remklauw vervangen achter

Discussie en vraagbaak over Thesis
Spy
Posts: 655
Joined: 20 Apr 2009, 01:18

remklauw vervangen achter

Unread post by Spy »

Bij mijn Thesis JTD die ik onlangs gekocht heb gaat rechtsachter de handrem niet vast. Hij zoemt nog ff na maar dat was het dan.
Omdat het een elektrische is vroeg ik mij af of wat ik extra moet doen als ik hem wil vervangen of als ik bijvoorbeeld de cilinder wil terugdraaien voor het vervangen van de blokken.


Ik hoor het graag.
Groetjes Ralph
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: remklauw vervangen achter

Unread post by Marcithesis »

Beste Ralph,

hier volgt een stukje uileg over de EPB remtang. Het is vertaald uit het Italiaans dus zo hier en daar een afwijkende zin opbouw.

De motor drijft een tandriem, die op zijn beurt activeert het aandrijfwiel van een tandwieloverbrenging in schuine discs.
De versnelling trein is direct bevestigd op de bal spindel rem.
De aandrijving van de tandriem en het tandwielstel schuine schijven hebben een overbrengingsverhouding van ongeveer 1: 150, de
waardoor een rotatie van de draadstang (overeenkomend met 1 mm aandrijving) de motor moet roteren
150 keer.
De doos van de actuator uit kunststof versterkt met glasvezel dikte van 3 mm.
De belangrijkste functies zijn:
- Zorgen voor de waterdichtheid van het systeem
- Bescherm het tegen stenen en de warmte tussen de hete remmen en elektrische componenten in de aandrijving
Op het rondsel motor is een Hall-sensor die met zijn beweging, laat de motor te regelen, alsmede
Stel de lucht spel. Na het bereiken van een bedieningskracht op nul wordt ingesteld op een
Spel lucht van 0,5 mm, die gelijk is aan 75 ronden.

Om na te gaan wat het probleem is bij jouw EPB zit er denk ik niks anders op dan het zaakje open de schroeven. Wanneer je de remblokken wilt vervangen heb je een speciale tool nodig die in de uitsparingen van de remzuiger passen. Dan is het mogelijk de remzuiger clockwise over de inwendige spindel naar binnen te draaien. Om de remtang te vervangen dien je de plastic wielkuip en de rechter kofferbak bekleding te verwijderen om bij de EPB stekker kunnen komen.

Groeten, Marc
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
Spy
Posts: 655
Joined: 20 Apr 2009, 01:18

Re: remklauw vervangen achter

Unread post by Spy »

Dank voor je bericht. De tang heb ik. Gebruik ik ook voor de kappa's.
Maar als ik die gebruik moet dan niet iets vooraf met de elektrische handrem?
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: remklauw vervangen achter

Unread post by Marcithesis »

Om de EPB te lossen dien je via de connect de automatische werking uit te schakelen. Dit is terug te vinden in het instructie boekje op pagina 176/177.
Ik kan je aanraden om tijdens het terugdraaien van de remzuiger, de remslang dicht te knijpen en de ontluchtings nippel open te draaien.
Eenmaal de zaak weer opgebouwd, zonder op de rem te trappen, de EPB meerdere malen bedienen zodat deze zelf kan calibreren.
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
lanciathema.nl
Posts: 821
Joined: 04 Jan 2009, 17:10

Re: remklauw vervangen achter

Unread post by lanciathema.nl »

Wat je extra moet doen is het demonteren van de motor. Die zit met twee inbusboutjes vast en reken er maar op dat er eentje afbreekt. Waarschijnlijk is of je torx aansluiting van je klauw, waar het motortje in aan grijpt dolgedraaid of het aandrijfriempje geknapt
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Spy
Posts: 655
Joined: 20 Apr 2009, 01:18

Re: remklauw vervangen achter

Unread post by Spy »

>Duidelijk! Hartelijk dank
Spy
Posts: 655
Joined: 20 Apr 2009, 01:18

Re: remklauw vervangen achter

Unread post by Spy »

Ok bedankt! Ik had al een andere gekocht.Ikga het dit weekend eens bekijken. Zal ook de tripode (aandrijfas) nog verwisselen moeten
Spy
Posts: 655
Joined: 20 Apr 2009, 01:18

Re: remklauw vervangen achter

Unread post by Spy »

Ik heb (eindelijk) de remklauw verwisseld. Behalve dat de remleiding erg vast zat was het relatief eenvoudig. Dankzij jullie tips..
De handrem werkt maar ik moet hem na het starten handmatig bedienen.
Gaat de handrem niet automatisch eraf tijdens het wegrijden? Moet ik calibreren?
Groetjes Ralph
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: remklauw vervangen achter

Unread post by Marcithesis »

Beste Ralph,

Fijn dat het gelukt is.
EPB lossen tijdens wegrijden. Heb je een handbak of een automaat?
Bij een handbak lost deze zodra de koppeling wordt losgelaten en met een automaat zodra het gaspedaal ingetrapt wordt.
Dat de EPB dan niet lost kan er me te maken hebben dat de nieuwe nog niet goed gekalibreerd is. Gebruik daarvoor de knop op het midden console voor de eerste 10 tot 15 keer.
Laat maar weten hoe het afloopt.

Groeten, Marc
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
Spy
Posts: 655
Joined: 20 Apr 2009, 01:18

Re: remklauw vervangen achter

Unread post by Spy »

Bedankt voor je snelle reactie Marc. Ik ga het proberen.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”