Rechterkoplamp spontaan los

Discussie en vraagbaak over Thesis
GerritH
Posts: 54
Joined: 31 Jan 2009, 21:48

Rechterkoplamp spontaan los

Unread post by GerritH »

Vanmiddag reed ik op de snelweg en ineens kwam de rechterkoplamp van de spontaan los! Ik reed gewoon zo'n 120 km/h, geen kuil of windvlaag, ineens hing de koplamp er naast. Gelukkig bleef hij aan de kabel hangen en kon ik snel een parkeerplaats op sturen. In de opening waar de lamp gezeten had, lag een losse metalen strip. Ik kon niet zien waar die gezeten had, dus strip eruit gehaald en lamphuis teruggeschoven en voorzichtig verder gereden. Later nog met een stuk tape de lamp vastgeplakt.
Het gebeurde spontaan, de lamp is er niet onlangs uit geweest om een lampje te vervangen of zo.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?
Wat kan ik doen om te voorkomen dat dit weer gebeurd?

Gerrit
lanciathema.nl
Posts: 821
Joined: 04 Jan 2009, 17:10

Re: Rechterkoplamp spontaan los

Unread post by lanciathema.nl »

De koplampen zitten erg speciaal (lees op Lancia manier) vast. Hij is er niet spontaan uitgevallen, maar zal gewoon onder trillen steeds verder eruit gekomen zijn en een beetje harder remmen zorgt er dan voor dat hij er naast ligt. Het stangetje moet in de plastic houder zitten en dient met een dopje 5 via het binnenscherm vastgezet te worden. Dit is vrijwel niet uit te leggen in tekst, vandaar dat ik een plaatje bijsluit.

Image
Image

Met dank aan Gregely
Attachments
thesis_2.jpg
thesis_2.jpg (189.96 KiB) Viewed 271 times
thesis_1.jpg
thesis_1.jpg (178.65 KiB) Viewed 271 times
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
GerritH
Posts: 54
Joined: 31 Jan 2009, 21:48

Re: Rechterkoplamp spontaan los

Unread post by GerritH »

OK, dank voor de info. Hij zit er weer in, nu vast deze keer. Blijft een raadsel hoe hij is losgekomen. Ik snap nu ook hoe het systeem werkt.

Gerrit
lanciathema.nl
Posts: 821
Joined: 04 Jan 2009, 17:10

Re: Rechterkoplamp spontaan los

Unread post by lanciathema.nl »

Bij mij was ook de rechterkoplamp losgekomen, vandaar dat ik je kon helpen. Ik heb dan nog een tip, duw het stangetje zo ver mogelijk naar buiten en zet dan alvast dopje 5 erop. Soms wil het stangetje te diep naar binnen schieten waardoor je geen grip hebt met de dopsleutel.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
gergely
Posts: 828
Joined: 23 Dec 2008, 19:15

Re: Rechterkoplamp spontaan los

Unread post by gergely »

Opvallend, bij mijn thesis was het destijds ook de rechter... tot 2 maal toe...
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
Olof
Posts: 53
Joined: 18 Jul 2010, 12:18

Re: Rechterkoplamp spontaan los

Unread post by Olof »

Bij mij was het ook de rechter, net op tijd kunnen ontdekken. Het system voor de koplampen is op papier prima, je kunt de lampen eenvoudig loshalen en er overall dus goed bij. Maar in praktijk nogal kwetsbaar. Mijn linkerlamp zit provisorisch met een veer vast omdat rond de beugel een stukje plastic is gebroken. De rechter zit nu zo vast dat de schroef door draait en ik de koplamp er eigenlijk niet meer uit kan krijgen.

Olof
lanciathema.nl
Posts: 821
Joined: 04 Jan 2009, 17:10

Re: Rechterkoplamp spontaan los

Unread post by lanciathema.nl »

@Olof, waarschijnlijk lukt het nog wel als je met een tangetje het stangetje eerst naar buiten trekt. Bij mij kreeg dopje 5 toen weer volledige grip.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
karel
Posts: 201
Joined: 05 Feb 2010, 12:01

Re: Rechterkoplamp spontaan los

Unread post by karel »

Een kleine toevoeging:

het stalen stripje dat Gerrit in de koplampruimte losliggend aantrof is waarschijnlijk het vergrendelingsklemmetje. Als dat losraakt, of niet gebruikt wordt, is de beroemde zeskant de enige overblijvende vergrendeling.

Het ontgrendelen van dat stripje bij demontage staat niet erg duidelijk in de verschillende handleidingen. Ik heb op het duitse forum één keer een goede beschrijving gezien. Het werkt als volgt:
als de 'zeskant' ontgrendeling met succes bediend is (linkerzijde linksom; rechterzijde rechtsom). Niet forceren, een halve slag maximaal. dan kan de koplamp met enig beleid en vasthoudendheid ongeveer twee centimeter naar buiten geschoven worden. Op dat moment is door een in de bovenzijde van de koplampslede aangebracht gaatje de bewuste vergrendelingsstrip bereikbaar. Druk de strip voorzichtig met een lange schroevendraaier of iets dergelijks, in. En de koplamp is vrij.

Als de laatste stap geforceerd wordt heeft de vergrendelingsstrip de neiging uit de slede te springen. Dat wordt vaak niet opgemerkt, en zo komt hij los in de slede te liggen en valt de lamp vroeg of laat uit de auto als de 'zeskant' vergrendeling niet optimaal functioneert.

Dezelfde koplampvergrendeling wordt gebruikt in de Porsche 911 en in de moderne VW Kever. Voor foto's verwijs ik naar het duitse forum - ik krijg niets zinnigs uit de zoekfunctie maar ik weet zeker dat ik het daar gezien heb.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”