Skyhook niet aan de haak??

Discussie en vraagbaak over Thesis
Igno

Skyhook niet aan de haak??

Unread post by Igno »

Hallo allemaal,

Na 23000 probleemloze km's beginnen nu toch een paar mankementjes op te treden bij mijn Thesis (2.4 JTD 10v Emblema 2004).

Een ervan is de melding van de EPB fault. Daar is op het forum hier al meer aandacht aan besteed en ik maak me hier niet al teveel zorgen over.

Het 2e baart me echter wel veel zorgen. Sinds een week of 2 is mijn auto gaan trillen. Vrij plotseling, dus mijn eerste gedachte was dat ik misschien een stoeprandje gepakt had en daardoor onbalans was ontstaan. Het werd echter met de dag erger en het viel me op dat hij eigenlijk bijna alleen trilt als ik gas geef. Na een week, toen ik 's ochtends naar mijn werk ging (na een flinke nachtvorst), een rit van 110km, reed de auto verschrikkelijk! Alsof hij elk moment uit elkaar kon vallen! Hevige trillingen, wederom alleen bij gas geven, en verstrekt bij bochten naar links (als hij dus in de rechterwielen hangt), naar rechts sturen was het probleem merkbaar minder. Het leek wel alsof er een band tegen de wielkasten aanliep, of dat ik elk moment een wiel kon verliezen! 15min op de snelweg en het probleem was weer voor een groot deel verdwenen (???). Nog lang niet perfect maar slechts aanvoelend als licht uit balans.

Besloten de auto uit te laten balanceren en daarmee meteen 2 nieuwe voorbanden geplaatsd. Gevolg, GEEN ENKEL VERSCHIL!

Vandaag de auto weer naar de dealer gebracht, met mijn vermoedens over Skyhook erbij vermeld en ook wat ik bij o.a. Derk had gelezen. Opdracht gegeven om de computer eens uit te lezen. Om 17u mijn auto opgehaald. Kreeg de opmerking: "We merkten inderdaad dat er iets niet goed was en hebben de roestvorming op de schijven weggehaald. Kan de rare trilling hebben veroorzaakt. Het is nu ook merkbaar een stuk beter. Na de vraag of ze naar Skyhook hadden gekeken werd ontkennend geantwoord... Jongens, ik juich eigen initiatieven altijd toe, zeker van mensen die er aanzienlijk meer verstand van zouden moeten hebben dan ik, maar doe iig ook wat ik heb gevraagd!!! Maar goed, het probleem was zga opgelost werd me verteld, dus ben ik ingestapt voor de 110km terug naar huis.

Het valt vast te raden, maar na de eerste de beste bocht naar links, begon de auto weer idioot heftig te trillen, met als gevolg dat de opborrelende woede ook mij deed trillen. Wederom alleen bij optrekken en na 20min weer bijna verdwenen. Trillingen kwamen pas weer terug een paar km na het verlaten van de snelweg en ongetwijfeld na een bochtje naar links.

Mijn vermoeden: Probleem met de Skyhook sensor rechtsachter.

Ik hoor heeel graag jullie suggesties, reacties, ervaringen, want om mezelf en de wereld nu wijs te blijven maken dat ik WEL die prachtige massagetrilfunctie in de stoelen heb blijft maar eventjes leuk...

Alvast bedankt!!!

Igno
Derk

Re: Skyhook niet aan de haak??

Unread post by Derk »

Hi Igno,

Op de Autobahn in Duitsland had ik onlangs hetzelfde verschijnsel, maar dan na gewoon rechtuit rijdend van baan gewisseld te hebben met ca. 140-150 km/uur. Plotseling enorm klapperen, schudden en trillen in de voortrein, alsof je over die kleine richels vlak voor een verkeerslicht rijdt. Echt dat nare metaal op metaal geluid, alsof er compleet een fuseekogel of draagarmrubber uitlag. Twee minuten later was het weer verdwenen, om onregelmatig en volkomen onvoorspelbaar weer terug te komen. Het wegdek was als een biljartlaken, dus daar lag het niet aan.Hoop dat het toch die draagarm rechtsvoor is die vrijdag vervangen gaat worden. Lijkt wel alsofde ophanging soms in een soort cadans schiet. Dempers rondom laten controleren en die waren OK, dik (70%+) boven de minimale 60% demping die het Skyhook nodig heeft om goed te functioneren. Lagere waardes zorgen ervoor dat Skyhook in de noodloop schiet en die is behoorlijk oncomfortabel. Soms verlang ik toch naar de gewone vering/demping van de 166 die ik eigenlijk beter vond dan dit (Duitse!) Skyhook systeem.
Voor de EPB melding gewoon de kleine droge hulpaccu in de kofferbak rechtsachter de bekleding vervangen. Kost nog geen twee tientjes (kocht de mijne gewoon op Ebay/ Internet van de fotohandel, ook nog eens de originele Marelli met het correcte onderdeelnummer), zit er in drie minuten in en je bent weer een jaar of twee drie van die EPB melding af. Kan je ook meteen op lekkages controleren!

Derk
Igno

Re: Skyhook niet aan de haak??

Unread post by Igno »

Hoi Derk,

Alsof mn Thesis je mailtje heeft megelezen... Vanochtend voor vertrek even naar mijn rechterachterwiel gekeken om te kijken of daar minder ruimte tussen de wielkasten zat dan bij het linkerachterwiel. Toegegeven, het was 6:45 dus opde tast gedaan, maar voelde geen verschil. Nog even, als een volleerd leek, de rechterachtervering staan schudden en vervolgens ingestapt.

En warempel! Hij reed weer als vanouds. Perfect! Trillingsvrij!! 20min lang nauwelijks meer durven doen dan in- en uit-ademen, bang dat het ongecontroleerd bewegen van mijn kleine teen Skyhook weer in de war zou schoppen.. En ja! Na 20min (bij 140-150km/h, jaja op de NL snelweg...) exact hetzelfde fenomeen als Derk hierboven beschrijft, maar dan (rechts)achter, en soms, op onverklaarbare momenten weer geheel verdwenen...

Wel een verschil met gisteren dat het vermelden waard is. Gisteren had ik een passagier mee (heen en terug). Dit zou in theorie kunnen veroorzaken dat hij minder trilde aan de rechterkant (?)

Ik hoop iig dat het idd je draagarm is en dat je weer als vanouds kunt genieten! Ik kan me haast niet voorstellen dat iets mechanisch zo'n grillig verloop laat zien. Lijkt me meer een electronische storing, die hebben toch vaker de neiging te pas en te onpas weerbarstig te zijn. Maar goed, nogmaals, ik baseer me op een gebrek aan technische kennis ;-)

Ik print je mailtje iig uit en neem dit zo mee naar de dealer.

gr,
Igno
Igno

De oplossing! En het was niet Skyhook...

Unread post by Igno »

Het probleem is vandaag gevonden. Speling op de aandrijfas rechtsvoor... Moet dus vervangen worden.

Mocht iemand een adresje weten, het gaat om de aandrijfas rechtsvoor wielzijde met art.no 46308030

Kan een revisieas krijgen via de dealer voor 263 euro, nieuw 500 euro.

Alle tips zijn welkom!

Geuzendam?
Maresia parts?
OSB BV
Tuynder?
Piet vd Meer?

gr,
Igno
Derk

Re: De oplossing! En het was niet Skyhook...

Unread post by Derk »

Hi Igno,

Neem op mijn beurt jouw mailtje mee as vrijdag, voor het geval het niet de draagarm is...!

Derk
Igno

Re: De oplossing! En het was niet Skyhook...

Unread post by Igno »

Hoi Derk,

Haha, en zo heb je meer aan elkaar dan aan de dealer!

Ik kreeg overigens de tip hoe je kan voelen of het aan de aandrijfas ligt. Op het moment dat de auto erg trilt bij optrekken, ook (maar doorgaans minder) bij vaste snelheid maar helemaal trillingsvrij is als je de koppeling intrapt, dan is de kans zeer groot dat dit inderdaad het euvel is.

Succes vrijdag en ben uiteraard benieuwd hoe het afloopt!

gr,
Igno
Rino

meer aan elkaar dan aan de dealer

Unread post by Rino »

hey jongens, betreffende die opmerking dat je hier meer aan elkaar hebt dan aan de dealer ben ik helemaal mee eens. Sterker nog, mijn dealer kreeg van mij al heel veel tips die ik van dit forum, het Duitse en het Italiaanse kreeg. Ik zou hem een factuur moeten sturen!

Rino
Derk

Re: meer aan elkaar dan aan de dealer

Unread post by Derk »

Zoals beloofd een update van de draagarm ellende: vanmiddag is de bovenste draagarom rechtsvoor vervangen, omdat er van die kant bonkende en klapperende geluiden kwamen, vooral bij het rijden over putdeksels, richels etc. Linksvoor is er overigens niets aan de hand en veert en dempt het allemaal prima.

Helaas heeft het vervangen van de draagarm (die wel degelijk versleten rubberen lagerbussen had) eigenlijk niets geholpen. Nog steeds gaat de Thesis vrolijk klapperend en hard bonkend (zelfs voelbaar in de bodemplaat door de passagier) over korte oneffenheden.

Terug naar de werkplaats dus, toch mooi die twee jaar Autoexpert garantie van de Lancia dealer!
Gergely @thesis jtd2.4v20 embl

Re: meer aan elkaar dan aan de dealer

Unread post by Gergely @thesis jtd2.4v20 embl »

Derk,
hoeveel heeft jouw thesis gelopen? Wellicht dat we daar alvast wat rekening mee kunnen houden voor de toekomst. Ik heb dezelfde ervaring met de Autoexpertgarantie: goed dat die er is...
Derk

Re: meer aan elkaar dan aan de dealer

Unread post by Derk »

Hi Igno,

Gekocht met 98.000 (en 2 jaar Autoexpert garantie), maar toen hoorde ik die geluiden al uit het vooronder komen. Bij aflevering nieuwe distributieriem plus rollen en zeer uitgebreide grote beurt gekregen. Nu met 130.000 stuurstang, grill (bobbels in het ''chroom'') , accu handrem, zonneklep rechts (spiegel afgebroken), beide deuren gespoten (blanke lak liet los rond de portiergrepen) , vloermat links voor (doorgesleten) en beide mistlampen (mat geworden) voor garantie geclaimd en gekregen.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”