wat kost het en waar het laten doen

Discussie en vraagbaak over Thesis
Cashforce
Posts: 27
Joined: 18 Jun 2016, 22:50

wat kost het en waar het laten doen

Unread post by Cashforce »

Nu mijn interieur helemaal klaar is nieuwe asbak, navigatie weer werkend. Is het tijd om de rest aan te pakkken vraag 1 ik denk dat mijn schokbrekers stug reageren en ook al rij ik langzaam over een verkeersdrempel heen geeft het een probleem. Nu heb ik gelezen dat de Skyhookschokbrekers de ECU en de sensoren van gereviseerd moeten worden? Waar doe je dat en hoeveel kost het?
Lancia Thesis 2.4jtd Emblea automaat grigio cellini

website johnovergeld.nl
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: wat kost het en waar het laten doen Skyhook revisie

Unread post by Marcithesis »

Op de vraag waar Skyhook te reviseren ben ik gaan speuren en kwam ik op het Italiaanse Thesis forum, waar het nodige valt te lezen over dit onderwerp.Ik stuitte op diverse berichten van Vladimir.
Wellicht is deze naam bij meerderen bekend .Ik besloot hem te mailen voor adviezen en kwam hij met antwoord.

De ECU condensators (maar dat is niet het enige in dit component) dienen vervangen te worden. Ook zijn de sensoren onderhevig aan slijtage maar kunnen niet worden gereviseerd omdat de onderdelen niet meer geproduceerd worden en ook niet meer op voorraad zijn. Daarom produceert hij deze sensoren zelf. Het heeft geen zin om de magneetkleppen in schokbrekers door te meten omdat er nooit problemen mee zijn.

Niets van dit systeem kan worden gelezen met standaard diagnose apparatuur. De frequentie is zo hoog dat de OBD adapter de data niet snel genoeg kan verwerken. Een oscilocope is dan de beste oplossing. Hiermee kan het systeem wat beter gediagnosticeerd worden. Op zijn FB worden foto's getoond waar de sensoren zich bevinden.

Bron: Vladimir. https://www.facebook.com/lanciathesiseu/


Opbouw van het systeem in E-Learn.

Drie verticale versnellingssensoren bij de bovenste schokdemperbevestigingen voor en de bovenste schokdemperbevestiging rechtsachter, die de verticale versnelling van de carrosserie meten.
Twee verticale versnellingssensoren aan de onderzijde van de voorste schokdempers, die de verticale versnelling van de wielunits meten.
Een dwarsversnellingsmeter aan de voorzijde van de auto, die de versnellingen in bochten meet.
Vier met magneetkleppen geregelde, verstelbare schokdempers.
Een elektronische regeleenheid.


Groeten, Marc
Attachments
image1.gif
image1.gif (7.59 KiB) Viewed 872 times
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: wat kost het en waar het laten doen

Unread post by Marcithesis »

Voor wie geintresseerd is om via Vladimir een skyhook revisie te laten uitvoeren, FB Lancia thesis eu zie berichten.
Bij afname van 5 sensors of meer, ecu revisie gratis. Eigen ecu opsturen en krijgt men dezelfde gereviseerd retour.
Uit tests is gebleken dat totaal van 6 sensors vervangen het beste resultaat geeft. Aldus Vladimir.

Groeten, Marc
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
Maurice Morrisz
Posts: 36
Joined: 03 Jul 2016, 22:17

Re: wat kost het en waar het laten doen

Unread post by Maurice Morrisz »

Ik heb overigens ook ergens (weet niet meer waar precies) gelezen dat men in oostblok de dempers vervangt door conventionele dempers. Niet vooruitstrevend maar als delen niet meer te verkrijgen zijn een optie. Weet iemand hier meer over?
sweetspeed
Posts: 246
Joined: 07 Feb 2009, 13:47

Re: wat kost het en waar het laten doen

Unread post by sweetspeed »

Begrijp ik goed dat als er een Skyhookprobleem is, je de boel moet uitbouwen incl je ECU en moet opsturen ??
Mijn god...
karel
Posts: 201
Joined: 05 Feb 2010, 12:01

Re: wat kost het en waar het laten doen

Unread post by karel »

voor wat het waard is, ik geloof wel in kleine eenvoudige reparaties eerst:

het vervangen van beide condensatoren in de ECU (15 minuten werk en heel goed te doen, gedetailleerde instructies op het Duitse zuster-forum, totale kosten ongeveer 1 euro 50 cent) had bij mij direct dramatisch en totaal afdoende resultaat. Dat wil zeggen, mijn Thesis neemt verkeershobbels nog altijd het liefst rustig, ook na de condensator transplantatie. Maar buiten dat, niets op aan te merken.

Ik las ergens dat de skyhook regeling pas in werking treedt boven ongeveer 20 km/u, beneden die snelheid is de vering hard - en dat hoort zo (en is dus na revisie nog altijd het geval). Zodoende is de Thesis nooit goed in verkeershobbels, ook niet als je ze heel traag neemt.

De schokbrekers zelf zijn nagenoeg onverslijtbaar. Wat is het aan die sensoren dat ze slijtage-gevoelig maakt? Heb je een Skyhook foutmelding op het dashboard?
sweetspeed
Posts: 246
Joined: 07 Feb 2009, 13:47

Re: wat kost het en waar het laten doen

Unread post by sweetspeed »

Nee nog niks aan de hand gelukkig maar ik probeer me in te lezen zodat ik tzt weet wat me te doen staat :-)
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”