Airco servicing

Discussie en vraagbaak over Thesis
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Airco servicing

Unread post by Marcithesis »

Beste Thesis rijders,

Het airco systeem bevat volgens mijn garagist 650 gram koudemiddel. Het advies is om de airco om het jaar te laten controleren. Tot nu toe zijn bij iedere check geen gebreken geconstateerd. Echter verdwijnt er om het jaar 250 gram (40%) en dat is aan de hoge kant. Dat komt neer op een verlies van 20% per jaar. Mijn Thesis is nu 15 jaar oud en met de hedendaagse Nederlandse winters draait de airco tijdens het rijden bijna continue.

Te weinig koudemiddel werkt inwendig condens in de hand en gaat het systeem op ten duur kapot. Zeker als de auto voor lange tijd in de schuur verdwijnt is dit funest.

Persoonlijk ben ik van plan mijn Thesis jaarlijks te laten controleren omdat de afdichtingen ouder worden.

Vraag: hebben jullie hier ervaring mee? Graag zie ik reacties tegemoet.


Groeten, Marc
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
Maurice Morrisz
Posts: 36
Joined: 03 Jul 2016, 22:17

Re: Airco servicing

Unread post by Maurice Morrisz »

Hallo Marc, dan moeten we even kijken of er een druksensor in het ac systeem zit die op tijd waarschuwt. Compressor is van Denso. Dat zijn zo ongeveer de beste. Weet alleen nog niet of het een variabele, variabele met electomagnetische koppeling of een niet variabele met of zonder electromagnetische koppeling is. De mate waarin de conpressor wordt uitgeschakeld of de mate waarin je wordt gewaarschuwd bepaald of preventieve maatregelen nodig zijn. Bij overmatige lekkage oorzaak zoeken. Anders zou ik gewoon geen zorgen maken. Er kan tenslotte ook een steentje oid condensor treffen. M.a.w. risico's zijn er altijd ;-)
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: Airco servicing

Unread post by Marcithesis »

Hallo Maurice, naar aanleiding van jouw antwoord ben ik even in de E-Learn gedoken.

Compressor wordt ingeschakeld d.m.v. Een elektromagneet. De Nippondenso wordt toegepast bij alle motoruitvoeringen behalve de V6 benzine. Die is voorzien van het merk Sanden. Het zijn beide variable compressoren, hebben 7 zuigers met een kantelende aandrijfplaat.
De meetdrukregelaar die naast de condensor zit, is ingebouwd in de hogedrukleiding voor het vochtfilter en werkt met 4 trappen. 1e trap (ongeveer 2,5 bar): minimum druk waarbij de compressor kan worden ingeschakeld. Bij een eventuele systeemlekkage is dan de compressor beveiligd.
Van de garage heb ik begrepen dat het airco vul apparaat tijdens servicing een waarschuwing geeft wanneer de druk te snel terug loopt. De lekkage kan worden opgespoord door contrastvloeistof samen met het koudemiddel te vullen. Wanneer zich een lekkage voordoet kan d.m.v. Een UV lamp de contrastvloeistof zichtbaar worden gemaakt aan de buitenzijde van het systeem. In mijn geval geen overmatige lekkage. Een verlies van 40% is aan de hoge kant maar het kan nog aldus de garage. Wordt het meer dan is er echt wat aan de hand.

Groeten, Marc
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
KEv
Posts: 34
Joined: 06 Mar 2011, 19:12

Re: Airco servicing

Unread post by KEv »

Beste Marc,

Ik heb mijn Thesis (uit 2005) nu zo'n 6 jaar en vorige maand bleek de airco plotseling praktisch niet meer te werken. Bij het opnieuw vullen zat er nog 220 gram in. Er vanuit gaande dat ie vol was toen ik de Thesis kocht, zou dat een jaarlijkse afname zijn geweest van 16,5%. Dus dat komt aardig in de buurt van jouw bewering van 20%.

Voor €111,- op laten vullen en ik kan er weer 6 jaar tegenaan!


Groeten,
Kees
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”