thesis start niet/geen toegang bestuurderszijde

Discussie en vraagbaak over Thesis
mickzo
Posts: 36
Joined: 04 Oct 2013, 00:28

thesis start niet/geen toegang bestuurderszijde

Unread post by mickzo »

Beste mensen ik heb het volgende probleem, Mijn thesis v6 3.0 start niet.
Als ik probeer te starten gaat de motor wel draaien (op hoorbaar normale snelheid) maar de motor slaat niet aan.
Extra symptomen : bij het zetten op contact gaan de wijzers van de toerenteller en snelheidsmeter als een gek trillen tussen de nul en de ruststand, vervolgens klimmen ze naar de nul en vallen ze terug.
Het interieur en klokken doen dus na de startdans niets. Geen radio, stoelen bewegen niet. Meest vervelende is dat de elektrische portierbediening het ook niet doet en de ruiten ook niet.. Omdat de mechanische portierbediening van de bestuurderszijde ook stuk is kan ik de bestuurdersportier niet openen en ook de motorkap niet.

Wat heb ik al geprobeerd :
accupolen los om een reset te geven resultaat nul
accu los extern opladen resultaat nul.
Andere accu resultaat nul.
Verbinding proberen te maken tussen chassis en versnellingsbak onder de auto met boosterkabel. Misschien niet de goede punten te pakken tot nog toe resultaat nul.
Nieuwe knooopcel in de sleutel (oude was net een paar maanden erin na soortgelijk probleem auto startte na een aantal uren staan opeens wel toen toegeschreven aan een niet goed opgeladen accu?maaar toch voor de zekerheid de knoopcel vervangen,)

Historie :
Afgelopen donderdag reed ik heel tevreden over de a10 op weg naar een afspraak. Geen enkel storingslampje brandde. De enige issue die ik op dat moment had was dat de afstandbediening het niet deed. Had nog geen tijd gehad om uit te zoeken waarom.
Plotseling begonnen de lampjes van de asr, abs, epb en epb faullt te branden(allemaal in de toerenteller klok). Alles viel weg dus geen richting aanwijzers snelheidsmeter, toerenteller. Auto bleef wel lopen en ik kon verder rijden. Kan me niet herinneren of motorstoringslampje ook ging branden. Omdat ik niet kon uitstappen heb ik dus op bestemming de auto uitgeschakeld en daarna weer geprobeerd te starten in de hoop op een reset.
Vanaf dat moment is het niet meer gelukt te starten. Via de pasagierszijde uitgestapt.
Dat de afstandbediening het niet deed was gekomen nadat ik twee weken daarvoor mijn achterremmen (blokken en schijven) had vervangen. Hierbij heb ik met de (9v/12v truuk) de epb teruggehaald. En een nieuwe bobine op cilinder 6 gezet.

Wat ik nu nodig heb is een manier om de bestuurdersportier te openen zonder al te veel schade aan te richten. Als die open is kan ik onder de motorkap kijken. Ik kan via de passagierskant erin. De kofferbak kan ook open. Of is er mischien een alternatieve manier om de motorkap te openen.

Suggesties voor zowel het openen van het portier of de reden waarom de auto niet start zijn welkom.

Alvast bedankt
Attachments
img_3110.jpg
img_3110.jpg (109.42 KiB) Viewed 1002 times
gerrit
Posts: 249
Joined: 26 Dec 2008, 10:22

Re: thesis start niet/geen toegang bestuurderszijde

Unread post by gerrit »

massakabel versnellingsbak
Hans8V
Posts: 125
Joined: 08 Jan 2009, 23:58

Re: thesis start niet/geen toegang bestuurderszijde

Unread post by Hans8V »

ik denk datGerrit gelijk heeft. Je kunt wel het linker voorwiel eraf draaien (andere krik en wielmoersleutel regelen als de jouwe in de kofferbak liggen... )? De (waarschijnlijk) gare massakabel van de bak naar het chassis kun je dan tenminste vervangen of even met een startkabel overbruggen. Dan kun je tenminste testen of dat het probleem is.
Uit ervaring weet ik dat die kabel heel veel vreemde storingen kunnen veroorzaken...
Gr, Hans

Keuze is Reuze: Thesis V6 2002, Thema IE '93, Delta 1.8 '09, AR Alfetta GT1800 '75, en 9-3 cabrio 2004
mickzo
Posts: 36
Joined: 04 Oct 2013, 00:28

Re: thesis start niet/geen toegang bestuurderszijde

Unread post by mickzo »

Ik heb half liggend onder de auto de startkabel kunnen vastzetten ergens aan de bak en het andere eind aan het subframe waar de wielophanging aan vastzit. Dit hielp niet. Zie je de kabel lopen als je het wiel eraf haalt? is het nodig om ook de bekleding van de wielkuip eraf te halen.
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: thesis start niet/geen toegang bestuurderszijde

Unread post by Marcithesis »

nu een dag later, ben je al wat meer te weten gekomen?

Wil je goed bij de massakabel kunnen, linker wiel eraf en kunstof paneeltje verwijderen.

Onder de rechtervoor vloermat ziet een rechthoekig Luik. Verwijder deze en controleer of de grote stekker die helemaal voor in licht gecorrodeerde pennen heeft.

Op de plus pool zitten ook nog platte zekeringen. Kan je doormeten.

Motorkap openen. Auto opkrikken en afschermplaten onder de voorbumper verwijderen. Misschien kan je dan met stijve draad of met de hand de motorkap vergrendeling berieiken.


Groeten, Marc
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
mickzo
Posts: 36
Joined: 04 Oct 2013, 00:28

Re: thesis start niet/geen toegang bestuurderszijde

Unread post by mickzo »

Gisteren kort gesprek met Gerrit gehad. Hij verzekerde me dat bibberende naalden alleen door een slechte accu of een slechte massakabel kunnen komen.
Toen ik daarna naar de auto liep deed alles het wonderwel opeens weer.
De massakbel toch gecontroleerd deze ziet er goed uit (zie bijlage)
Spanning gemeten bij draaiende motor deze schommelt tussen 13,96 en 13,99 volt volgens mij normale waarden.
Bij motor uitgeschakeld is de spanning 12,76 volt. Eergisteren na extern opladen had de accu een spanning van 12,82 volt. Heel erg kleine verschillen lijkt mij maar waarschijnlijk zegt accu spanning alleen niet alles en heeft de thesis meer nodig.

Ik heb wel meteen de mechanische ontgrendeling van de bestuurdersdeur gerepareerd dit was een stangetje vanaf de deurgreep die uit zijn nylon klem was geschoten. hiervoor moest wel de hele deurbekleding af. De nylon klem lag nog in de deur.
De eerstvolgende stap is een nieuwe accu kopen. En hopen dat het betrouwbaar blijft. Is het handig om een iets zwaardere accu te kopen dan voorgeschreven (als deze past in de ruimte).

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Attachments
img_3114.jpg
img_3114.jpg (114.14 KiB) Viewed 1003 times
img_3117.jpg
img_3117.jpg (89.75 KiB) Viewed 1003 times
JackWess
Posts: 509
Joined: 22 Apr 2015, 10:36

Re: thesis start niet/geen toegang bestuurderszijde

Unread post by JackWess »

En toch....

Zou ik een nieuwe massa kabel monteren, het lijkt misschien goed, maar ondertussen.
Die heeft al bij zovelen voor zoveel ellende gezorgd, dat ik voor die paar centen en die 3 kwartier werk het risico niet zou nemen.
Ik zeg doen.
Een iets zwaardere accu kan, maar niet te gek, dan kan de dynamo dat weer niet aan, krijg je ook weer ellende van.

Succes met de verdere queste,



..
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
Hans8V
Posts: 125
Joined: 08 Jan 2009, 23:58

Re: thesis start niet/geen toegang bestuurderszijde

Unread post by Hans8V »

Die kabel zeker vervangen! Bij mij heeft een universele platte het precies een jaar vol gehouden, maar volgens mij mis ik wel het kunststofkapje dat er voor hoort, dus heeft de kabel mogelijk meer te lijden. Het kost idd maar een paar tientjes, en ik zou kiezen voor een geïsoleerde (ronde) kabel. Die zijn door de isolatie veel beter beschermd.
Zelf heb ik een halve meter 25 mm2 kabel met mantel gehaald en twee kabelschoenen voor 50 mm2. De kabel dubbel in de kabelschoenen en goed ingepakt met stevige tape werkt dat goed.
Naast de massakabel is het ook belangrijk dat je de accupolen goed schoonmaakt met een stukje schuurpapier oid. En alle massapunten, naast de stekkers, een keer nalopen kan ook geen kwaad...
Gr, Hans

Keuze is Reuze: Thesis V6 2002, Thema IE '93, Delta 1.8 '09, AR Alfetta GT1800 '75, en 9-3 cabrio 2004
mickzo
Posts: 36
Joined: 04 Oct 2013, 00:28

Re: thesis start niet/geen toegang bestuurderszijde

Unread post by mickzo »

Ok dus het heeft toch de massa kabel kunnen zijn als ik het zo lees. Die ga ik dan ook vervangen. Iedereen bedankt voor de adviezen suggesties. Ze hebben zeker geholpen.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”