Chauffeursportiergreep

Discussie en vraagbaak over Thesis
Antonie
Posts: 39
Joined: 06 Apr 2018, 23:01

Chauffeursportiergreep

Unread post by Antonie »

Bij mijn rechtervoorportier werkt het knopje aan de binnenkant van de portiergreep niet meer. Wie kent hiervoor een oplossing? Betekent dat dat er een compleet nieuwe greep op moet en ook nog eens moet worden gespoten in de kleur van de auto?
karel
Posts: 201
Joined: 05 Feb 2010, 12:01

Re: Chauffeursportiergreep

Unread post by karel »

Je zegt binnenkant portiergreep - ik ga er even vanuit dat je de binnenkant van de portiergreep aan de buitenkant van het portier bedoelt. Bovendien is de titel "chauffeurs portiergreep", terwijl je het verder over het rechter portier hebt. Is het een engelse auto? Het zou het de microswitch kunnen zijn, of het beruchte stangetje waar het microswitch knopje om draait. Doen dezelfde knopjes in de achterportieren het nog wel - die gaan meestal eerder vast zitten? Demontage is niet geweldig ingewikkeld en staat in detail beschreven op het duitse zusterforum. Het eerste wat ik zou doen is het draaipunt van het bedieningsknopje goed inspuiten met kruipolie (naderhand wel netjes verwijderen van de lak) en een nachtje wachten. En dan nog eens kijken of de zaak dienst weigert. Dat spaart vaak een hoop werk ...
Antonie
Posts: 39
Joined: 06 Apr 2018, 23:01

Re: Chauffeursportiergreep

Unread post by Antonie »

Karel bedankt voor je reactie. Ga ik proberen. Alle andere deuren functioneren goed. Het is geen Engelse auto
karel
Posts: 201
Joined: 05 Feb 2010, 12:01

Re: Chauffeursportiergreep

Unread post by karel »

Succes, ik vroeg of het om de bestuurders deur ging (linker portier) omdat ik eigenlijk niet eerder gehoord heb dat een regelmatig gebruikt portier aan dit euvel leed. Dan zou de oorzaak iets anders moeten zijn en is mijn advies niet echt van toepassing …. Dus wel goed om even op te helderen of het om het linker of rechter voorportier gaat
Antonie
Posts: 39
Joined: 06 Apr 2018, 23:01

Re: Chauffeursportiergreep

Unread post by Antonie »

Dag Karel het gaat om de rechterportier. Kruipolie doet niets. Heb jij nog een andere tip?
karel
Posts: 201
Joined: 05 Feb 2010, 12:01

Re: Chauffeursportiergreep

Unread post by karel »

Aha, dus niet het Chauffeurs portier (of je hebt een chauffeur die het rechter portier altijd voor je opent B)) dan zou ik toch nog even volhouden en de kruipolie behandeling herhalen. Je kunt de scharnierpunten niet zien, maar uit de beweging van een werkend knopje bij een ander portier, kun je wel afleiden waar ze ongeveer zitten. De knop draait om twee ijzeren asjes die vroeg of laat in de knop vastroesten. In die richtingen in de kieren rond het knopje spuiten en nog een nachtje wachten. Pas als dat echt niet helpt zou ik demonteren, zodat je er beter bij kunt. Ook dan blijft een goede roestoplosser / kruipolie het beste antwoord. De microswitch zelf kan natuurlijk ook kapot zijn, maar dat komt veel minder voor. Hier is een link naar de beschrijving op het duitse forum: http://www.thesis-treffen.de/index.php/ ... /tuergriff
Antonie
Posts: 39
Joined: 06 Apr 2018, 23:01

Re: Chauffeursportiergreep

Unread post by Antonie »

Dag Karel, dank voor je reactie. Ga ik proberen.
FransB
Posts: 31
Joined: 22 Feb 2012, 13:28

Re: Chauffeursportiergreep

Unread post by FransB »

Morgen heren, waarschijnlijk overbodig om te melden dat als de auto erg weinig gebruikt wordt, zoals bij ons, het verstandig is om heel regelmatig betreffende bewegende delen, maar ook bijvoorbeeld de EPB's te mobiliseren. Ook het kofferdeksel slot en de bediening met sleutel niet vergeten. Ook inspuiten. Ik sluit zekerheidshalve ook de druppellader bij langere inactiviteit aan. Nu in het najaar (bladval en troep) ook de ontwateringskanalen onder de motorkap vrijhouden. De laatste jaren rijden wij plm. 1500 km per jaar met madam; overwegen daardoor wel eens de verkoop. Maar vooralsnog is ze superfit, storingvrij en veel leuker dan menig alternatief. Afijn, zo zijn er van die dingen.... Gegroet, Frans.
Lancia Gamma sedan, B-coupe, B-HPE, Thema IE Turbo, Kappa 2.0SW, Kappa 2.4SW aut, Thesis 3.0 Emblema Comfortronic.
don pedro
Posts: 143
Joined: 25 Dec 2008, 14:09

Re: Chauffeursportiergreep

Unread post by don pedro »

Nou das wel interessant FransB......
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”