weken
geen enkel probleem cd lens is hierbij ook schoon gemaakt,Bij de 2 keer bleef het grr probleem.

Denk zelf dat het connect op een of andere wijze soms geen stroom krijgt maar hoe los ik dit op. Massaprobleem? maar dat zouden
ze bij lancia moeten kunnen uitlezen ,Software update heeft lancia gedaan,zelf heb ik laatst nog een update gedaan maar het blijft

Zeker nog belangrijk is dat in de errorpagina(mainknop vast houden) NA een slechte start b-can inactieve vermeld wordt!


Weet jij wat het eventueel zou kunnen zijn?

Groetjes
en alvast bedankt
Eric
peter de groot
Posts: 3
Joined: 03 Feb 2009, 08:41

Re: Moderne muziekdragers in een Thesis

Unread post by peter de groot »

Ik ben ook niet meer als een chauffeur met een spijker broek aan van een Thesis die toevallig wat van elektronica en auto's afweet. Even wat onderricht. De moderne auto is natuurlijk een draak van een ding er zit veel te veel elektronica in om een beetje bedrijfszeker te zijn. Maar goed we willen van alles en mag niet te veel kosten. De thesis is daar geen uitzondering op, 73 zogenaamde computers voor ons welbehagen. Nou zit er gelukkig maar 1 redelijke regeldoos (ECU) in de auto, en dan nog gebouwd volgens technieken uit 1990 of daarom trend. De rest zijn simpele micro controller die instructies kunnen uitvoeren, deuropener of de airco temperatuur regelen, en zoals je wilt de kilometerteller.

Een aantal zaken lopen via een can-bus ,andere kleinere controller via een eigen bus systeem van een gelukkige verzinner, zie het maar als je usb netwerk waarbij je pc de ECU is.

De string die je krijgt EOL ERROR, betekent end of line, het telegram wat verstuurd is komt niet kompleet aan of is om wat voorreden verminkt. En houd in dat er dus iets mis is met de communicatie tussen de micro controllers onderling.
Het Connect is niks meer dan een doos met drukknoppen en een beeldscherm, je telefoon is intelligenter.

Van uit de ECU wordt er gecommuniceerd naar het connect van uit het connect gaat het verder naar radio, cd, cc, tv, dashboard, heeft niks met motor of bak te maken.
Meestal zijn dit soort storingen het gevolg van slechte contacten, maar die zijn al schoongemaakt, LETOP contact spray werkt slecht in een auto, alle contacten zijn vet vrij en zullen weer corroderen met meer storingen tot gevolg, dus niet gebruiken.

Volgende mogelijkheid is slechte solderingen, en dan wordt het echt zoeken, voor de leek.
Wat je nodig hebt is om even mee te kijken met de data communicatie tussen de controllers onderling,, en kijken welke controller er vervelend is. En deze uit de auto verwijderen, het zou bv te aansturing van de stuurbediening kunnen zijn, het is van hier uit niet te zeggen, daar heb ik de hele auto voor nodig

En dan wordt het lastig, mee kijken. Dat kan de garage meneer niet
die kijkt alleen maar naar de ECU via de OBD 11 connector, of hoe dat ding ook mag heten. En problemen met communicatie tussen controllers onderling valt niet onder het protocol van de ECU en die geeft dan ook geen foutcode OBD error code op of een zeer algemene.

Ik zal eens uitzoeken wat het connect systeem nou precies onderling met elkaar communiceert

Of om van alle problemen af te zijn koop een kadet B die doen het altijd en overal, dat dan weer voor de mentaal normale mensen onder ons. Maar ja dan is hij niet echt oog strelend zal maar zeggen.

Ik vind het zeer prettig om afwijkend te zijn, en me zelf in iets te vervoeren waarvan ik zeker weet dat er een onvoorspelbare storing zal optreden die op zeer mysterieuze manier weer zal verdwijnen en aan mijn omgeving on voorspelbare reactie ontlokt, puur vanwege het uiterlijk van de wagen. Het zijn de kleine dingen die een mens gelukkig maken.

Ja het valt allemaal niet mee die moderne techniek

Genoeg stof voor vandaag,
Rino
Posts: 1025
Joined: 30 Dec 2008, 10:20

Re: Moderne muziekdragers in een Thesis

Unread post by Rino »

Eric, je weet ik leef nog steeds mee met je 'eol error' probleem. Na het lezen van jouw bericht hier en dat van peter de groot als antwoord daarop, die overigens bijzonder indrukwekkend is, kregen we hier binnenskamers weer een technische discussie over jouw Connect. Eric hier is het helemaal eens met het 'peter de groot'-verhaal.
Ik vermoed dat het agenda van jullie bezoek aan ons aanstaande zondag zonder meer bepaald is ;)

See ya, Rino
eric
Posts: 57
Joined: 21 Dec 2008, 20:30

Re: Moderne muziekdragers in een Thesis

Unread post by eric »

HOI Peter,
Ben zeker van plan om deze Thesis nog enkele jaren te bezitten,zoals velen die er eenmaal mee gereden hebben, de veroordelingen naast zich neergelegt hebben
en doen wat het leven iets extra geeft .Neemt niet weg dat, wat er op zit 't moet doen zoals het hoort, vandaar ik nu al een jaar er mee bezig ben.
En een opel is ook zeker geen optie, vele gaan voor een eenheids kip zonder te weten wat er allemaal te koop is.
Maar alvast bedankt dat je je wilt verdiepen in het connect en hoop er uiteindelijk iets uitkomt waarmee ik iets kan doen.
Met Reiner,loopt de afspraak om onze connecten te ruilen voor enkele dagen om te zien wat er gebeurt,zo kunnen we uitsluiten of 't connect de boosdoener is
Dit gaat een dezer weken gebeuren zodra hij er tijd voor heeft .
Zie er wel iets in,alleen weet ik niet wat de gereden km stand in het connect onder de knop Trip gaat doen?? daar de twee auto's geen gelijk aantal km gereden
hebben.!


Hoop op herstel van mijn probleem en met vriendelijke groet uit Maasbracht,

Eric
Anton
Posts: 16
Joined: 07 Feb 2009, 00:06

Re: Moderne muziekdragers in een Thesis

Unread post by Anton »

Beste Peter, ik dram nog even door over de Ipod (ik werk "in de muziek" en luister in de auto reeksen van opnames af). Overigens ben ik het helemaal met je eens over auto's en (niet uitontwikkelde) electronica in het algemeen (en waarom wel in de thesis rijden). Ooit eens in een Audi S8 mogen rijden die gelijk helemaal stil viel door een electronica black out.
Is het een kwestie van de cassettespeler eruit halen (en is dat te doen voor een handige oldtimer garage meneer waar ik mijn kappa's in onderhoud heb/had?) en de casettekabel aansluiten op de ipod? Waar de Ipod ligt (bijv met een kabeltje onder de asbak) is niet het probleem omdat ik toch veel aan het doorspoelen ben.
Nu gebruik ik weer mijn oude Ipod cassette adapter maar dan komt er een (voor mijn oren) enorm kraakgeluid uit de speler wat de aandacht afleid zal ik maar zeggen.
Groet en bij voorbaat dank
Anton
krammer
Posts: 218
Joined: 27 Dec 2008, 17:19

Re: Moderne muziekdragers in een Thesis

Unread post by krammer »

Peter,
ik had al eens een vraag gepost over de IPOD aansluiting. De enige sugestie was een cassettebandje te kopen met zo'n stekkertje eraan. Heb dat gedaan en het geluid kan dus echt niet... Ook de discussie gevolgd op viva lancia Duitsland, maar dat worden wel heel ingewikkelde sleutelkluseen (foto's van half uitgebouwde auto motiveren ook niet echt)

Nou krijg ik wel de indruk dat je handig bent met elektronica, maar bij mij gaat (zoals je dat zegt 'even stekkers omsteken' ) gaat dat meestal met een hele dag ellende gepaard (namelijk bij mij zouden die stekkers natuurlijk nooit passen..)

Is het te doen voor iemand met wat minder ervaring in elektronica (ik kan wel wat solderen, hoor) zonder de hele connect op te blazen?

Heb je wellicht een aansluit schematje of zoiets?

Lijkt me geweldig als ik mijn IPOD kan afspelen op die prachtige BOSE installatie!!
sander(viva lybra)
Posts: 8
Joined: 28 Jan 2009, 23:33

Re: Moderne muziekdragers in een Thesis

Unread post by sander(viva lybra) »

zie www.loudlink.com of eu

groetjes sander
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”