Kappa SW koeling probleem... Help?

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
wallietax
Posts: 24
Joined: 31 Jan 2011, 20:57

Kappa SW koeling probleem... Help?

Unread post by wallietax »

Hoi Allemaal,

Heb het volgende probleem met onze kappa. (SW, 2.4 automaat 1999 230000km)

Recent is de koppakking vervangen. Alles lijkt ok, auto rijdt heerlijk, maar...

Temperatuur op de snelweg blijft mooi in het midden, in de bebouwde kom kruipt hij soms een kwart (iets minder) over het midden om vervolgens weer te zakken als ik ga rijden. Motor kan ik rustig een uur lang stationair laten draaien, temperatuur blijft dan rond het midden hangen, fan gaat mooi aan/uit zoals het hoort.

Echter het volgende is nu een aantal keer voorgevallen: na een rit met wat steviger doorrijden gooit ie er koelvloeistof uit bij de dop van het reservoir. Het borrelt dan als een gek en er sist van alles:(

Hij heeft dit niet altijd, dus het lijkt willekeurig..

Iemand een idee? Thermostaat? Waterpomp? Slangen naar radiator voelen warm aan dus thermostaat is dan ok volgens mij?

Groet Walter
Dino1970
Posts: 72
Joined: 24 Mar 2010, 20:31

Re: Kappa SW koeling probleem... Help?

Unread post by Dino1970 »

is het koelsysteem wel goed ontlucht na vervanging koppakking?
wallietax
Posts: 24
Joined: 31 Jan 2011, 20:57

Re: Kappa SW koeling probleem... Help?

Unread post by wallietax »

Geen idee eigenlijk. Is dat zelf ook te doen?
Dino1970
Posts: 72
Joined: 24 Mar 2010, 20:31

Re: Kappa SW koeling probleem... Help?

Unread post by Dino1970 »

ja hoor koelsysteem ontluchten is goed zelf te doen. Er is vast ergens een ontluchtingskraantje, maar wat ook kan is slangen kneden (soms heb je van die auto's waar van die kunststof ontluchtingsdopjes in de slang zitten, en omdat ze niet vaak gebruikt worden willen ze wel eens stuk gaan of krijg je ze niet meer goed dicht, en dan ben je verder van huis). Hoe ik het vaak doe (en bij een kappa SW heb gedaan na vervangen thermostaat) is vullen en veel knijpen in slangen, vervolgens motor warm laten draaien met kachel op heetste stand (AC uit), weer knijpen in slangen, niveau koelvloeistof goed in de gaten houden en bijvullen. Met het kneden in de slangen verplaats je eventueel vastzittende luchtbellen.

Maar dat borrelen en sissen kan ook op een serieuzer probleem duiden, dat is zo niet echt goed beoordelen. Ik bedoel, als er toch nog ergens een lek is van je koppakking dan komen er gassen in je koelsysteem (een cylinder 'pompt' je koelsysteem in). Maar je schrijft ook dat het maar af en toe is. Je zegt dat je koppakking is vervangen, is het wel goed gedaan? Ik ga er vanuit dat een garage die een koppakking kan vervangen ook wel een koelsysteem kan ontluchten....
Jan Hoornstra
Posts: 417
Joined: 22 Dec 2008, 16:21

Re: Kappa SW koeling probleem... Help?

Unread post by Jan Hoornstra »

Is de waterpomp ook vervangen? Recent zoiets met een Volvo bij de hand gehad en dat bleek de waterpomp te zijn.
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
Dino1970
Posts: 72
Joined: 24 Mar 2010, 20:31

Re: Kappa SW koeling probleem... Help?

Unread post by Dino1970 »

en, hoe is het afgelopen?
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”