Automatische hoogteinstelling koplampen

Discussie en vraagbaak over Thesis
marsray
Posts: 89
Joined: 29 Aug 2011, 20:57

Automatische hoogteinstelling koplampen

Unread post by marsray »

Hallo allemaal,

Mogelijk stel ik opnieuw een bekende vraag, maar ik doe het toch maar. Recentelijk heb ik beide xenon-pitten vervangen. Alles werkt weer, maar het lichtbeeld schijnt net voor de auto. Kortom je ziet zonder groot licht eigenlijk te weinig. Voorheen bewogen de koplampen als je bv mensen achterin had zitten. Zou er iets kapot zijn of moet de automatische hoogteinstelling gecalibreerd worden. Voorheen kon ik met het wieltje in het dashboard de lampen verder van de auto of dichterbij laten schijnen. Dit werkt na het verwisselen van de xenon-pitten ook niet meer..

Groet Marcel
Hans8V
Posts: 125
Joined: 08 Jan 2009, 23:58

Re: Automatische hoogteinstelling koplampen

Unread post by Hans8V »

Bij mij is dat wieltje voor het instellen van de lichtgevoeligheid voor de automatische verlichting, en wordt de hoogte van de lichtbundel automatisch ingesteld mbv de opnemers (armpjes) op de wielophanging rechts voor en achter. Daarnaast kun je de koplampen voor de normale hoogte wel afstellen mbv stelschroeven op de koplamunits. Werkt dat bij jou heel anders dan?
Gr, Hans

Keuze is Reuze: Thesis V6 2002, Thema IE '93, Delta 1.8 '09, AR Alfetta GT1800 '75, en 9-3 cabrio 2004
lanciathema.nl
Posts: 821
Joined: 04 Jan 2009, 17:10

Re: Automatische hoogteinstelling koplampen

Unread post by lanciathema.nl »

Gewoon de stekker niet goed aangesloten ofzo.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Robbedoes
Posts: 319
Joined: 13 Mar 2010, 17:46

Re: Automatische hoogteinstelling koplampen

Unread post by Robbedoes »

Stekker bij je rechter achterwiel onder de auto zit niet goed.
Ik had hetzelfde.
marsray
Posts: 89
Joined: 29 Aug 2011, 20:57

Re: Automatische hoogteinstelling koplampen

Unread post by marsray »

Bedankt allen,
Ik ga die stekker eens controleren. Wel vind ik het vreemd dat bij het wisselen van de pitten aan de voorzijde ineens de connector achter niet goed is. Auto heeft wel een paar weken buiten gestaan met het vochtige weer van de laatste weken. De verlichting werkt verder helemaal goed. Wordt vervolgd..
marsray
Posts: 89
Joined: 29 Aug 2011, 20:57

Re: Automatische hoogteinstelling koplampen

Unread post by marsray »

Oeps. Je zou toch wel eens gelijk kunnen hebben. Ik rijd kappa en thesis door elkaar heen. De kappa heeft wieltje om koplamphoogte aan te passen. Bij de Thesis werkt dit inderdaad niet. Wat het wel doet kan ik niet vinden. Feit blijft dat met het wisselen van de xenonpit ineens mijn koplamphoogte afwijkt. Lijkt erop dat ik met de hand de lamp hoger moet draaien.
inc10521
Posts: 480
Joined: 09 Mar 2010, 12:33

Re: Automatische hoogteinstelling koplampen

Unread post by inc10521 »

Het wieltje op het Dashboard (naast het wieltje om je dashboard verlichting te dimmen) is om de gevoeligheid van de automatische inschakeling van je verlichting te regelen... :-)
(Heb het moeten uitzoeken voor de APK omdat mijn APK boer dacht dat de hoogte verstelling niet werkte ;-) )
[img]http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... _Small.jpg[/img]
*
*
M e t - e e n - T h e s i s - w o r d t - r i j d e n - r e i z e n :)
_______________________________________________________________________________________________
Thesis 2.4 JTD 20V Elegante '07 172.000 | 690A grigio rossini | 401 Natur Poltrona
Ex.Thesis 2.4 JTD 20V Emblema '03 403.000 | 678 grigio cellini | 410 Tabacco Poltrona
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 429.000km | Donkerblauw Metalic | Blauw Velours
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 187.000 | Antraciet Metalic | Blauw Alcantara
Ex. Kappa 2.4 20V LS '96 473.300 | Groen Metalic | Geel Poltrona
Ex. Kappa 2.4 JTD LS '00 412.300km | Zwart Metalic | 615 Beige Alcantara
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: Automatische hoogteinstelling koplampen

Unread post by Marcithesis »

Hallo Marcel,

Je kan de hoogteregeling van de koplampen testen.
De auto parkeren voor een muur of garage deur en met contact uit.
De verlichting schakelaar op dimlicht zetten.
Contact aanzetten met ingeschakelde lichtschakelaar en op het zelfde moment kijken naar de lichtbundel die voor 1 seconde op en neer gaat.
Wanneer de lichtbundel niet op en neer gaat kan het zijn dat het stel motortje in de koplamp niet gekoppeld is.
Als ik het goed begrijp is er geen foutmelding op het dashboard.

Groeten, Marc
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
gergely
Posts: 828
Joined: 23 Dec 2008, 19:15

Re: Automatische hoogteinstelling koplampen

Unread post by gergely »

Als de koplamp opeens een verkeerd lichtbeeld geeft na het wisselen van de xenon, lijkt het op een abusievelijke wijziging van de instellingen in de koplamp door het aanbrengen van de nieuwe xenon. De koplamp kent zeer gevoelige en kwetsbare onderdelen, die de koplamphoogte-instelling bepalen.
Wellicht daar nog eens goed naar kijken.
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
marsray
Posts: 89
Joined: 29 Aug 2011, 20:57

Re: Automatische hoogteinstelling koplampen

Unread post by marsray »

De basishoogteinstelling is ondertussen weer aangepast. Nu heb ik weer een goed lichtbeeld, blijf het raar vinden dat xenon pit wisseling zo'n enorm verschil geeft in hoogte van het lichtbeeld. Wederom bedankt voor alle tips en tricks..toch wel handig om alle ervaringen met elkaar te kunnen wisselen. Allemaal nog een goed 2018 thesisjaar.

Groeten Marcel
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”