motormanagement lampje

Discussie en vraagbaak over Thesis
roy
Posts: 20
Joined: 27 Mar 2011, 22:11

motormanagement lampje

Unread post by roy »

Bij mijn Thesis 24 JTD - 20 v gaat soms bij gasgeven het motormanagement lampje branden en gaat de motor in z'n noodloop.
Na opnieuw gestart te hebben gaat het uit. Het uitlezen gaf aan dat de turbo dan teveel turbodruk geeft. rarara. Het begin van het einde van de turbo?
Deze zit er pas 145.000 km in
Olof
Posts: 53
Joined: 18 Jul 2010, 12:18

Re: motormanagement lampje

Unread post by Olof »

Mogelijk een slecht werkende wastgate of sterk vervuilde turbo. Dit lijkt me nog wel redelijk eenvoudig te verhelpen.

http://www.tuning-gids.nl/wastegate.htm
karel
Posts: 201
Joined: 05 Feb 2010, 12:01

Re: motormanagement lampje

Unread post by karel »

Voor wat het waard is: mijn 2.4 20V diesel had al deze symptomen, en analyse wees uit dat de turbodruk te hoog werd, en dat de EGR klep niet helemaal sloot. De diva braakte zwarte rookwolken, vooral bij gebruik van de kickdown. Ze had toen 350k km gereden met de originele turbo, egr, brandstofpomp en inspuiters.

Ik heb ooit op dit forum een wijze raad gelezen: gooi wat goede tweetaktolie door de dieselolie. Dosering is een kwestie van proefondervindelijk ontdekken. Bij mij 0,09 liter op een volle tank van 70 liter. Ongeveer een promille dus. De eerste keer wat meer.

De effecten zijn wonderbaarlijk! De rook verdwijnt voor de eerstvolgende tankbeurt, en de EGR klep gedraagt zich weer keurig. De turbo ook.

Ik kan het niet helemaal verklaren, maar:
ouderwetse dieselolie was een mengsel van vele fracties waarvan het gemiddelde aan de specificaties voldeed. Er zaten dus ook lichtere en zwaardere fracties in. Moderne dieselolie is grotendeels synthetisch en bevat nagenoeg alleen de beoogde fracties en heeft dus geen lichtere en ook geen zwaardere bestanddelen. Ze verbrandt mooi gelijktijdig en heeft weinig smerend vermogen.
Tweetaktolie is ontworpen om in een zeer warme omgeving smerend en reinigend op te treden en àls het verbrandt, dat te doen zonder as- of roetvorming.

Het proberen waard lijkt me.
Rino
Posts: 1025
Joined: 30 Dec 2008, 10:20

Re: motormanagement lampje

Unread post by Rino »

De Thesis heeft een sterke goeie dieselmotor maar kan de bestuurder ervan te vaak het schaamrood bezorgen door een rookpluim die hij achterlaat.

Ik was een tijdje geleden op uitnodiging van LCN bij Bardahl in Dordrecht. Bardahl heeft een reinigingskit die de EGR klep en het complete inlaatsysteem reinigt.
Zij melden : de uitlaatgasrecirculatie (EGR) en de carterventilatie zorgen voor vervuiling van het inlaatsysteem en de verbrandingskamer. Motoren die alleen lucht aanzuigen (direct ingespoten benzine- en dieselmotoren) kunnen het inlaatsysteem niet zelf reinigen. Om EGR problemen te voorkómen is het schoonblijven van het gehele lucht inlaatsysteem noodzakelijk.
Bardahl EGR reinigingskit

Heel frequent gooi ik hun "Common Rail Diesel Injector Cleaner"-additief in mijn tank : Bardahl Common Rail Diesel Injector Cleaner
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”