Thesis JTD 2.4 10V met 4,7 liter verbruik

Discussie en vraagbaak over Thesis
Patrick LANTIN

Thesis JTD 2.4 10V met 4,7 liter verbruik

Unread post by Patrick LANTIN »

Ik heb de software van mijn Thesis flink onder handen genomen en ik verbruik nu nog 4,7 liter diesel/100 km op autosnelweg bij 122 Km sateliet snelheid, dus chrono. ik haal gemakkelijk 1.200 Km uit 1 tank! Niet gechipped, wel verbeterd!
Derk

Re: Thesis JTD 2.4 10V met 4,7 liter verbruik

Unread post by Derk »

Beste Patrick,

Deel je wijsheid met ons en vertel wat je verbeterd hebt. Volgens mij
kloppen je rekensommetjes namelijk niet. Met jouw gegevens zou de
Thesis een tankinhoud hebben van slechts 56 liter. Kijk zelf:

Jouw opgave:

4,7 liter op 100 kilometer. 100 : 4,7 = 1: 21,3 km/liter
Tankinhoud Thesis =75 liter
Actieradus is dan: 75 x 21,3 = 1.597 kilometer
Stel, tankinhoud is 56 liter en verbruik 1 : 21,3
Actieradius is dan 56 x 21,3 = 1.193 kilometer

Omdat de tankinhoud toch echt 75 liter komt het
verbruik er nu als volgt uit te zien:

Jij haalt uit 75 liter 1.200 kilometer
dat is dan 1.200 : 75 = 1 : 16 km/liter ofwel
6,25 liter op 100 kilometer

En dat laatste is netjes, maar niet écht bijzonder. Ik haal op de autosnelweg
probleemloos met een standaard 175 pk JTD 1: 16,4 km/liter (6,1 l/100 km). Maar wellicht
heb jij een andere verklaring voor het lage verbruik, dat natuurlijk op zich
heel aantrekkelijk klinkt!
Patrick LANTIN

Re: Thesis JTD 2.4 10V met 4,7 liter verbruik

Unread post by Patrick LANTIN »

Beste Derk

Klopt wat jij zegt. Maar lees mijn opmerking goed. Er staat wel duidelijk "op autosnelweg". Onder optimale omstandigheden. Lees 'vlot verkeer, weinig optrekken en afremmen'. Bovendien is mijn tankreserve berekend op 10 liter. Dus verbruik ik eigenlijk 'onder optimale omstandigheden' rond de 65 liter over 1.200 Km bij warm weer (20-25°). In gemengde ritten ligt mijn gemiddele verbruik bij 1/3 provinciale wegen 2/3 autosnelweg 5,6/5,7 liter. Bij 1/3 stadsverkeer, 1/3 provinciale wegen en 1/3 stadsverkeer, kom ik aan 6,1/6,3 liter per 100 Km. Dit met een 10 klepper en 150 oorspronkelijke pk. De vermelde 4,7/4,9 liter per 100 zijn dus wel degelijk op autosnelweg, onder optimale omstandigheid met weinig verkeershinder en een lekkere temperatuur. Zo reed ik onlangs -op 20 september 2008- van Genk (B) naar Cannes (F), 1.183 km, met 1 tank en heb ik lokaal nog 136 Km gereden vooralleer ik 71,38 liter tankte.

Wat heb ik gedaan met de software? Ik heb het turbo moment verlaagd naar 1.300 Omw/min. Dus het principe van de volumetrische turbo. De motor krijgt een overboost bij 2.300 Omw/Min. Mijn koppel krijg ik dus al bij 1.300 Omw/Min. Bij 122 Km/u draait mijn motor aan 2100 Omw/Min. Het detail is mijn keukengeheim. Op de rollenbank bij Goodyear geeft mijn motor 183 pk af. Maar blijf met je fikken zoveel mogelijk van je koppel af! Want bij vanaf 350 nM krijg je abnormale slijtage op de koppeling en het vliegwiel (dat trouwens veel te licht is en bovendien ook gebruikt wordt in de Fiat Bravo).

Deze theorie, die ik omgezet heb in de praktijk, geldt echter alleen maar voor de JTD 2.4 10 klepper 110 kW of 150 pk. Ik heb het nog nooit toegepast op de 20 klepper diesel...

Betreft het gebruik van een opgevijzelde motor: in België vraag je gewoon een afwijking aan bij je verzekering en betaal je 25 Euro meer.

Wat heb ik nog gedaan. Na de Lancia fabrieksgarantie van 3 jaar heb ik eerst en vooral een Chip geplaatst. Deze heeft mijn koppeling met het vliegwiel om zeep gehaald. Oorzaak: te hoog koppel. Dus eruit met die handel. Dan heb ik als informaticus de (Bosch) software gedownload en onder handen genomen.

Heb je een JTD 2.4 10 klepper 110 kW of 150 pk dan wil ik deze wel eens onderhanden nemen.
Derk

Re: Thesis JTD 2.4 10V met 4,7 liter verbruik

Unread post by Derk »

Hi Patrick,

Bedankt voor je uitleg. Heel interessant allemaal vooral omdat je meer vermogen hebt gekregen zonder het koppel belangrijk te verhogen. Met name de problemen die je beschrijft over het verhogen van het koppel zijn goed om te weten. Jouw opmerking dat het vliegwiel veel te licht is en ook in de Bravo zit, vind ik dan ook uiterst leerzaam, hoewel niet op mijn Comfortronic Thesis van toepassing. Ik neem aan dat het namelijk in jouw geval om een handgeschakelde versnellingsbak gaat.

Ik zat er over te denken om het blok te ''chippen'' met bijvoorbeeld een Squadra chip, maar contact met de (Japanse!) automaatfabrikant Aisin leerde mij het volgende:

''The Aisin AF33 is a 5-speed automatic transaxle. It is designed to be used in transverse engine configurations and can handle up to 243 ft·lbf (329 Nm) of torque. It is built in Anjo, Japan''.

Met een Squadra chip zou het vermogen van mijn 2.4 20V Comfortronic van 175 naar 210 pk gaan en het maximum koppel zelfs van 310 naar 425 Nm bij 3.000 tpm. In de praktijk is dat blijkbaar gewoon te veel voor de Comfortronic automaat en kunnen de rembanden verbranden bij gebruik van het maximum koppel. Niet voor niets is het koppel voor de diesel uitvoeringen terug gebracht van 330 voor de handgeschakelde versies tot 310 Nm voor de automaat uitvoering.

Ik heb Squadra (dat een terecht een uitstekende reputatie heeft) om een reactie gevraagd en die luidde:


------------------------------------
Hartelijk dank voor de E-mail. Ondanks dat wij eigenlijk zijn gestopt met het actief aanbieden van chiptuning voor Fiat en Lancia helpen wij nog steeds wel de vragende mensen. Medio tuning voor de Thesis 2.4 JTD Comfortronic kost 400.-- Euro incl BTW. De koppel en vermogenstoename zijn volledig vergelijkbaar met de Alfa 166 2.4 JTD Sportronic, te vinden op onze website.

Overigens is het risico op een verbrande automaat niet aanwezig. Dat kan ik gerust zeggen op basis van onze ervaring. We hebben al erg veel van dergelijke Sport- en Comfortronics onder handen gehad en geen enkel probleem terug gehoord. Ik denk dat we 95% naar het Massimo niveau getuned hebben. Dit ter geruststelling

Met vriendelijke groet.

Stephan Lenior
Squadra Tuning V.O.F.
-------------------------------------

Ik had verder altijd al het vermoeden dat het blok smeuiger en soepeler zou moeten kunnn lopen. Het viel me eerder op dat je met 120 km al snel tegen de 3.000 tpm rijdt. Met mijn voorgaande 166 2.4 JTD met handgeschakelde zesbak was dat circa 2.200 tpm., hetzelfde toerental dat jij na de modificaties gerealiseerd hebt. De Alfa was ook aanzienlijk zuiniger, niet in de laatste plaats omdat die zo'n 300 kilo lichter is dan de Thesis die werkelijk loodzwaar is met zijn bijna 1.800 kilo.

Samenvattend: het is aantrekkelijk om het maximum koppel bij een lager toerental vrij te krijgen, zonder het maximum koppel zelf te verhogen. Wellicht dat de Comfortronic bak dan ook wat eerder en sneller opschakelt en veel sneller naar de vijfde versnelling gaat, dat zou het verbruik zeer ten goede komen. Wanneer iemand daarvoor een software update kent, ik houd me aanbevolen!

Tenslotte zeer bedankt voor je waarschuwing om het koppel bij de handgeschakelde versie te verhogen (je hebt daarmij mijn wantrouwen grondig bevestigd) en je aanbod om de software aan te passen, maar ik heb een 175pk/20V dus helaas!
Patrick LANTIN

Re: Thesis JTD 2.4 10V met 4,7 liter verbruik

Unread post by Patrick LANTIN »

Derk

Zoals jezelf aanhaalt het vliegwiel op deze motoren, dus ook ALFA en vermoedelijk ook op een confortronic, is volgens mijn gegevens onvervalst deze van de Bravo en gemaakt door het Franse Valeo. Als je dus mijn berekeningen bekijkt dan klopt mijn verbruik toch. Wel meer PK's maar niet het bijspijkeren van je NM... Trouwens met de chip tuning had ik 'maar' 180 pk met 360 NM. met wel een topsnelheid van 238 Km chrono. Nu is dat 183 PK 324 NM en een top van 210 KM. Dus wat redelijker... Nogmaals, ik heb geen ervaring met de 20 klepper. Een Italiaanse vriend van me heeft wel de 20 klepper 200 pk (Alfa Brera) onder handen genomen en komt tot het niet onaardige resultaat van 250 pk. Ik kan hem eens vragen. Zet er AUB géén uitwendige chip op want bij controle loop je gelijk kans ook nog een flinke boete te krijgen of het beslag van je auto (in Frankrijk).
rino

Re: Thesis JTD 2.4 10V met 4,7 liter verbruik

Unread post by rino »

Hallo Derk,

ik zou de aanbeveling van Patrick voor wat betreft het chippen van de motor 2.4jtd 20v 175pk maar opvolgen, niet doen dus. Ik was dit namelijk ook van plan maar is om de reden dat Patrick aanhaalt mij afgeraden.

Rino
rino

Re: Thesis JTD 2.4 10V met 4,7 liter verbruik

Unread post by rino »

Patrick,

wat je daar schrijft is uitermate boeiend. Maar in hoeverre is de 20 kleps motor in de Alfa Brera vergelijkbaar met de 2.4 JTD 20 V met Comfortronic in onze Thesis ?

Meer snelheid dan wat het nu is in deze auto vind ik niet aan de orde, wel het verbruik ervan en vooral het rijgedrag. Deze auto moet voor me soepel rijden !

Dank bij voorbaat voor je antwoord, Rino (Gent)
Gergely @thesis jtd2.4v20 embl

Re: Thesis JTD 2.4 10V met 4,7 liter verbruik

Unread post by Gergely @thesis jtd2.4v20 embl »

Interessant, dit houdt mij al een tijdje bezig - zie één van mijn eerdere forum-items....

Vanwege het trage schakelgedrag van de 2.4V20JTD Comfortronic (laat opschakelen naar een hogere versnelling) heb ik Squadra tuning gevraagd of tuning dit gedrag zou beinvloeden. De reactie van Squadra Tuning (Stephan Lenior):

... Vwb de chiptuning van de Thesis 2.4 20v JTD Comfortronic.
Hrt schakelgedrag wordt niet beinvloed. De bak schakelt op toeren en
belasting van de motor. Dat zijn gegevens die uit de motorregeleenheid
komen en door gegeven worden aan de bak computer.....

Ik heb daarom besloten NIET te chiptunen....
Patrick LANTIN

Re: Thesis JTD 2.4 10V met 4,7 liter verbruik

Unread post by Patrick LANTIN »

Slim besluit : niet chippen!
Betreft het antwoord van Squadra tuning. Het schakelen van de contfortronic is een electronisch gestuurd proces -een computerberekening die met 3-4 natuurlijke en motorische factoren rekening houdt.
Het beheren van de motorregeleenheid (motormanagement) kan dus wel electronisch beïnvloed worden.
En in mijn toepassing ga ik gewoon de "waste gate" beliegen. Daardoor schakel ik namelijk het turbo gat uit. Zodat je eigenlijk een volumetrische turbo simuleert.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”