Hoogteverschillen wielen

Discussie en vraagbaak over Thesis
Rainmaker
Posts: 65
Joined: 21 Dec 2008, 20:18

Hoogteverschillen wielen

Unread post by Rainmaker »

Mijn Thesis heeft inmiddels ruim een jaar problemen met de demping. Die varieert momenteel tussen goed en zeer matig. Een jaar geleden was de vering ronduit slecht (de monteur vergeleek de auto met een skelter). na vele herstelpogingen en vervanging van onderdelen (sensoren etc) rijd de auto nu minder slecht, maar nog steeds niet zoasl deze was bij aanschaf door mij.

Recentelijk ontdekte ik dat de achterwielen op ongelijke hoogte in de wielkasten zitten. Het hoogteverschil varieert per dag waarbij het ene moment het ene achterwiel hoger in de kast zit en het andere moment het andere. De hoogteverschillen varieren van 0,5 cm tot ruim 2cm (uitschieters). Meestal is er sprake van een verschil van een centimeter.

Naar mijn stellige mening is het rijcomfort direct gekoppeld aan de mate van hoogteverschil. Ook heeft de auto soms last van zwervend stuurgedrag. Er moet dan continue gecorrigeerd worden. Ik heb het idee dat dit ook erger wordt naarmate het hoogteverschil groter is. Als leek komt mij dit ook logisch voor. Immers, een auto waarvan 1 wiel meer ruimte heeft in de wielkast (en dus de auto omhoog duwt) is niet meer 100% stabiel en legt mogelijk een ongelijke druk op de voorwielen.

Bij mijn dealer heb ik dit aangekaart. Deze gaf aan dat alle nieuwe modellen in de showroom een maximale afwijking van 2 mm hadden. De auto is vervolgens opgehaald door de dealer. Naar ik begreep heeft men contact gehad met lancia Italië en het systeem op een bepaalde manier gereset of gekallibreerd.

De auto heeft enkele dagen goed gereden, waarna weer hoogteverschillen ontstonden die tot op heden aanhouden.

Deze week heb ik de dealer weer gesproken. Nu werd mij iets verteld wat strijdig lijkt te zijn met wat ik hiervoor heb gezegd (dat de auto na contact met Lancia Italië is gereset/gekallibreerd). De dealer vertelde mij dat er momenteel drie tweedehandsmodellen bij hen staan en dat deze alledrie hoogteverschillen hadden tot een centimeter en dat dit dus kennelijk normaal is.

Mijn vraag is of er bij jullie ook sprake is van dergelijke afwijkingen. Het is namelijk opvallend dat alle tweedehands modellen bij mijn dealer deze afwijkingen kennelijk hebben.

Ik heb gemeten van de bovenrand van de velg tot de onderrand van de wielkast. Die afstand varieert bij mij ongeveer van 16,7 cm tot 18,9 cm.

Mijn tweede vraag is of een dergelijke afwijking van 1 wiel invloed kan uitoefenen op het weggedrag van de auto.

Groet,

Auke
gergely
Posts: 828
Joined: 23 Dec 2008, 19:15

Re: Hoogteverschillen wielen

Unread post by gergely »

Hoi Auke,

ik zal ook eens bij mijn thesis (2004) kijken. Deze zou dus ook mogelijk een kandidaat kunnen zijn.
Wellicht handig om je velgmaat even aan te geven, hoewel die ene inch niet veel zal uitmaken...
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”