Datum niet aan te passen?

Discussie en vraagbaak over Thesis
maarten@familiesnelders.nl
Posts: 14
Joined: 16 Aug 2018, 15:07

Datum niet aan te passen?

Unread post by maarten@familiesnelders.nl »

Ik heb net een andere Thesis gekocht en ik word geconfronteerd met een wel heel raar fenomeen. Ik kan de datum en tijd niet aanpassen in het menu. De tijd staat gelukkig goed, maar de datum staat op 2001. Ik verwacht eigenlijk dat hij de tijd via GPS goed heeft gezet, maar waarom hij dan de datum niet heeft meegenomen is me een raadsel. Weet iemand hier meer over?
demeerdg
Posts: 117
Joined: 27 Jul 2009, 16:00

Re: Datum niet aan te passen?

Unread post by demeerdg »

Hoi,
dit is bij mijn Lybra net hetzelfde. Dat komt omdat op 6-4-19 er een week number rollover geweest is van de gps -satellieten. Dat wil ongeveer zeggen dat het aantal bits (0-en en 1-en) zijn opgebruikt om de juiste week en dan ook de dag weer te geven. Dan springt alles weer op 0 en gaat hij terug naar 1999 om terug te beginnen tellen. Als je de accu aangesloten houdt dan merk je er niets van maar eens je die afkoppelt dan gaat hij vandaag dus naar 2001.
Als je het manueel wil aanpassen, dan moet ik bij mijn Lybra dan de GPS-lezer afkoppelen en dan kan ik in het menu de tijd en datum aanpassen. Misschien is dit bij de Thesis ook zo.
De nieuwe GPS-en en satelietten hebben een bit meer en hebben dat niet meer.
maarten@familiesnelders.nl
Posts: 14
Joined: 16 Aug 2018, 15:07

Re: Datum niet aan te passen?

Unread post by maarten@familiesnelders.nl »

Zou goed kunnen dat zoiets aan de hand is. Wel raar dat mijn vorige Thesis er geen last van had. Die gaf de datum wel gewoon goed.
Op zoek naar de GPS antenne dus.
demeerdg
Posts: 117
Joined: 27 Jul 2009, 16:00

Re: Datum niet aan te passen?

Unread post by demeerdg »

De antenne hoef je niet los te koppelen, als er een cd-romlezer (rekenaar) in je kofferbak zit moet je die loshalen en dan zal in het menu van je infotainment het keuzemenu voor het regelen van datum en uur oplichten. Dit is i.i.g. zo bij de Lybra of de tijdsaanduiding juist blijft na het terug aansluiten weet ik niet. Ik heb het nog niet geprobeerd en kreeg deze info van een lid van een facebookgroep. Mij stoort die datum niet, Porsche had vroeger hetzelfde infotainment als de Lybra en die klagen daar ook van.
demeerdg
Posts: 117
Joined: 27 Jul 2009, 16:00

Re: Datum niet aan te passen?

Unread post by demeerdg »

Net de handleiding van de Thesis connect gelezen, er is dus geen aparte cd-romlezer in de kofferbak. Tijd kun je instellen bij het hoofdmenu "setup" en dan kies je "date and time settings" vervolgens "date" en probeer het dan eens aan te passen.
inc10521
Posts: 480
Joined: 09 Mar 2010, 12:33

Re: Datum niet aan te passen?

Unread post by inc10521 »

Ik heb het nog niet gecontroleerd, maar volgens mij moet je de datum altijd handmatig instellen.
De tijd pakt hij van de satellieten...
[img]http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... _Small.jpg[/img]
*
*
M e t - e e n - T h e s i s - w o r d t - r i j d e n - r e i z e n :)
_______________________________________________________________________________________________
Thesis 2.4 JTD 20V Elegante '07 172.000 | 690A grigio rossini | 401 Natur Poltrona
Ex.Thesis 2.4 JTD 20V Emblema '03 403.000 | 678 grigio cellini | 410 Tabacco Poltrona
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 429.000km | Donkerblauw Metalic | Blauw Velours
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 187.000 | Antraciet Metalic | Blauw Alcantara
Ex. Kappa 2.4 20V LS '96 473.300 | Groen Metalic | Geel Poltrona
Ex. Kappa 2.4 JTD LS '00 412.300km | Zwart Metalic | 615 Beige Alcantara
maarten@familiesnelders.nl
Posts: 14
Joined: 16 Aug 2018, 15:07

Re: Datum niet aan te passen?

Unread post by maarten@familiesnelders.nl »

De optie om om de datum bij te stellen is wel aanwezig in de menu's van de Thesis maar is disabled. Je kunt hem dus niet gebruiken om de datum aan te passen. Zou het een idee zijn om de GPS ontvanger te vervangen door een moderner type? Waar zit dat ding eigenlijk?
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”