Klappende aandrijfassen Thesis 2.0

Discussie en vraagbaak over Thesis
Maurice Morrisz
Posts: 36
Joined: 03 Jul 2016, 22:17

Klappende aandrijfassen Thesis 2.0

Unread post by Maurice Morrisz »

Mijn as (sen) klapperen. Vrijwel zeker de homokineten en eventueel aangevuld met de stabilisatorstang. Binnenkort even op de brug (deze is bezet ivm ander project ;-) ).

Nu las ik op een buitenlands forum dat een Thesis aandrijfas kostbaar is maar dat je ook een 166 tripoid kan aanschaffen en deze dan eenvoudig kan monteren op nde Thesis as. Heeft iemand hier ervaring mee? Weet iemand welke 166 as ik moet hebben?

Uiteraard kan ik het zelf uitvinden maar voor je het weet staat de auto een week op de brug eer ik de juiste tripoid heb gevonden ;-)

Groeten, Maurice
mickzo
Posts: 36
Joined: 04 Oct 2013, 00:28

Re: Klappende aandrijfassen Thesis 2.0

Unread post by mickzo »

Wat bedoel je met klapperende aandrijfassen? Bedoel je een klapperend geluid als je over oneffenheden in de weg rijd of bedoel je trillingen bij een bepaalde snelheid.
Mijn ervaring is dat nieuwe tripoiden wel helpen tegen trillingen. Maar niet tegen een klapperend geluid bij het rijden over oneffenheden. Als de tripoiden (kruistukjes) voor een 2.0 hetzelfde zijn als voor een 3.0 v6 met automaat dan staan de nummers en de prijs in de bijlage.

Zelf heb ik het binnen deel van de aandrijfassen en tripoiden laten vernieuwen. De auto trekt heerlijk soepel zonder trillingen door bij alle snelheden. Het klapperen van mijn wielophanging die is ontstaan na het plaatsen van 2 nieuwe voorveren heb ik nog niet opgelost. Kom er niet achter waar het geluid vandaan komt.
Attachments
img_1248.jpg
img_1248.jpg (198.24 KiB) Viewed 374 times
karel
Posts: 201
Joined: 05 Feb 2010, 12:01

Re: Klappende aandrijfassen Thesis 2.0

Unread post by karel »

er kan daar heel wat klapperen; ik neem aan dat je de meest gebruikelijke oorzaken als de onderste geleide-armen en de reactiestangetjes aan weerskanten van de stabilisatorstang op speling hebt gecontroleerd?

klappert het niet bij exact dwarse oneffenheden zoals een verkeersdrempel? dan zou ik de stabilisatorstang-ophanging verdenken.
mickzo
Posts: 36
Joined: 04 Oct 2013, 00:28

Re: Klappende aandrijfassen Thesis 2.0

Unread post by mickzo »

Wat bedoel je met onderste geleidearm. Bedoel je nr 5 in de bijlage of nr 6 in de bijlage. De garage waar ik mijn versnellingsbak heb laten doen kon geen speling vinden in de wielophanging.
Ik heb in 2014 de verbindingsstukjes van de stabilisatorstang vervangen. En vorige maand heb ik een nieuwe stabilisatorstang laten plaatsen. Maar het klapperen is hetzelfde. Het is aan beide kanten en vooral over kleine oneffenheden zoals reparaties in de het wegdek, en drempels. Dus het blijft een mysterie waar het vandaan komt. Wat ik niet heb vervangen bij het wisselen van de veren zijn de rubberen ringen boven op de veer.
Attachments
draagarmvoor1.jpg
draagarmvoor1.jpg (193.84 KiB) Viewed 374 times
karel
Posts: 201
Joined: 05 Feb 2010, 12:01

Re: Klappende aandrijfassen Thesis 2.0

Unread post by karel »

Met onderste armen bedoelde ik 5 en 6 in de tekening, niet 2 en 4. Maar als de garage goed gekeken heeft is dat het dus niet.
Was die stabilisatorstang zo'n heftige ingreep als ik hier weleens gelezen heb?
mickzo
Posts: 36
Joined: 04 Oct 2013, 00:28

Re: Klappende aandrijfassen Thesis 2.0

Unread post by mickzo »

Ze hebben inderdaad naar 5 en 6 gekeken. Deze zitten vast aan het subframe en die moest eraf voor revisie van de bak. Vandaar dat ik de gelegenheid aangegrepen heb om direct de stabilisatorstang te wisselen. Als het subframe is verwijderd is het wisselen van de stabilisatorstang eenvoudig. deze zit met 4 bouten (2 per beugel) vastgeschroefd op het subframe. Helaas is het niet eenvoudig om alleen de rubbers van de stabilisatorstang te wisselen omdat deze zijn geklonken in de beugels.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”