,Olielekkage 2.4-20V JTD

Discussie en vraagbaak over Thesis
pakelaan
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2009, 17:33

,Olielekkage 2.4-20V JTD

Unread post by pakelaan »

Beste mede-Thesis rijders,
Mijn Thesis JTD van januari 2009 met 102.000 km vertoont sinds enige maanden een steeds erger wordende motorolielekkage. Dit is langzaam begonnen na de 100.000-beurt welke uitgevoerd is rond de 97.000. Nu ligt er elke keer een plasje onder en moet er om de week bijgevuld worden, er wordt zo'n 300 km per week mee gereden. Wat zou dit kunnen zijn, heeft iemand ervaring of een idee?
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: ,Olielekkage 2.4-20V JTD

Unread post by de Wit »

Plug in carter die niet goed sluit? Klinkt voor de hand liggend maar zo kort na een beurt zo'n probleem kan haast niets anders zijn dan montage fout bij carter na aftappen of olie filter dat niet goed is aangedraaid.
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Jan Hoornstra
Posts: 417
Joined: 22 Dec 2008, 16:21

Re: ,Olielekkage 2.4-20V JTD

Unread post by Jan Hoornstra »

Er is ook iets bij de aansluiting op het carter bij het oliefilter.

Natuurlijk een hele wilde gok..... Maar kijk eens naar t rubber tussen de oliekoeleradapter en t motorblok. Bij het wisselen van t oliefilter wil de bout wel eens loskomen. Dan gaat dit rubber lekken....

Van het SCARB forum
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
Rino
Posts: 1025
Joined: 30 Dec 2008, 10:20

Re: ,Olielekkage 2.4-20V JTD

Unread post by Rino »

Kan je zien waar de olie ontsnapt ?
gergely
Posts: 828
Joined: 23 Dec 2008, 19:15

Re: ,Olielekkage 2.4-20V JTD

Unread post by gergely »

Ik had vorig jaar lekkage aan de oliekoeling, Begon met hele kleine druppeltjes en eindigde in een grote rekening!
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
karel
Posts: 201
Joined: 05 Feb 2010, 12:01

Re: ,Olielekkage 2.4-20V JTD

Unread post by karel »

Mijn JTD2.4 had poreuze slangen tussen motor en oliekoeler. Gelukkig op tijd vervangen, en ik had mazzel want bij het vervangen schijnt de oliekoeler vaak te sneuvelen en dan wordt het meteen vrij kostbaar, dat is bij mij gelukkig niet gebeurd.

Over het geheel genomen zou ik zeggen olielekkage of olieverbruik is bij een JTD 2.4 niet normaal en moet in de kiem gesmoord worden. Ik zou er niet mee doorrijden.

Na vervanging van de genoemde slangen bij 325000KM verbruikt de mijne geen druppel olie (staat na 20000 KM bij de volgende beurt nog altijd op max). Ik vind het ongelofelijk en klop het meteen af. Je kunt bij onze thesis op veel zaken kritiek hebben, maar ik blijf onder de indruk van de betrouwbaarheid van de motor. Mijn ene broer rijdt Mercedes, en de andere Audi; geloof me, ze hebben meer problemen dan wij.
HBP
Posts: 361
Joined: 21 Nov 2012, 16:04

Re: ,Olielekkage 2.4-20V JTD

Unread post by HBP »

wat die audi betreft kan ik over mee praten. Heb een A8 4.2TDI uit 2005 gehad. Wat een, sorry voor het taalgebruik, grafbak. die auto heeft een auto gekost aan reparaties, gelukkig ook heel veel onder garantie zoals de versnellingsbak, de nokkenassen, de krukas, de turbo's, de injectoren...

Wat was ik blij dat ik weer in een Kappa stapte. Voelde mij direct weer dolgelukkig.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Mijn lancia´s

Nu: Lancia Thesis 2.4JTD 20V - Zesbak met chiptuning.
Had: Lancia Dedra 2.0Turbo Integrale
Had: Lancia Delta 1.9TD
Had: Lancia Kappa 2.4 JTD, zesbak, chiptuning
Had: Lancia Kappa 2.4 JTD
Had: Lancia Kappa 2.4 JTD Station
Had: Lancia Dedra 1.8 IE
Had: Lancia Thesis 2.4 JTD 10v zesbak.

Een echte lancia addict dus.....
pakelaan
Posts: 37
Joined: 14 Sep 2009, 17:33

Re: ,Olielekkage 2.4-20V JTD

Unread post by pakelaan »

Het advies van de dealer is de oliepomp, warmtewisselaar, oliekoeler en 4 leidingen te vervangen. Op de daarmee gepaard gaande kosten zit je niet echt te wachten...
gergely
Posts: 828
Joined: 23 Dec 2008, 19:15

Re: ,Olielekkage 2.4-20V JTD

Unread post by gergely »

Dat was bij mij dus het geval....
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
karel
Posts: 201
Joined: 05 Feb 2010, 12:01

Re: ,Olielekkage 2.4-20V JTD

Unread post by karel »

tja, ik vind dit toch een beetje onbevredigend: wat lekt er eigenlijk precies? zolang je dat niet weet blijven we maar wat gokken. Dus bodemplaat eruit, goed schoonspuiten, tijdelijk monteren, eindje rijden, bodemplaat eruit, binnenzijde goed inspecteren en er even onder gaan liggen. Zit niks anders op.

Mijn ervaring is dat de slangen van de motor naar de oliekoeler een beperkte levensduur hebben. Ze worden poreus, beginnen te lekken en moeten echt vervangen worden voor ze scheuren. De mijne waren 7 jaar oud, 320000Km, toen dat gebeurde. Als dat de oorzaak is, dan zeggen dealers vaak dat de oliekoeler ook vervangen moet worden, alleen omdat het niet gemakkelijk is om de slangkoppelingen eruit te draaien zonder de koeler te beschadigen - maar het kan wel!
Zoek een monteur met een klein beetje geduld, en je hebt een goede kans dat alleen de slangen vervangen hoeven te worden.
Halan doet dat prima, ze bestellen een koeler maar monteren (en rekenen) hem alleen als het nodig is.

En dan kun je natuurlijk pech hebben dat de zaak toch afbreekt, dan vervang je de koeler alsnog...

Vergelijkbaar geintje heb je vaak met een turbo, ook daar lekken de olieslangen eerder dan de turbo zelf versleten is. Preuninger in den haag zei een paar jaar geleden dat ik een nieuwe turbo en slangen nodig had. We zijn nu 150000 km verder en de oude turbo draait nog prima (wel de slangen vervangen bij Halan).
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”