Kappa uitlezen? - start niet - advies gevraagd

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
PeterD
Posts: 98
Joined: 14 Jul 2009, 08:45

Kappa uitlezen? - start niet - advies gevraagd

Unread post by PeterD »

Goedemorgen,

In het kort het verhaal van mijn coupé. Actuele probleem vanaf het pijltje..... (smilies en tekstopmaak werken niet!!)
Heb de afgelopen jaren nogal wat gedoe gehad met de Kc2.4 en daardoor bijna geen kilometers gereden < 3000 in 5 jaar.
Stilstand is daarbij ook niet goed, maar de auto liep niet goed en geen garage die me een oplossing kon bieden.

Totdat ik de stoute schoenen aantrok en m'n benzinepomp compleet heb vervangen.. rubber was vergaan (E5 icm stilstand..!!! ethanol-killer toevoegen..) De motor liep weer fantastisch rond (2018). Toen wegens hangende kont de achterveren vervangen voor stuggere exemplaren met 2ehands "nog goede" schokbrekers. Weggegooid geld, schokbrekers piesten olie na 150 kilometer. En daar kwam bij dat de accu kapot was. Die ook vervangen maar telkens was ie weer leeg en geen lekstroom te meten.. dynamo bleek uiteindelijk overleden. Vervangen voor revisie exemplaar. Was allemaal in 2019. Het jaar dat het me tof leek om een Kappa meeting te organiseren...
Vorige maand de schokbrekers en veren weer compleet laten vervangen, klein stukje gereden en eindelijk zou ik nu weer eens heerlijk kunnen toeren in de coupé..

----->>>>>>
Ja. Maar nu start ie niet meer.. Accu goed, startmotor gaat flink rond. Soms slaat ie even aan en naar 3000 toeren. Binnen paar seconden zakken die toeren naar nul en klaar. Enorme benzinelucht. Bougies eruit, gedroogd, zelfde probleem. Ik ga uit van iets elektronisch een sensor ofzo (tips??) en wil de auto uitlezen. Ik heb de juiste kabels en software. Heb met die set ooit wel m'n Alfa 156 kunnen uitlezen en foutcode kunnen resetten maar is bij de Kappa (met het Fiat driepolige verlengstuk!) nooit gelukt. De Kappa heeft ook meerdere stekkers liggen in het interieur.

Wie kan me aanwijzingen geven voor het uitlezen? Waar ligt in het interieur de juiste stekker? Als ik dan het driepolige stekkertje aansluit, dan houd ik nog een massa en stroomaansluiting over. Gewoon aan de accu koppelen?? Als ik aanwijzingen kan krijgen, dan zal ik er een mooie how-to van fabriceren en kunnen anderen daar ook weer van profiteren. Alle info/hulp welkom! (anders moet de Kc op de autotransporter en dat wilde ik eigenlijk voorkomen wegens gedoe...)

Dank! Peter.
fenpie
Posts: 270
Joined: 25 Dec 2008, 11:12

Re: Kappa uitlezen? - start niet - advies gevraagd

Unread post by fenpie »

Volgens mij de stekker onder het dashboard/stuur.

Ik ga even voor je navragen of de voormalige monteur van Martin Beuk nog de apparatuur heeft om de Kappa uit te lezen. Je hoort nog.
Hij is ook een expert op het gebied van Kappa's
Huib
Site Admin
Posts: 1778
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Kappa uitlezen? - start niet - advies gevraagd

Unread post by Huib »

Als je in de buurt van Breda bent, kun je ook bij ons langs komen.

www.casalancia.nl

Wij gebruiken de originele Fiat uitlees computer.
PeterD
Posts: 98
Joined: 14 Jul 2009, 08:45

Re: Kappa uitlezen? - start niet - advies gevraagd

Unread post by PeterD »

Heren,

Dank voor de reactie! Ik heb mijn driepolige adapterkabel (Aliexpress 2 euro) doorgemeten en die lijkt niet goed te zijn. Hopelijk arriveert vandaag de nieuwe... Mijn VAG/KKL kabel werkt namelijk wel, daarmee wist ik altijd de 156 uit te lezen en te resetten.

@fenpie: Ik had dus inderdaad de juiste connector te pakken onder de kap bij (onder) het stuur. Wordt vervolgd.. Dank!

@Huib: dat is mijn plan B: naar Bavel.. maar dan heb ik het gedoe met een autotransporter.. wilde ik nog even proberen te voorkomen :-)
PeterD
Posts: 98
Joined: 14 Jul 2009, 08:45

Re: Kappa uitlezen? - start niet - advies gevraagd

Unread post by PeterD »

Het uitlezen is gelukt, echter.. geen vastgelegde storingen!
Met de laptop aangesloten starten, geeft een melding dat de code niet herkend wordt van de sleutel. Dat gaat ook op bij sleutel nummer 2, dus daar ligt het niet aan. Het zit 'm ergens in de startblokkering (of alarm), maar het codesleuteltje in het dashboard brandt niet... Pffff... wordt vervolgd.

Jammer dat veel kennis van het forum is verdwenen, maar iemand een idee? Zou een simpele reset iets uithalen (accupolen loshalen en verbinden)??

Probleem is dat de auto niet thuis staat, maar in stalling een half uur verder. Dus even snel iets proberen is er niet bij. Dan rijd ik op en neer voor het uitlezen, moet ik de 2e/reservesleutel halen, ben ik 2 keer op en neer, ligt het daar niet aan... dus diagnose is erg lastig op deze manier..
marcel/KAPPA
Posts: 98
Joined: 22 Dec 2008, 00:35

Re: Kappa uitlezen? - start niet - advies gevraagd

Unread post by marcel/KAPPA »

Hoi Peter,

Ik zou gewoon eerst een reset uitvoeren. Daarna een volle accu aansluiten even een paar minuten wachten zodat de computer alles weer kan na lopen als je geluk heb zal de groene lamp op je dashboard weer gaan knipperen en dan zal hij weer starten.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”