Schroefdraad carterpan beschadigd, lekkende aftapplug

Discussie en vraagbaak over Thesis
Hans8V
Posts: 125
Joined: 08 Jan 2009, 23:58

Schroefdraad carterpan beschadigd, lekkende aftapplug

Unread post by Hans8V »

Bij het wisselen van de olie van mijn 3.0 draaide de aftapbout erg zwaar uit het carter. Dus inderdaad de schroefdraad in de carterpan beschadigd... :x
Als poging 1 de bout maar met veel vloeibare pakking, en zonder ring, er weer ingeschroefd. De bout pakte wel weer goed toen die bijna vast zat, dus was er nog een klein beetje goede schroefdraad over. Maar na het vullen blijkt deze toch te lekken... Niet enorm veel, maar het moet wel dicht.
Aangezien er niet erg veel materiaal om de schroefdraad van de cartepan zit vraag ik me af of het wel mogelijk is om een grotere schroefdraad te tappen en een grotere bout te gebruiken. Ook een Helicoil lijkt me niet echt mogeljk vanwege de afdichting.
Wel overweeg ik om een langere bout te gebruiken, en dan hoop ik dat die genoeg in het nog goede stuk schroefdraad gaat om de boel goed dicht te krijgen.
Wie heeft er nog een goede tip?
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: Schroefdraad carterpan beschadigd, lekkende aftapplug

Unread post by Marcithesis »

Midlock levert o.a. Carterplug reparatiesets. Hier werkt met met een overmaat d.m.v. een overmaat tap te gebruiken in combinatie met een carterplug.

https://www.autogereedschap.com/a-20361 ... s-midlock/

Groeten, Marc
Hans8V
Posts: 125
Joined: 08 Jan 2009, 23:58

Re: Schroefdraad carterpan beschadigd, lekkende aftapplug

Unread post by Hans8V »

Die hebben helaas maximaal M18 naar M19...
Maar ondertussen heb ik de oude plug (en de olie) er uit, en blijkt achter de beschadigde draad nog ongeveer 2 centimeter goede schroefdraad in het carter te zitten. Dus is het een kwestie van een langere aftapplug monteren! Valt gelukkig mee :P
Maar nu dus op zoek naar een aftapplug M22, 1,5 van 25 mm lang...
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: Schroefdraad carterpan beschadigd, lekkende aftapplug

Unread post by Marcithesis »

Dat is goed nieuws. Dus nu een langere bout zoeken. Mocht je nog niks hebben gevonden heb ik nog een adres in de regio Kennemerland, Noord Holland waar ik al meerdere malen ben geslaagd met het vinden van vreemde maten.

http://www.motorenco.nl/home

Groeten, Marc
Hans8V
Posts: 125
Joined: 08 Jan 2009, 23:58

Re: Schroefdraad carterpan beschadigd, lekkende aftapplug

Unread post by Hans8V »

Dank voor jullie reacties, bruikbare tips!
Voor dit moment heb ik het opgelost met een langere aftapplug, want na het verwijderen van de oude zag ik dat er nog twee centimeter goede schroefdraad in het carter zit achter het stukje beschadigde draad. Bij de Brezan bleken ze een plug van BMW (Ref: AP-32B) te hebben in de goede maat (18 mm ipv 10mm lang) en die zit er nu in.

Bij het indraaien merkte ik wel dat de overgang van de beschadigde naar de goede schroefdraad niet helemaal gladjes verliep, dus misschien is het wel verstandig om al een andere carterpan aan te schaffen. Bij de volgende oliewissel zal misschien weer een nog langere plug nodig zijn...
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”