Kappa Coupé, waar is relais Valeo 385 voor?

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
bobrockland71
Posts: 174
Joined: 19 Oct 2012, 17:30

Kappa Coupé, waar is relais Valeo 385 voor?

Unread post by bobrockland71 »

Beste Kapparijders

1.) In mijn zoektocht naar het defect van mijn rechter richtingaanwijzer, (die het soms doet), het volgende:

- de hendel aan het stuur is goed, die heb ik doorgemeten en doet wat ze moet doen
- de kabel (lichtblauw - rood) vanaf het stuur naar de kast met zekeringen en relais onderaan het stuur links doet het (geen kabelbreuk).

Toen ben ik gaan zoeken naar de 'Flasherunit' of 'Clickalateur'. Naast deze op het zekeringenbord zit een relais met Valeo 385 erop. Als ik deze eruit trek doet de richtingaanwijzer het beter.... maar niet perfect.

Weet iemand waar deze voor is? Als ik google vind ik alleen dat ze kan zijn voor de ruitensproeiers op de koplampen, bij Alfa dat is. Verder rij ik nu zonder dat relais en merk geen verschil, behalve dat de richtingaanwijzer het beter doet maar nog niet optimaal.

Foto bijgesloten.

2.) Dan nog een vraag:
Zou het aan de 'Clickalateur' kunnen liggen dat rechts het slecht doet? Wat me sowieso opvalt is dat het klikgeluid 'tik-tak' extreem zachtjes is op links en op rechts helemaal afwezig... dat is toch raar? Is bij anderen dit geluid gewoon duidelijk en redelijk hard wat het moet zijn lijkt me?

Bij voorbaat hartelijk dank voor eventuele tips!

groet
Bob
Attachments
$_57.jpg
$_57.jpg (148.06 KiB) Viewed 570 times
Koos
Posts: 635
Joined: 21 Dec 2008, 23:32

Re: Kappa Coupé, waar is relais Valeo 385 voor?

Unread post by Koos »

Suggestie ,doen zonder de 385 de alarmlichten het wel?
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
bobrockland71
Posts: 174
Joined: 19 Oct 2012, 17:30

Re: Kappa Coupé, waar is relais Valeo 385 voor?

Unread post by bobrockland71 »

Ha Koos

Dank voor het meedenken! Heb inmiddels schema gevonden en het is inderdaad de ruitenwissersproeier.

Doet deze het bij jou eigenlijk? En wanneer zou ze het moeten doen?

Die ernaast is neem ik aan de klikrelais, deze wil ik op zich wel nieuw bestellen om te proberen, kost om en nabij de 40 euro..

groet
Bob
Attachments
46467695-2.jpg
46467695-2.jpg (235.63 KiB) Viewed 570 times
Koos
Posts: 635
Joined: 21 Dec 2008, 23:32

Re: Kappa Coupé, waar is relais Valeo 385 voor?

Unread post by Koos »

mijn wisser sproeier doet het zeker ,als je de hendel naar je toe haalt,en als jehet licht aan hebt dan gaan de koplampsproeiers ook mee doen.
Is er niet een sloperij in de buurt voor een raw relais zit vaak de zelfde in meerdere auto`s
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
bobrockland71
Posts: 174
Joined: 19 Oct 2012, 17:30

Re: Kappa Coupé, waar is relais Valeo 385 voor?

Unread post by bobrockland71 »

Ha Koos

Knipperlicht relais opengemaakt: daar zitten 2(!) relaisjes in, lijkt 1 voor links en 1 voor rechts? Beetje aan gevingerd en nu doet ze het weer, dit lijkt de oorzaak. Heb ondertussen voor de zekerheid een extra relais besteld op de sloop uit een Alfa.

groet
Bob
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”