Gasklep sensor V6

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
marsray
Posts: 89
Joined: 29 Aug 2011, 20:57

Gasklep sensor V6

Unread post by marsray »

Beste Kappa liefhebbers,

Heb nu voor de 2e maal een Kappa V6 (bj2000) die slecht opneemt bij gasgeven. Motorstoringslamp aan en foutcode P0220.
"P0220 Drosselklappen-Potentiometer B/Fahrpedalsensor B-Fehlfunktion Stromkreis".

Ik heb een tijd terug het gasklephuis met elektromotor vervangen, connector gecontroleerd en gereinigd, Het probleem leek te zijn opgelost,

Afgelopen weekend wederom dezelfde storing plots weer terug. Volgens de foutbeschrijving zou het de gasklepsteller of de potentiometer van het gaspedaal zelf kunnen zijn, of de bedrading van de gaspedaalpotentiometer naar de gasklepsteller.

Weet iemand of er in de bedrading van de Kappa nog ergens een connector van het gaspedaalsignaal aanwezig is, die mogelijk slecht contact maakt?
In de duitse forums zie je bij de Alfa V6 vaak deze klacht beschreven staan, Of dit bij de Kappa ook zo is, weet ik niet..Iemand?

Gr
Marcel
marsray
Posts: 89
Joined: 29 Aug 2011, 20:57

Re: Gasklep sensor V6

Unread post by marsray »

Gevonden!!

Net even met de nodige kramp mezelf onder het dashboard gepropt. Achter het rempedaal hangt de gaspedaalsensor met een kort stukje bedrading met een witte rechthoekige connector.
De connector bevat een stuk of 7 draden. Heb de connector los gemaakt, remmenreiniger erin gespoten en de contacten voorzichtig een heel klein beetje scheef gedrukt om de voorspanning van de contacten wat groter te maken als de connector gemonteerd is. Starten en direkt weer mooi circa 700 rpm. Een paar rondjes door het dorp, blijft nu weer strak stationair lopen.

Ppff.. blij dat ik de gaspedaalsensor onder het dashboard niet hoef te vervangen, ik denk als je daar aan moet beginnen dat je wel even zoet bent..!

Groeten
Een weer blije Kappa-rijder! Wat is het toch een fijne auto...!

ps: Weet iemand nog een mooie Kappa 20V Turbo SW te koop? Binnen of buitenland?
marsray
Posts: 89
Joined: 29 Aug 2011, 20:57

Re: Gasklep sensor V6

Unread post by marsray »

Weerstandsbanen op gasklepsteller bekeken, gemeten (R) en schoongemaakt, niets aan de hand.
Attachments
gasklepsteller 20150314.jpg
gasklepsteller 20150314.jpg (102.63 KiB) Viewed 717 times
denechtenheld
Posts: 16
Joined: 26 Nov 2011, 18:06

Re: Gasklep sensor V6

Unread post by denechtenheld »

Ha Marsray
Mijn kappa houdt in bij gasgeven uitgelezen geeft P0220 error.
Begreep uit jou verhaal dat er een stekker achter dashbord bij gaspedaal zit di misschien geen goed contact maakt.
Zit die stekker recht achter het gaspedaal in dashbord ruimte?

Hoor het graag goet Bart
marsray Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gevonden!!
>
> Net even met de nodige kramp mezelf onder het
> dashboard gepropt. Achter het rempedaal hangt de
> gaspedaalsensor met een kort stukje bedrading met
> een witte rechthoekige connector.
> De connector bevat een stuk of 7 draden. Heb de
> connector los gemaakt, remmenreiniger erin
> gespoten en de contacten voorzichtig een heel
> klein beetje scheef gedrukt om de voorspanning van
> de contacten wat groter te maken als de connector
> gemonteerd is. Starten en direkt weer mooi circa
> 700 rpm. Een paar rondjes door het dorp, blijft nu
> weer strak stationair lopen.
>
> Ppff.. blij dat ik de gaspedaalsensor onder het
> dashboard niet hoef te vervangen, ik denk als je
> daar aan moet beginnen dat je wel even zoet
> bent..!
>
> Groeten
> Een weer blije Kappa-rijder! Wat is het toch een
> fijne auto...!
>
> ps: Weet iemand nog een mooie Kappa 20V Turbo SW
> te koop? Binnen of buitenland?
marsray
Posts: 89
Joined: 29 Aug 2011, 20:57

Re: Gasklep sensor V6

Unread post by marsray »

Hoi Bart,

Onder het dashboard achter de pedalen zit een potentiometer van het gaspedaal gemonteerd. Deze heeft een vast stukje kabelboom met een meervoudige rechthoekige connector waarmee hij met de voertuigkabelboom verbonden is. De pennetjes in deze connector maakte bij mij slecht contact (overgangsweerstand), wat regelmatig deze storing geeft. Ik heb de contacten "schoongekrast" en ze wat omgebogen, zodat de pennen van deze connector en die van de contra-connector met wat meer voorspanning tegen elkaar worden gedrukt. Vanaf het moment van mijn melding op het forum tot nu toe geen enkele foutmelding meer gehad mbt gaspedaal/gasklepstelmotor.

Hopelijk lost dit jouw probleem ook op, succes!
Groet Marcel
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”