Benzine Kappa 2.0 turbo bj 1999

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
ericg_nl
Posts: 2
Joined: 25 Sep 2019, 16:15

Benzine Kappa 2.0 turbo bj 1999

Unread post by ericg_nl »

Binnenkort is alleen nog maar E10 benzine verkrijgbaar en schijnt deze brandstof schadelijk te zijn voor sommige
modellen. Weet iemand hoe dat zit? Ik heb een Kappa 2.0 turbo bouwjaar 1999.
Groet, Eric
User avatar
Koen
Posts: 848
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: Benzine Kappa 2.0 turbo bj 1999

Unread post by Koen »

Bij de RON 95 wordt tot maximaal 10 % "bio" toegevoegd.
En wordt dus RON 95 E10.
Die RON 95 E10 benzine is al een hele tijd de enigste RON 95 die verkrijgbaar is in België.

Oplossing : RON 98 E5 tanken.
En die blijft nog wel een hele tijd beschikbaar.

Andere oplossing : RON 100 ofzoiets dergelijks tanken (V-power / Ultimate en welke ronkende namen ze ook mogen hebben).
Amper tot niet verkrijgbaar in België, iets meer in Nederland.
Maar wel wat duurder dan RON 98 E5.
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
fenpie
Posts: 270
Joined: 25 Dec 2008, 11:12

Re: Benzine Kappa 2.0 turbo bj 1999

Unread post by fenpie »

Shell V Power 98 of BP Ultimate 98 zijn zonder ethanol
Huib
Site Admin
Posts: 1778
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Benzine Kappa 2.0 turbo bj 1999

Unread post by Huib »

De E10 is best een probleem. Toen het in Frankrijk al te krijgen was heb ik met opzet mijn Fulvia steeds volgetankt met E10 om te kijken wat er ging gebeuren. Na enige tijd werden inderdaad de rubberen Gates brandstofslangen bros. De originele transparant groene slang van Cavis Benz had ik vervangen door Gates. Het is dus niet zo dat als je E10 tankt dat de auto er de brui aan geeft voordat je de tank leeg hebt.

Bij de overgang van loodhoudend naar loodvrij waren er ook hel en verdoemenis verhalen. Dat bleek uiteindelijk mee te vallen. De E10 valt niet mee. Ik denk overigens achteraf dat loodvrij toch een effect had op de brandstofslangen al was het dan op geen stukken na zo erg als bij de E10. De E10 tast meer aan dan enkel de slangen. De slangen zijn echter het makkelijkst te controleren

De Kappa kan niet tegen E10 Dat betekent dat je meer moet betalen voor E5. Of voor de z.g. Premium benzine's die dan nog ethanol vrij zijn.

Volgens Casper van Millers Oils is VSPE POWER PLUS MULTISHOT ETHANOL KILLER een goed werkend product. Je kunt het bij E10 gooien. Dat kost je dan minder dan E5 tanken. Ik heb een doos bij hem besteld. Ik zal het uitproberen. Het vervelende is dat als je er achter komt dat het niet werkt, het te laat is. Dus dan ga ik maar voor E5 en dan toch nog de VSPE er bij.
User avatar
Koen
Posts: 848
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: Benzine Kappa 2.0 turbo bj 1999

Unread post by Koen »

Bedankt Huib voor de tip van die "Millers Oils VSPE POWER PLUS MULTISHOT ETHANOL KILLER".
Nog nooit van gehoord en wil dat ook wel toevoegen (zelfs blindelings), maar met mate, aan de RON 98 E5 die ik tank met al mijn auto's.
Dus ook bij de twee "nieuwe" uit 2001 en 2014.

Enkele artikels over de "zegen" van "bio"brandstoffen :

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... kstations/

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... gens-ipcc/
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
Huib
Site Admin
Posts: 1778
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Benzine Kappa 2.0 turbo bj 1999

Unread post by Huib »

Ik heb benzineslangen ingekocht zo hier en daar. Van de week stuur ik ze naar een vriend in Milaan die de beschikking heeft over een laboratorium waar hij ze kan testen op E10 en op E5 bestendigheid over een ruim temperatuurbereik. Dat zijn dan transparant groene slangen. Ik ben benieuwd.

Wij hebben hier Lancia's tot en met Thesis in onderhoud. Echte bare metal restauraties en rally preparatie doen we hoofdzakelijk voor Fulvia en Flavia. Die klanten kan ik dan in ieder geval met veilige slangen op pad sturen. Het plan is om in ieder geval E5 bestendige slangen te hebben maar toch heel graag ook E10 bestendig. Als ik in een dorp in Frankrijk met maar 1 pomp, E10 dus, sta en ik moet kiezen tussen E10 of lopen dan kies ik toch voor E10. Niet helemaal vol en zo spoedig mogelijk helemaal vol tanken met E5. Intussen zien de slangen wel E10.

Bij een rally kan een keer extra tanken je je klassering kosten en tank je misschien wel vol. Hoe goed die VSPE Powerplus werkt moeten we nog afwachten. Het kan zijn dat je het niet bij je hebt. Er kunnen ook Lancisti zijn die geen toevoegingen willen.

Het is niet enkel een kwestie van betrouwbaarheid, dwz je auto doet het wanneer je hem nodig hebt en wanneer je onderweg bent. Het is ook veiligheid. Als je auto stiekem benzine lekt is er toch brandgevaar.

Het lukt ons goed om Lancia's veilig en betrouwbaar hun weg te laten vervolgen of het nu voor een rally, vakantie, rondje om de kerk of boodschappen doen is. Dat houden we graag zo in het E10 tijdperk.
ericg_nl
Posts: 2
Joined: 25 Sep 2019, 16:15

Re: Benzine Kappa 2.0 turbo bj 1999

Unread post by ericg_nl »

Thanks voor deze informatie. Hier kan ik mee vooruit (letterlijk) ;)
Groet, Eric
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”