''Knakkende'' deur tip(je) + flat blades

Discussie en vraagbaak over Thesis
Derk

''Knakkende'' deur tip(je) + flat blades

Unread post by Derk »

Linker voordeur wil nog wel eens ''knakken'' bij het openen en sluiten, ook een kwaaltje van de Alfa 166. Check in dat geval de imbusboutjes van de deurvanger. Afdekrubbertje optillen en even vast zetten (meestal zitten ze in deurpost los en dan nog vaak alleen de onderste) en de deur gaat weer mooi stil en soepel open en dicht. Wacht je te lang, dan trillen de boutjes er helemaal uit en gaan ze los liggen rammelen onderin de deur of deurpost. Vraag niet hoe ik dat weet... Verder net bij de Smart shop (www.smartautoshop.nl) geen paddo's maar ''Flat Blade'' ruitenwissers gekocht en gemonteerd (€ 38,- incl. portokosten. Links een 26 inch, rechts een 21 inch wisser). Staat wat actueler, werkt prima en gingen op mijn 166 een klein jaar streeploos mee.
Rino

Re: ''Knakkende'' deur tip(je) + flat blades

Unread post by Rino »

Hoi Derk,

ik heb mijn deurvangers van alle deuren gelijk vervangen toen er eentje volgens mij niet meer perfect was. Dat leek me de beste lange termijnoplossing.

De flat blades monteerde ik vorig jaar in december : voor de geïnteresseerden Valeo X-Tram links 530mm, rechts 610mm, respectievelijk 38 en 41 euro. Ze wissen nog als nieuw, al is de automatische indicatie op de wissers zelf al een paar maand mij een paar nieuwe aan het verkopen. Vervangen zodra de voorziene indicatiezone geel wordt; die jongens verdienen blijkbaar ook graag wat.

Mijn ervaring is dat de levensduur van wisserbladen o.a. afhankelijk is van de kwaliteit van de voorruit. Steenslag beschadigt de oppervlakte van de voorruit wat nefast is voor de wisserbladen.
Wat de levensduur dan weer verlengt is het gebruik van Rain-X. Een keer de voorruit dit product erop heeft zorgt het dat de waterdruppels druppels blijven en de voorruit als het ware niet raken. Door de wind tijdens het rijden hebben ze geen kans en blijft het zicht prima. Wissers zijn dan overbodig. Een echt topproduct voor als je zicht belangrijk vindt. Een tip, tijdens de winter gaan je ramen minder makkelijk aanvriezen. Dauw heeft ook al minder vat.

Groeten, rino
Gergely @thesis jtd2.4v20 embl

Re: ''Knakkende'' deur tip(je) + flat blades

Unread post by Gergely @thesis jtd2.4v20 embl »

Alle 4 deurvangers van mijn Thesis zijn destijds vervangen door de (nieuwere) kunststof variant: deze maken na verloop van tijd geen schurend geluid en de deuren sluiten als een kluis...
Derk

Re: ''Knakkende'' deur tip(je) + flat blades

Unread post by Derk »

Klopt, ik gebruik Rain-X ook op het vizier van mijn (motor-) helm en het werkt inderdaad perfect. Regendruppels waaien gewoon weg. Heb alleen wisselend resultaat met de levensduur, soms is het effect na twee weken verdwenen, soms pas na een maand. Schoonmaak/anti-vries middel in de ruitensproeiervloeistof zal daar ook me te maken hebben. Wat ook klopt is dat die Valeo stickers wel héél snel geel verkleuren, bij de Ka van mijn vrouw al na drie maanden!
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”