Schakelgedrag Thesis automaat

Discussie en vraagbaak over Thesis
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: Schakelgedrag Thesis automaat

Unread post by Marcithesis »

Peter, dat heb je mooi geformuleerd. Ik kan dan ook alleen namens mijn eigen ervaring spreken.
Ik kocht de Thesis die dagelijks had gereden en kreeg er een pak rekeningen bij van onderhoud en reparaties die bij de officiële dealer waren uitgevoerd. Kennelijk werd het de eigenaar te duur want hij besloot de distributie vervangen aan de nieuwe eigenaar over te laten. Maar daarmee was ik er niet. Het eerste jaar heb ik me niet hoeven vervelen. Ook nu wordt de Thesis dagelijks bereden en dat is ook het beste voor de auto. En ondanks dat zitten er wel een paar ( ik noem het maar even: non correlated Maintenance messages) in opgeslagen maar die zullen er niet voor zorgen dat ik plots op de vluchtstrook kom te staan. :)
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: Schakelgedrag Thesis automaat

Unread post by Marcithesis »

Inderdaad, de koeling is matig. Gerrit heeft hiervoor een mooie kit bedacht waarbij er een apparte oliekoeler gemonteerd wordt.
Zelf ververs ik jaarlijks de motor olie en pak ik meteen een deel verversing van de automaat mee door 3 liter af te tappen. Dat is dan € 33,00 en wat extra werk.
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
don pedro
Posts: 143
Joined: 25 Dec 2008, 14:09

Re: Schakelgedrag Thesis automaat

Unread post by don pedro »

@Rino, wat is jou Thesis variant (JTD/v6/2.4)??. Dat is uitzonderlijk netjes een Thesis met 5 ton zonder bak issues, chapeau
.
don pedro
Posts: 143
Joined: 25 Dec 2008, 14:09

Re: Schakelgedrag Thesis automaat

Unread post by don pedro »

Hallo MJ, precies daarom ook mijn ruime zoektocht. een jaar of 3 geleden heb ik ooit een Thesis JTD automaat gereden die naar mijn beleving goed schakelde, smooth en zonder bokken/klappen. Het is natuurlijk geen huidige generatie automaat, maar naar mijn beleving moet een automaat zijde zacht schakelen.
Al wat anders gevonden voor de Lybra?
Rino
Posts: 1025
Joined: 30 Dec 2008, 10:20

Re: Schakelgedrag Thesis automaat

Unread post by Rino »

JTD
de motor heeft wat mij betreft weinig invloed op de bak. De chauffeur meer :-)
Nou zonder bak issues kan je niet stellen : toen ik de plaat tussen de motor en de bak - het vliegwiel zeg maar - gescheurd had heb ik een nieuw kleppenblok laten monteren. De bak meldde te vaak een storing toen ik in Duitsland op de snelweg te lang op de linker rijstrook reed.
Dat is ondertussen 260.000 km geleden.
Rino
Posts: 1025
Joined: 30 Dec 2008, 10:20

Re: Schakelgedrag Thesis automaat

Unread post by Rino »

Dat idee om frequent zelf een deel v/d ATF te vervangen heb ik ook gedaan. Het werk houdt niet zoveel in. Toch heb ik hem onlangs weer laten spoelen en de ATF volledig laten vervangen. Lijkt me nog steeds de beste manier van onderhouden.
lanciathema.nl
Posts: 821
Joined: 04 Jan 2009, 17:10

Re: Schakelgedrag Thesis automaat

Unread post by lanciathema.nl »

De vraagprijs is echt totaal irrelevant. Zegt niets over de auto. Gewoon zoeken tot je een goede vindt. Haperende deuren zijn dan minder erg dan een bokkende automaat. De deuren heb je in een dagje klussen weer gangbaar.De distributie is niet per se duur. Het ligt eraan waar je het laat doen. Bij een JTD is het vele malen eenvoudiger dan bij een V6. Laat de V6 alleen doen bij iemand die de nokkenassen fixeert. Anders beland je van de regen in de drup.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”