multieriem en (span) rol

Discussie en vraagbaak over Thesis
johnbosch
Posts: 19
Joined: 14 Jun 2014, 17:16

multieriem en (span) rol

Unread post by johnbosch »

Heeft er iemand weleens de multieriem en spanrollen vervangen van een 2.4JTD
Is hier goed bij te komen, TIPS?

Ik verdenk 1 van mijn rollen of spanrol ervan dat ie versleten is.
Ik heb geen idee of dit al eens vervangen is.
Het lijkt erop dat er wat piept vooral als je hem net start. Als je even een paar honderd meter rijdt met wat gas erop dan is het weg.
Ik denk ook dat hier af en toe wat tikt (spanrol??) en verdwijnt ook weer.
Of zou dit ook de aircopomp kunnen zijn, heb het idee dat de airco de laatste dagen niet meer werkt, beslagen ramen.

ik hoor graag jullie ervaring.

John
inc10521
Posts: 480
Joined: 09 Mar 2010, 12:33

Re: multieriem en (span) rol

Unread post by inc10521 »

Bij regulier onderhoud (100.000km) vervang ik zowel de Multi-riem, spanner en rollen (duurste onderdelen volgens mij) als de getande riem met waterpomp, geleide rollen en spanrol.( als je al een metalen waterpomp en er zit geen speling op de as dan zou je kunnen overwegen hem te laten zitten, maar voor die relatieve paar euro voor de waterpomp wil ik het risico niet lopen)\

Piepen doet normaal gesproken alleen je Multi-riem. En de airco schakelt automatisch uit beneden een bepaalde temperatuur (4 graden volgens mij)
Als het warmer is en hij werkt ook niet dan is de druk in je systeem waarschijnlijk te laag of je pomp stuk, dat laatste komt dan vaak vanwege lang doorrijden zonder de juiste hoeveelheid koelmiddel (deze smeert intern de airco compressor)

Hoop dat je hier wat aan hebt.
[img]http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... _Small.jpg[/img]
*
*
M e t - e e n - T h e s i s - w o r d t - r i j d e n - r e i z e n :)
_______________________________________________________________________________________________
Thesis 2.4 JTD 20V Elegante '07 172.000 | 690A grigio rossini | 401 Natur Poltrona
Ex.Thesis 2.4 JTD 20V Emblema '03 403.000 | 678 grigio cellini | 410 Tabacco Poltrona
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 429.000km | Donkerblauw Metalic | Blauw Velours
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 187.000 | Antraciet Metalic | Blauw Alcantara
Ex. Kappa 2.4 20V LS '96 473.300 | Groen Metalic | Geel Poltrona
Ex. Kappa 2.4 JTD LS '00 412.300km | Zwart Metalic | 615 Beige Alcantara
Rino
Posts: 1025
Joined: 30 Dec 2008, 10:20

Re: multieriem en (span) rol

Unread post by Rino »

klopt wat Marcel schrijft. Ik noteer erbij dat de airco minimum tweejaarlijks moet worden onderhouden. Daarbij wordt o.a. het gas, belangrijk voor een goede werking, bijgevuld. Iedere airco-circuit in auto's verliest gas.
Vergeet niet ook in de winter af en toe de compressor te laten werken (smering). Dit doe je eenvoudig door de temperatuur op "LO", de laagste stand, te zetten.
roy
Posts: 20
Joined: 27 Mar 2011, 22:11

Re: multieriem en (span) rol

Unread post by roy »

Voor wat betreft de beslagen ramen denk ook even aan je interieur luchtfilter.
Dit vervangen is een wereld van verschil
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”