Plots motor uitvallen, ESP/EPB storing

Discussie en vraagbaak over Thesis
maarten@familiesnelders.nl
Posts: 14
Joined: 16 Aug 2018, 15:07

Plots motor uitvallen, ESP/EPB storing

Unread post by maarten@familiesnelders.nl »

Mijn normaal o zo betrouwbare Thesis 2.4 20V liet mij vandaag toch behoorlijk in de steek. Ik reed rustig over een landweggetje toen uit het niets mijn motor uit viel. Ik heb de auto laten uitrijden en hem in de kant gezet. Pogingen om het opnieuw te starten haalde niets uit. Ik heb me door een vriend dus naar huis laten slepen.
De startmotor draait mooi rond, maar aanslaan ho maar. Wel gaf hij ineens storingsmeldingen van de ESP en de EPB . Meldingen die ik voorheen nooit heb gehad. Ik heb hem uitgelezen met een ODB2 dongle maar daar kwam ook geen echt zinvolle info uit. Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken?
maarten@familiesnelders.nl
Posts: 14
Joined: 16 Aug 2018, 15:07

Re: Plots motor uitvallen, ESP/EPB storing

Unread post by maarten@familiesnelders.nl »

kleine update: Zekering nummer 20 uit de zekeringkast uit de motorruimte blijkt doorgebrand. Na vervanging start de motor weer gewoon. ESP/EPB melding op het dashboard blijft echter. Tevens geen reden gevonden waarom die zekering was doorgebrand.
Hans8V
Posts: 125
Joined: 08 Jan 2009, 23:58

Re: Plots motor uitvallen, ESP/EPB storing

Unread post by Hans8V »

Het eerste wat ik bedenken kan is dat er ergens een kortsluiting in de bedrading van ESP/EPB moet zitten. Dan is het meest logisch dat er bij een wielkast iets beschadigd zou kunnen zijn. Maar misschien eerst maar de meldingen in het OBD resetten/uitlezen, dat kan een verklaring geven 8-)
maarten@familiesnelders.nl
Posts: 14
Joined: 16 Aug 2018, 15:07

Re: Plots motor uitvallen, ESP/EPB storing

Unread post by maarten@familiesnelders.nl »

Update, na een paar honderd meter rijden is de ESP/EPB melding uit gegaan en niet meer terug gekomen. Ik heb ondertussen weer 50 km probleemloos gereden, zonder foutmeldingen of wat dan ook.
Het komt er dus op neer dat zonder zichtbare reden die zekering is geklapt en dat het lijkt dat er verder niets fout is. Blijft toch wel een beetje billen knijpen.
Hans8V
Posts: 125
Joined: 08 Jan 2009, 23:58

Re: Plots motor uitvallen, ESP/EPB storing

Unread post by Hans8V »

Dat de melding na een aantal meters verdwijnt klopt wel. Dan is de computer van ABS/ESP mbv de sensoren op de wielen weer gereset en werkt dat weer naar behoren. Is ook normaal wanneer de accu er af is geweest.
Maar waarom die zekering nu kapot ging.... 🤔
maarten@familiesnelders.nl
Posts: 14
Joined: 16 Aug 2018, 15:07

Re: Plots motor uitvallen, ESP/EPB storing

Unread post by maarten@familiesnelders.nl »

Tja, dat blijft dus gissen, ondertussen weer vele kilometers verder en het euvel is niet meer opgetreden
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”