Pfff, dat viel mee...

Discussie en vraagbaak over Thesis
Derk

Pfff, dat viel mee...

Unread post by Derk »

Wordt het kouder, doet de originele Webasto standkachel plotseling niets mee. Op het internet al horror verhalen gelezen over nieuwe gloeipitten en zelfs complete printplaten en waterpompen, blijkt het onze goeie ouwe Connect te zijn. In de serie ''nog niet eerder ontdekte storingen'' kan deze bijgeschreven worden: om een volstrekt onduidelijke reden kon het Connect (waarop je via de dubbele timers digitaal de kachel kunt programmeren) de stuurunit van de kachel niet meer ''zien''. Kachel eerst uitgelezen (dat blijkt dus ook te kunnen), Connect uitgelezen, beiden gereset en alles werkt weer als vanouds. Kosten nul komma nul, dus dat viel nu weer eens mee.

's-Ochtends weer heerlijk in een warme auto, met schone ruiten en een koelwatertemperatuur van 40 graden stappen. Stoelverwarming aan (dat Poltrona Frau leer is best koud anders) op standje 2, automatische zetelaanpassing, massagefunctie en stoelventilatie aan en je gaat fluitend aan een nieuwe dag beginnen!

Inmiddels is de oorzaak van de klapperende vooorvering (zie mijn bericht van 25/04) ook ontdekt: het blijkt toch miniscule speling te zijn in de draagarmen, die bij controle nauwelijks voelbaar is. Bij het rijden over putdeksels zorgde dat voor een vervelend hard, klapperend geluid. Onderdelen zijn besteld, ik laat weten wat het resultaat na vervangen is.
René

Re: Pfff, dat viel mee...

Unread post by René »

Derk,
Graag hoor ik je reactie op de reparatie van de draagarmen. Ik had afgelopen week, juist voordat mijn garantie, mijn Thesis bij de dealer voor onderhoud en gemeld dat ik kastr had van een klapperend geluid in de vooras. De dealer steld vast dat alles in orde was, dus geen speling ed.

Ben dus zeer benieuwd of het bij jou binnenkort is opgelost.
Verder blijft de THesis natuurlijk een fantastiche auto. Ik zou eigenlijk niet weten wat ik anders zou willen rijden (Infiniti misschien?)

Ciao,
René
2.4jtd 20V comfortronic - 2005
Giancarlo

Re: Pfff, dat viel mee...

Unread post by Giancarlo »

Nieuwe Delta misschien?
Rino

Re: Pfff, dat viel mee...

Unread post by Rino »

de Citroën C6 René ! Moch mijn kassa voller zijn dan sowieso de Quattroporte van Maserati.
Rino

Re: Pfff, dat viel mee...

Unread post by Rino »

Giancarlo, bij de nieuwe Delta is het binnenin een beetje krapjes voor lange mensen zoals René en ik. Ik las in een bijschriftje van de Volkskrant dat de Delta een Bentley uiterlijk heeft en rijdt als een lease-auto. Nou dat laatste vind ik er dus fout aan, daarom vinden we onze Thesis natuurlijk zo prachtig om in te rijden weet je wel.
Gtz, Rino
René

Re: Pfff, dat viel mee...

Unread post by René »

C6 is prachtig, maar ik zou een Infiniti ook nog wel eigenwijs vinden. En eerlijk gezegd zit ikzelf wat betreft de ruimte wel goed in de Delta. Jammer is dat de stoelen zo hard zijn en het interieur is natuurlijk geen Thesis......
Auke

Re: Pfff, dat viel mee...

Unread post by Auke »

Mijn Thesis had ook last van klapperende vering en hij kon oneffenheden en dwarsranden op de weg niet meer aan (zie ook mijn reactie op her bericht van Derk van 25/4). Iedere oneffenheid knalde het interieur in.

Het probleem heeft lang aangehouden. Steeds reparatiepogingen. Alle sensoren zijn vervangen (er waren fouten in de snelheidsregistratie).

De mate van demping varieerde van tijd tot tijd. De ene keer zeer slecht, de andere keer matig, maar nooit meer zoals ie was in het verleden.

Het lijkt er op dat hiervan nu ook de oorzaak is gevonden (en hopelijk is het sinds deze week opgelost).
Ik kwam erachter dat de wielen links- en rechtsachter niet even hoog in de wielkast zaten. Er was soms een verschil van 1 tot 1,5 cm ten opzichte van elkaar. Ook wisselde de afwijking, waarbij de ene keer links hoger in de kast zat en de andere keer rechts. Skyhook stuurt dit aan en was kennelijk een eigen leven gaan leiden. De mate van dempingsproblemen hield rechtstreeks verband met het hoogteverschil van de wielen. De ABS-computer is vervangen en alles is getest en gereset.

De auto rijdt nu sinds donderdag helemaal goed.
Derk

Re: Pfff, dat viel mee...

Unread post by Derk »

Hi Auke,

Blij dat er eindelijk een oorzaak is gevonden! Niets zo vervelend als een storing waarvan de oorzaak niet gevonden kan worden. Hoop dat het bij mij iets minder ingrijpends is...

Derk
Auke

Re: Pfff, dat viel mee...

Unread post by Auke »

Helaas Derk, de auto begon weer heel wisselend te rijden. Ik ben de hoogteverschillen van de achterwielen gaan bijhouden. Hoe meer hoogteverschil hoe slechter de auto rijdt.

De verschillen varieren per dag.
Vanaf de velgrand gemeten tot de rand van de wielkast zie je som dat linksachter en rechtsachter bijna 2 cm verschillen (18,1 cm - 20 cm).

Het begint erop te lijken dat Lancia het ook niet meer weet......
Derk

Re: Pfff, dat viel mee...

Unread post by Derk »

Hi Auke, de onderdelen zijn (eindelijk) binnen. Volgende week vrijdag gaan de draagarmen vervangen worden. Laat weten wat het resultaat is. Heb ook eens de hoogte bij de achterwielen gemeten en kwam maar tot een verschil links en rechts van enkele (3 tot 5) millimeters. Maar dat is het resultaat van slechts één meting.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”